Byggahus.se

Ajax alarm systems

1. Buuzzz
    Medlem · 696 inlägg

Buuzzz

Medlem
    Jag tänkte beställa ett Ajax larm nu i veckan och har ett par sista minuter funderingar/tveksamheter

Det jag har läst här i tråden samt på andra ställen gör att det verkar vara det larm som jag är i behov av.

MEN
    Vad är det negativa med larmet? Vad har strulat eller vad har fungerat dåligt? Vad är det positiva delar som ni upptäckt som ni inte visste om innan ni beställde men upptäckt efter installation?

2. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 955 inlägg

Appendix

Husägare
    Jag har ännu inte orkat få till mina utomhusdeckare.... De verkar kräva att stå väldigt exakt för att fånga rörelser. Så de skulle jag avstå idag.

3. C
    Medlem · 8 inlägg

capybara

Medlem
    Jag fick nyligen lära mig att Safeland använder sig av larmcentralen "Westra" om man väljer den tjänsten. Är det nägon som har erfarenhet av dem, t.ex. jämfört med Lövestad eller andra?

4. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 793 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    För mig kör de SäkerhetsCentralen?

5. C
    Medlem · 8 inlägg

capybara

Medlem
    Det är vad jag har läst tidigare också. Men kanske har de bytt nyligen? Westra verkar vara certifierade, men Säkerhetscentralen är inte det.

6. Lucky2015
    Medlem · 510 inlägg
    Jo, tidigare hade Safeland säkerhetscentralen, när jag beställde mitt första larm. Men ska du ha det så att väktare kommer ut vid utlöst larm? Om inte så kanske det är lite överflödigt att ha en larmcentral då du kan ställa in att Ajax larmet ringer upp angivna telefonnummer vid utlöst larm, kan även skicka sms och pushnotiser. Går som inte att missa när larmet går.

7. Lucky2015
    Medlem · 510 inlägg
    Jag har flera utomhusdeckare och de fungerar toppen. Väldigt bra på att fånga rörelser även på den jag fäst på en lyktstolpe. Vad är det som krånglar för dig mer exakt med dem?

8. Lucky2015
    Medlem · 510 inlägg
    Räckvidden ska vara lång enligt specifikationerna men bor du i ett hus i betong eller tjocka väggar händer det att sensorerna tappar kontakten. Men det finns en lösning, REX i dessa fall som agerar förstärkare/förlängare av signalerna och då slipper man detta problem.

Tror du kommer bli supernöjd med larmet.

9. G
    Medlem · 1 108 inlägg
    Precis fått igång ”startkitet” från Best Alarm system. Funkar bra, men jag stör mig på det bröliga ljudet i iPhone när larmet går.
    Under notiser i iPhone kan jag bara slå på/av ljudet, inte ändra det till något behagligare.
    Någon som vet om det går?

10. Appendix

Appendix

Husägare
    Tycker inte allas de utlöser på rörelse.

Hur högt från marken har du dina?

11. Lucky2015
    Medlem · 510 inlägg
    Minns inte. Ska mäta hur högt de sitter när jag är i närheten av dem. Hur högt har du satt dina?

Ajax rekommenderar att man väljer känslighet normal på sensorn och en installationshöjd på 0.8-1.3 meter.

12. Appendix

Appendix

Husägare
    0,8-1,3
    Jag körde på inomhushöjden som sa "minst 2,3" :D

Så.... "theres my problem" i sånna fall.

Kolla gärna hur du satt dina :)

13. Lucky2015
    Medlem · 510 inlägg
    Haha med den höjden så förstår jag att de inte fungerar. Den ska ju läsa av rörelse i båda fälten. Testa sänk den så borde den fungera som den ska. Återkommer med svar då jag mätt vilket avstånd jag har mina på.

Du kan även aktivera testläge eller vad det kallas om du går in under enheten i appen. Förenklar installationen så du slipper skruva fast den flera gånger. Då visar den när rörelse upptäcks.

• Laddar…
  14. Lucky2015
    Medlem · 510 inlägg
    @Appendix Nu har jag mätt höjden där jag satt rörelsesensorn på en lyktstolpe. Höjden är 124 cm. På vintern flyttas den upp till 1,60 meter då det går en plogvall framför. Den andra har jag satt på höjden 130 cm och den är så året runt (husvägg).

Tänk på att om du inte har sensorn skyddad så måste du köpa till den där kepsen till den för att den ska fungera optimalt vid kraftigt regn/snö. Det är en liten huv man klickar fast på ovansidan.

• Laddar…
  15. Appendix

Appendix

Husägare
    Ja det var ju det jag tänkte då de sitter under takfoten på de hus de sitter på

Och 2,8 upp :rofl:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.