P Paxman skrev:
Och här har vi pudelns kärna i hela den här diskussionen. Problemet är att vi är väldigt många konsumenter som får vara tacksamma att överhuvudtaget få tag i en hantverkare som är villig att utföra de jobb vi vill ha utförda.

Precis så fungerar det här, alla duktiga och ärliga hantverkare är fullt upptagna med att göra jobb åt andra företag.
De enda som tar sig an konsumenter är "hantverkare" som antingen gör ett dåligt jobb eller saltar fakturorna. Detta kan de göra för att det är ingen konkurrens om konsumenterna.
Lite lågkonjuktur hade gjort gott, då försvinner alla oärliga först från marknaden.

• Gilla
hanson#16 och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Är det för få hantverkare i landet just nu som är problemet eller vad?
Öh...ja? Jag påstår inte att du är dum i huvudet...men hur är det med läsförståelsen?

P Paxman skrev:
Problemet är att vi är väldigt många konsumenter som får vara tacksamma att överhuvudtaget få tag i en hantverkare som är villig att utföra de jobb vi vill ha utförda.

P Paxman skrev:
Öh...ja? Jag påstår inte att du är dum i huvudet...men hur är det med läsförståelsen?
Inga fel på den heller....väntar bara på en vettig förklaring. Att det är överskott på kunder (jobb) och underskott på hantverkare är INTE ett tecken på att konkurensen fungerar dåligt. Visst, det kan vara jobbigt och frustrerande att man som kund måste vänta länge och betala mycket pengar för tjänsten men det är en helt annan femma. Vi är bortskämda med mycket 2019......men inte allt.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det måste regleras i lag hur grossister får sätta sina priser, på samma sätt som det finns reglerat i andra branscher med mycket låg/ingen konkurrens.
Detta är en nyhet för mig, men jag är ju i och för sig bara en enkel vanlig Svensson.
Men hur är detta reglerat i lag i andra branscher? Och i vilka? Det är något jag inte känner till.
Men bortsett från det så tycker jag att du framför många kloka tankar (y)

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Inga fel på den heller....väntar bara på en vettig förklaring. Att det är överskott på kunder (jobb) och underskott på hantverkare är INTE ett tecken på att konkurensen fungerar dåligt.
Det där måste du förklara hur du resonerar. Varför skulle det "INTE" vara ett tecken på att konkurrensen fungerar dåligt menar du?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta är en nyhet för mig, men jag är ju i och för sig bara en enkel vanlig Svensson.
Men hur är detta reglerat i lag i andra branscher? Och i vilka? Det är något jag inte känner till.
Jag är inte jurist, men det finns lagar och regler som reglerar ocker, företags prissättning när de är i dominerande ställning m.m. Detta för att skydda konsumenter som inte har möjlighet att välja andra leverantörer. Andra exempel där detta inte fungerar är t ex elnätsföretagen samt kabel-TV. (Det var väl Leif Pagrotsky som för några år sedan sa att kabel-TVbranschen är den sista branschen där det fortfarande är noll konkurrens? Han missade dock elnätsbranschen.)

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är främst där det finns få stora aktörer i oligopol-ställning eller uppdelat monopol som vi finner lagstiftning.
T.ex elnätsägare, bankerna, apotek m.fl.

Sen finns det lite som även är riktat mot bolag som agerar i mer konkurrensutsatt marknad, ofta lite mer generella lagar då.
T.ex lagar om marknadsföring, lagar om påminnelseavgifter och en hel del annat.

Om jag skulle grunna länge och ordentligt på detta så skulle jag troligen kunna hitta rätt mycket lagstiftning som begränsar företagens möjligheter att driva obegränsad rovdrift. Men helt klart finns det en hel del lagmässiga spärrar.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det där måste du förklara hur du resonerar. Varför skulle det "INTE" vara ett tecken på att konkurrensen fungerar dåligt menar du?
För mig och många andra defineras dåligt konkurens av att den är korrupt, reglerad, lagd med monopol osv. I hantverksbranschen råder inget av detta i en utsträckning så att det skulle påverka nämnvärt. Jag tolkar dina inlägg så här: Konkurensen fungerar dåligt för att du får vänta och betala högt pris. Du har heller inte full kontrol utan blir tvungen att förlita dig på hantverkaren.
I mina öron låter det som att du istället skulle vilja styra och ställa efter eget tycke och smak, betala en spottstyver och få hantverkaren att stå i givakt inom ett dygn eller två. Det kallar jag otålighet och självömkan...inte snedvriden konkurens.

