Drune Drune skrev:
Någon som vet vilken hub man ska välja om man tittar på ajax system idag. Verkar bara vara 2 plus som stödjer 4g?
Vill ju ha lte som backup och känns inte framtidssökert med någon annan hub. Eller missar jag något?
2G & 3G läggs sakta men säkert ner i Sverige så satsa på 2 plus för att vara framtidssäker. 2025 går licenserna för 2G & 3G ut.

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Det skrevs extremt mycket när många var i funderingar på att skaffa ett.
Sedan fick folk sina larm, hade lite fler frågor, och sedan blev det radiotystnad.

Så det betyder antingen att dom var så kassa att folk slängde ut dom och skämdes, eller att det helt enkelt fungerade bra :p
Jag har haft det i flera år och har inte behövt brytt mig särskilt mycket, bytt batterier när det behövs.

Kopplade även larmet till Home assistant så dörrarna låses automatiskt vid skalskydd eller fullt larm.

E Ernfrid skrev:
Jag har haft det i flera år och har inte behövt brytt mig särskilt mycket, bytt batterier när det behövs.

Kopplade även larmet till Home assistant så dörrarna låses automatiskt vid skalskydd eller fullt larm.
Hur kopplade du det till HA?

mackee mackee skrev:
Finns officiell integration
[länk]

Den kan dock bara läsa larmet, man kan inte styra från home assistant.
Får du in information on status på alla detektorer via SIA, exempelvis om ett fönster är öppet?

B Blaxtar skrev:
Får du in information on status på alla detektorer via SIA, exempelvis om ett fönster är öppet?
Nepp.

• Gilla
Blaxtar
  • Laddar…
J Jambalaya skrev:
Då har jag fått hem larmet och satt igång det, gick väldigt enkelt, man tankar hem ajax-appen på telefonen, kopplar in ström och nätverkskabel i larmet, scannar in den fyrkantiga streckkoden på enheten och sätter på strömmen så dyker enheten upp i appen. Sen går man vidare och skapar "rum" tex hall, kök osv. (kan koppla till ett foto eller bild till respektive rum :) ) och därefter lägger man till detektorerna och enheterna genom att skanna in koden på baksidan och sätta på strömmen så är de inlärda i systemet.

Nu visade det sig att larmet inte har senaste firmware "malevich" så knappsatsen fungerar inte med larmet, låg i instruktion att gå in på ajax hemsida och fylla i systemets id-kod så ska firmware uppdateringen skickas ut till larmet.

I övrigt så blev jag förvånad över hur små alla enheter är :)

Tog lite bilder på grejjorna:

I sina förpackningar (iPhone med för jämförelse)
[bild]

Innehållet i förpackningarna :)
[bild]

Magnetkontakt med stor & liten magnet
[bild]

Inkoppling av kablar på baksidan av larmet
[bild]
J Jambalaya skrev:
Då har jag fått hem larmet och satt igång det, gick väldigt enkelt, man tankar hem ajax-appen på telefonen, kopplar in ström och nätverkskabel i larmet, scannar in den fyrkantiga streckkoden på enheten och sätter på strömmen så dyker enheten upp i appen. Sen går man vidare och skapar "rum" tex hall, kök osv. (kan koppla till ett foto eller bild till respektive rum :) ) och därefter lägger man till detektorerna och enheterna genom att skanna in koden på baksidan och sätta på strömmen så är de inlärda i systemet.

Nu visade det sig att larmet inte har senaste firmware "malevich" så knappsatsen fungerar inte med larmet, låg i instruktion att gå in på ajax hemsida och fylla i systemets id-kod så ska firmware uppdateringen skickas ut till larmet.

I övrigt så blev jag förvånad över hur små alla enheter är :)

Tog lite bilder på grejjorna:

I sina förpackningar (iPhone med för jämförelse)
[bild]

Innehållet i förpackningarna :)
[bild]

Magnetkontakt med stor & liten magnet
[bild]

Inkoppling av kablar på baksidan av larmet
[bild]
Väldigt bra av dig att beskriva Ajax larmsystem ingående. Jag har läst med stor nyfikenhet. Två saker jag undrar dock.

Nu är det 2023 och du skrev det här 2017. Hur har allt fungerat sedan dess?

En stor del av säkerheten är ju att tjuven ser dekaler redan innan han försöker bryta sig in. Hur löser man detta om man har ett Ajax system?

Bryr sig tjuven mer om dekaler från Verisure eller något annat mer känt larmföretag? Jag vet inte hur man ska tänka här så synpunkter på detta vore mycket intressant.

Jag kan också svara:
Har kört ajax sen 2018 och varit väldigt nöjd.
Har 26st enheter totalt. Brand,inbrott och vatten.
Vattensensorn räddade mig när en slang till tvättmaskin börja läcka.

I förra huset hade jag en dörrsensor som tappade kontakten ibland men den byttes ut på garantin. Annars har jag inte haft några problem.

Ang skyltar så säljer dem som säljer ajax egna skyltar. Finns ju på tex kjell också.
Något som jag tror fungerar avskräckande är utomhusssirenen som sitter synligt.

Sen att jag använder det i mitt home assistent och får 10% rabatt på villaförsäkring är kanon.

• Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Jag köpte mitt via safeland så jag köpte etiketter från dem. "Grannsamverkan" kanske avskräcker någon.

• Gilla
Elnovis
  • Laddar…
F
Jag fick med larmskyltar från Ajax. Valde att använda den med fyra magnetkontakter bredvid varandra, en lite högre än övriga. En diskret provocerande gest till obehöriga.

B Blaxtar skrev:
Jag fick detta svar från Safeland för en vecka sedan när jag ställde samma fråga till dem;

Nuvarande brandvarnare funkar för detta ändamål, men har precis som klassiska brandvarnare tendens att fellarma när de är placerade för nära duschen. Jag skulle avvakta tills FireProtect 2 anländer, vilket den bör göra i början av Q2. Den skall vara mer eller mindre immun mot falsklarm vid ånga från dusch.

Jag kommer att få en lite tidigare än Q2 att testa åt dem. Jag kan försöka komma ihåg att återkoppla hur testerna går om du är intresserad?
Återkoppla gärna, har gått i tankarna om att helt enkelt inaktivera rökdetektorn och endast köra värme, dock så tappar man ju en hel del tid då det tar betydligt längre tid vid en brand innan den larmar för att värmen stiger.

• Gilla
Blaxtar
  • Laddar…
F
Det är en reklambild för Ajax Security Systems med sensorer och logotyp, på en mörk bakgrund.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Klp65 och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
F Frågan skrev:
[bild]
Var finns dessa? :p

F Frågan skrev:
[bild]
Dessa Dekaler går väl inte få tag på?

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Dessa Dekaler går väl inte få tag på?
Jag fick med sådana från safeland när jag köpte helt paket. Har dock valt att sätta upp några andra mindre provocerande därifrån

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.