746 020 läst ·
2 895 svar
746k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Jo, tidigare hade Safeland säkerhetscentralen, när jag beställde mitt första larm. Men ska du ha det så att väktare kommer ut vid utlöst larm? Om inte så kanske det är lite överflödigt att ha en larmcentral då du kan ställa in att Ajax larmet ringer upp angivna telefonnummer vid utlöst larm, kan även skicka sms och pushnotiser. Går som inte att missa när larmet går.C capybara skrev:
Jag har flera utomhusdeckare och de fungerar toppen. Väldigt bra på att fånga rörelser även på den jag fäst på en lyktstolpe. Vad är det som krånglar för dig mer exakt med dem?Appendix skrev:
Räckvidden ska vara lång enligt specifikationerna men bor du i ett hus i betong eller tjocka väggar händer det att sensorerna tappar kontakten. Men det finns en lösning, REX i dessa fall som agerar förstärkare/förlängare av signalerna och då slipper man detta problem.Buuzzz skrev:
Jag tänkte beställa ett Ajax larm nu i veckan och har ett par sista minuter funderingar/tveksamheter
Det jag har läst här i tråden samt på andra ställen gör att det verkar vara det larm som jag är i behov av.
MEN
Vad är det negativa med larmet? Vad har strulat eller vad har fungerat dåligt? Vad är det positiva delar som ni upptäckt som ni inte visste om innan ni beställde men upptäckt efter installation?
Tror du kommer bli supernöjd med larmet.
Precis fått igång ”startkitet” från Best Alarm system. Funkar bra, men jag stör mig på det bröliga ljudet i iPhone när larmet går.
Under notiser i iPhone kan jag bara slå på/av ljudet, inte ändra det till något behagligare.
Någon som vet om det går?
Under notiser i iPhone kan jag bara slå på/av ljudet, inte ändra det till något behagligare.
Någon som vet om det går?
0,8-1,3Lucky2015 skrev:
Jag körde på inomhushöjden som sa "minst 2,3"
Så.... "theres my problem" i sånna fall.
Kolla gärna hur du satt dina
Haha med den höjden så förstår jag att de inte fungerar. Den ska ju läsa av rörelse i båda fälten. Testa sänk den så borde den fungera som den ska. Återkommer med svar då jag mätt vilket avstånd jag har mina på.Appendix skrev:
Du kan även aktivera testläge eller vad det kallas om du går in under enheten i appen. Förenklar installationen så du slipper skruva fast den flera gånger. Då visar den när rörelse upptäcks.
@Appendix Nu har jag mätt höjden där jag satt rörelsesensorn på en lyktstolpe. Höjden är 124 cm. På vintern flyttas den upp till 1,60 meter då det går en plogvall framför. Den andra har jag satt på höjden 130 cm och den är så året runt (husvägg).Appendix skrev:
Tänk på att om du inte har sensorn skyddad så måste du köpa till den där kepsen till den för att den ska fungera optimalt vid kraftigt regn/snö. Det är en liten huv man klickar fast på ovansidan.
Ja det var ju det jag tänkte då de sitter under takfoten på de hus de sitter påLucky2015 skrev:
@Appendix Nu har jag mätt höjden där jag satt rörelsesensorn på en lyktstolpe. Höjden är 124 cm. På vintern flyttas den upp till 1,60 meter då det går en plogvall framför. Den andra har jag satt på höjden 130 cm och den är så året runt (husvägg).
Tänk på att om du inte har sensorn skyddad så måste du köpa till den där kepsen till den för att den ska fungera optimalt vid kraftigt regn/snö. Det är en liten huv man klickar fast på ovansidan.
Och 2,8 upp
Jag anser mig vara långt över genomsnittet vad gäller tekniskt kunnande men jag har aldrig fått Ajax att fungera med mitt sim-kort för data/sms. Ajax ringer mig när larmet går, men inte mer än så.Buuzzz skrev:
En annan dålig grej är att knappsatsen inte låter när man går in huset och det är larmat. Det måste man ha en inomhussiren för (och på de första sirenerna som såldes så fanns inte den funktionen).
Men på det hela taget är jag sjukt nöjd med systemet.
Har du ett Netmore simkort eller någon annan operatör?Nyfniken skrev:
Jag anser mig vara långt över genomsnittet vad gäller tekniskt kunnande men jag har aldrig fått Ajax att fungera med mitt sim-kort för data/sms. Ajax ringer mig när larmet går, men inte mer än så.
En annan dålig grej är att knappsatsen inte låter när man går in huset och det är larmat. Det måste man ha en inomhussiren för (och på de första sirenerna som såldes så fanns inte den funktionen).
Men på det hela taget är jag sjukt nöjd med systemet.