P Paxman skrev:
Andra exempel där detta inte fungerar är t ex elnätsföretagen
Mikael_L Mikael_L skrev:
T.ex elnätsägare, bankerna, apotek m.fl.
Tack båda två!
När det gäller elnäten, så vet jag att det är problematiskt pga att de har monopol i sitt område.
(Jar själv suttit som fullmäktige i ett elnätsbolag).
Men apotek? vad skulle det vara som reglerar deras prissättning? (OK, kanske mycket statsbidrag osv men...)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
För mig och många andra defineras dåligt konkurens av att den är korrupt, reglerad, lagd med monopol osv.
Då har vi helt olika syn på var ordet konkurrens betyder. För mig är konkurrens förhållandet mellan tillgång och efterfrågan.

Ett klassiskt exempel:

En sommarfestival i staden råkar ut för ett ösregn. Det finns bara en paraplyförsäljare på plats, och vid första skuren höjer denna priset med 1000%. Detta kan h*n göra, och ändå vara säker på att sälja slut på hela sitt paraplylager, eftersom det inte finns några konkurrenter (andra paraplyförsäljare). Mao: total brist på konkurrens och stor efterfrågan möjliggör total frihet för försäljaren att sätta sina priser.

En annan stad har också sommarfestival, men de har sol hela perioden. I denna stad råkar det finnas 50 paraplyförsäljare och de tvingas rea ut sina paraplyer till 10% av priset om de inte vill åka hem med hela lagret. Mao: väldigt stor konkurrens och liten efterfrågan tvingar försäljarna att locka till sig kunder med låga priser.

I första fallet finns det stor risk för korruption, kanske mutar säljaren festivalarrangören att få vara ensam försäljare nästa år eftersom det var så lönsamt att inte ha några konkurrenter, men ordet konkurrens är inte att likställa med korruption som du och "många andra" definierar det.

EDIT:

Wikipedia är en utmärkt källa som ofta på ett lättförståeligt sätt förklarar saker man inte förstår riktigt. Jag har fetmarkerat det som är extra relevant för tråden:

Se även: Fri marknad
Den mest omtalade typen av konkurrens är säljkonkurrens, även om det också finns exempel på köpkonkurrens. Konkurrens är för det mesta gynnsamt för aktörernas motpart; pris och villkor för varan eller tjänsten kommer under vissa förutsättningar att hamna på eller nära gränsen för ekonomisk lönsamhet för aktörerna. Så kallad perfekt konkurrens är sällsynt, och för att en perfekt konkurrens skall kunna uppstå finns en rad förutsättningar som först måste uppfyllas:[1]

• tillräckligt stort antal säljare och köpare
  • ingen samverkan bland parterna i marknaden
  • varorna ska vara enkla så att de kan handlas med i stora kvantiteter
  • konsumenterna ska ha fullständig information om marknadens utbud och priser
  • tillverkarna ska ha fullständig information om den senaste tekniken
  • det ska vara lätt och smidigt för företag att ta sig in på marknader
  • stordriftsfördelar får inte förekomma
  • snabb anpassning till nya villkor
  • marknaden får inte på något vis regleras
Reglering som endast motverkar externa effekter stör inte marknadens funktion, utan styr den i en bättre riktning. Reglering som hindrar fusk (så som man väljer att definiera ordet) är mer eller mindre nödvändig för marknadens funktion.

Eftersom perfekt konkurrens sällan förekommer är det intressant att studera hur marknaden förändras under något mindre stränga villkor (i en del fall är skillnaden inte alltför stor), när säljarna är få (oligopol) eller då det endast finns en säljare (monopol).

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Konkurrens

Redigerat:
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
KalleKe
C C_willy skrev:
Ok, om vi släpper det där med 1000% då det bara är mygel då entreprenören ej har redovisat faktisk kostnad.
Så förutsätter vi att enseriös entreprenör har ett rimligt på slag på tex 12%.

Nu ska jag ge dig ett verkligt exempel på vad du får för dessa 12%

2017 köpte jag in och monterade en karusell på en lekplats. Karusellen kostade 15 000kr (mtrlkostnad) och tog en dag att montera för två man (8+8tim)
Påslaget är då (12%) 1800kr

2018 ringde kunden och berättade att bottendelen hade ruttnat och gått av och åberopar garanti.
Jag kontaktar tillverkaren och reklamerar karusellen, fick reklamationen godkänd och en ny karusell levererades till mitt kontor.
Därefter skickar jag två man att riva den gamla karusellen, montera den nya samt köra den gamla på tipp. Det tog 20tim totalt. +frakt och tippavgift.

Kostnad för mig: enorm i paritet till dom 1800kr jag har fått för att jag ansvarar för produkten. (tro nu inte att man kan klämma tillverkaren på montagekostnad, det är i princip omöjligt)

Kostnad för kund: initialt 1800kr, resten gratis.

Ganska billigt kan jag tycka, om man jämför med alternativet: kund levererar egen karusell, och köper bara montage. Karusell paj, ny på garanti, Dvs. Mtrlfel konstaterat= inte mitt fel, dvs jag skall självklart ha betalt för rivningar gammal och montage av ny.

Ser du nu varför ett påslag på mtrl är relevant?
Så med ditt exemplet skall bilförsäkringen kosta 50 000 om året för en Svensson Volvo?

Alla kunder krockar inte, men när det väl händer så kostar det. Samma med ditt exempel alla jobb är väl inte materialfel. Isf behöver du se över dina leverantörer

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
För mig och många andra defineras dåligt konkurens av att den är korrupt, reglerad, lagd med monopol osv.
Så att ett fåtal grossister hittat på ett system med fejkade listpriser som är helt uppåt väggarna i ett uppenbart syfte att lura slutkunden i nästa led är inte ett tecken på ett korrupt system menar du?

• Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Då har vi helt olika syn på var ordet konkurrens betyder. För mig är konkurrens förhållandet mellan tillgång och efterfrågan.

Ett klassiskt exempel:

En sommarfestival i staden råkar ut för ett ösregn. Det finns bara en paraplyförsäljare på plats, och vid första skuren höjer denna priset med 1000%. Detta kan h*n göra, och ändå vara säker på att sälja slut på hela sitt paraplylager, eftersom det inte finns några konkurrenter (andra paraplyförsäljare). Mao: total brist på konkurrens och stor efterfrågan möjliggör total frihet för försäljaren att sätta sina priser.

En annan stad har också sommarfestival, men de har sol hela perioden. I denna stad råkar det finnas 50 paraplyförsäljare och de tvingas rea ut sina paraplyer till 10% av priset om de inte vill åka hem med hela lagret. Mao: väldigt stor konkurrens och liten efterfrågan tvingar försäljarna att locka till sig kunder med låga priser.

I första fallet finns det stor risk för korruption, kanske mutar säljaren festivalarrangören att få vara ensam försäljare nästa år eftersom det var så lönsamt att inte ha några konkurrenter, men ordet konkurrens är inte att likställa med korruption som du och "många andra" definierar det.

EDIT:

Wikipedia är en utmärkt källa som ofta på ett lättförståeligt sätt förklarar saker man inte förstår riktigt. Jag har fetmarkerat det som är extra relevant för tråden:

Se även: Fri marknad
Den mest omtalade typen av konkurrens är säljkonkurrens, även om det också finns exempel på köpkonkurrens. Konkurrens är för det mesta gynnsamt för aktörernas motpart; pris och villkor för varan eller tjänsten kommer under vissa förutsättningar att hamna på eller nära gränsen för ekonomisk lönsamhet för aktörerna. Så kallad perfekt konkurrens är sällsynt, och för att en perfekt konkurrens skall kunna uppstå finns en rad förutsättningar som först måste uppfyllas:[1]

• tillräckligt stort antal säljare och köpare
  • ingen samverkan bland parterna i marknaden
  • varorna ska vara enkla så att de kan handlas med i stora kvantiteter
  • konsumenterna ska ha fullständig information om marknadens utbud och priser
  • tillverkarna ska ha fullständig information om den senaste tekniken
  • det ska vara lätt och smidigt för företag att ta sig in på marknader
  • stordriftsfördelar får inte förekomma
  • snabb anpassning till nya villkor
  • marknaden får inte på något vis regleras
Reglering som endast motverkar externa effekter stör inte marknadens funktion, utan styr den i en bättre riktning. Reglering som hindrar fusk (så som man väljer att definiera ordet) är mer eller mindre nödvändig för marknadens funktion.

Eftersom perfekt konkurrens sällan förekommer är det intressant att studera hur marknaden förändras under något mindre stränga villkor (i en del fall är skillnaden inte alltför stor), när säljarna är få (oligopol) eller då det endast finns en säljare (monopol).

Källa: [länk]
Utdraget från wikipedia stämmer, tycker jag. Inga konstigheter. Men vart ifrån får du uppfattningen att konkurensen inom hantverk inte fungerar? Än så länge har du ju bara pekat på lång väntetid och höga priser. Vem fan har någonsin påstått att hantverkarn ska vara tillgänglig 7-24 och dessutom till billig penning?

Mikael_L
Tack båda två!
När det gäller elnäten, så vet jag att det är problematiskt pga att de har monopol i sitt område.
(Jar själv suttit som fullmäktige i ett elnätsbolag).
Men apotek? vad skulle det vara som reglerar deras prissättning? (OK, kanske mycket statsbidrag osv men...)
Här kan du kolla genom en massa regulatoriska dokument för apoteken.
https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Apotek--handel/Apotek/regelverk-for-apotek/

Nyfniken Nyfniken skrev:
Så att ett fåtal grossister hittat på ett system med fejkade listpriser som är helt uppåt väggarna i ett uppenbart syfte att lura slutkunden i nästa led är inte ett tecken på ett korrupt system menar du?
Vad har du och jag med grossisten att göra? Vi avtalar ju pris med entreprenören...helst innan arbete inleds.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.