H Hjulius skrev:
Det bästa vore väl att det skulle bildas en branschorganisation typ "pålitlig hantverkare" var alla som var anslutna hade ett maxpris på varje artikel de får debitera kunden och dessa priser skulle finnas på deras hemsida. Tex ett 2350007 markrör får maximalt kosta 390kr och en 45x145 C24 regel kostar max 35 kr/m. Då är det upp till hantverkaren att förhandla till sig rabatter och bonusar från sin leverantör och vill han kan han ge konsumenten 10% på allt material enligt bruttoprislistan för branschen.
Jag skulle alltid välja en hantverkare/installatör som är ansluten så behöver man bara fråga vad det har för timdebitering.
Problemet är väl att det inte finns något incitament för hantverkarna att påverka grossisterna att ha en mer renhårig prislista, snarare tvärt om.

En sak som slog mig nu, som jag inte tänkt på tidigare: hur beskattas alla dessa rökridåer med påhittade rabatter för slutkund? Hur redovisar en hantverkare vinsten h*n gör på inköpt material?

Om hantverkaren fakturerar 1000 kr för produkt X gentemot kund och har själv köpt den för 200 kr av grossist. Var hamnar de 800 kronorna i bokföringen?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
F
På kontot för aktieutdelning så klart

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, vi gör ju i allmänhet inte det. Eftersom Svensson (som inte upphandlar hantverkartjänster oftare än vart tredje, fjärde år) inte i sin vildaste fantasi kan tänka sig att grossistledet är såhär ruttet så biter man direkt när hantverkaren säger att man får 20% rabatt på hans inköpspriser.

Här är det skillnad på dig och mig. Du tycker att det är ok att ta betalt vad som helst då. Det gör inte jag. Priserna bör ligga i linje med vad jag själv kan handla för nere på Bauhaus.
Nej du kan inte kräva att priser ska ligga i linje med Bauhaus.

F
För ett mer seriöst svar... Beskattningen sker på vinsten, dvs intäkt minus kostnad.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
wildeside
Sälja varor i Sverige med 25% moms konto 3010 Försäljning varor 25 % moms.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag funderar på vad som skulle få Ahlsell att tänka om och kommer faktiskt inte på något troligt scenario. De har en stadigt växande omsättning med ca 10 % marginal varje år.

Ett sätt är det vi gör nu förstås, att vi klagar som konsumenter. Det verkar inte göra nämnvärd nytta.

Ett annat sätt vore att byggbranschen ansåg att det är oetiskt att vissa byggare lurar sina kunder med listpriserna och på den grunden låg på för en mer transparent prissättning. Känns tyvärr också föga troligt.

Ett tredje (kanske mest sannolikt) är att allt fler kunder vill köpa materialet själva då de inte litar på grossist/hantverkarkedjan. Då skulle Ahlsell förvandlas till en närbutik där man köper det sista man saknar, medan bulkköpen görs på nätet av transparenta handlare. Men där håller hantverkarna emot då de vill skära emellan lite på materialet – och Ahlsells siffror talar inte heller för att vi är på väg åt det hållet.

Så jag har inget svar, men man kan ju försöka göra sitt till ändå...
Ahlsell har nog väldigt många stora kunder som inte jobbar mot privatpersoner så tror nog det är därför dom skiter i om ett konsumentforum tar kontakt med dom.

tommib
T twoody skrev:
Jo, på standardprodukter kan du faktiskt det (+- något tiotal procent). Sen börjar det närma sig ocker. Eller ja, kräva är att ta i men om du använder ordet förvänta istället så ser du snabbt att detta är lagstiftarens intention. Man ska som konsument kunna förvänta sig att prisnivån är hyfsat lika det man själv kan se på nätet/i fysisk butik.

Jämför t.ex. taxibranschen där man numera måste meddela tydligt om jämförpriset överstiger 500 kr innan resan påbörjas.

wildeside wildeside skrev:
Sälja varor i Sverige med 25% moms konto 3010 Försäljning varor 25 % moms.
Med andra ord är hantverkare inte enbart någon som säljer sin kompetens utan även en varuförsäljare (ofta med rejäl avans)...det är det nog inte så många privatkunder som tänker på.

tommib
Nej, det är nog få privatkunder som tänker att det skulle kunna vara så.

Apropå något annat som har varit uppe i tråden så finns det faktiskt exempel på reglerade marknader där man inte får sälja materialet till "kunden". Läkare får nämligen inte äga apotek. De får endast förskriva läkemedel. Dessa byts sedan ut ändå av apoteket till billigaste möjliga synonympreparat (vilket varierar månad för månad).

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
KalleKe Sammy_j skrev:
Så med ditt exemplet skall bilförsäkringen kosta 50 000 om året för en Svensson Volvo?

Alla kunder krockar inte, men när det väl händer så kostar det. Samma med ditt exempel alla jobb är väl inte materialfel. Isf behöver du se över dina leverantörer

Öööh va?
Mitt exempel byggde på 12% påslag, jag skrev ju att 1000 inte var relevant.

Och jag har aldrig sagt att det är en försäkring, jag säger att jag tar ansvar för mtrl jag levererar, men jag vill ha ett påslag för mtrlet som levereras.
Om kund väljer att köpa mtrlet själv så är det fritt fram, men jag tar inte ansvar för det.

tommib tommib skrev:
Jo, på standardprodukter kan du faktiskt det (+- något tiotal procent). Sen börjar det närma sig ocker. Eller ja, kräva är att ta i men om du använder ordet förvänta istället så ser du snabbt att detta är lagstiftarens intention. Man ska som konsument kunna förvänta sig att prisnivån är hyfsat lika det man själv kan se på nätet/i fysisk butik.

Jämför t.ex. taxibranschen där man numera måste meddela tydligt om jämförpriset överstiger 500 kr innan resan påbörjas.
Nej kan inte hålla med dig i detta, det är många små butiker och små brädgårdar som har priser mycket mycket högre än bauhaus.
Ska dom också vara tvungna att sälja billigare än sina nuvarande priser?
Självklart kan Ahlsell fixa till sina priser mer mot verkligheten men mot bauhaus som inte ens är en konkurrent kan man inte begära att dom ska matcha.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller med.
Det går inte att kräva att någon gross prismatchar mot någon annan aktör. Det vore rena kommunistfasonerna, som skulle sätta marknaden ur spel.

Den enda egentliga hedervärda vägen framåt är att kunderna sätter alltmer press på hantverkarna så att de till slut, troligen motvilligt, blir tvungen att börja agera för kundens bästa.
Men detta är svårt medan det är bra tider, då många hantverkare bara undviker de som de tycker känns som "besvärliga kunder", och tar andra jobb istället,

• Gilla
twoody
  • Laddar…
T twoody skrev:
och varför kan man inte göra det? Är det verkligen dyrare för ahlsell att köpa in en rördel än vad det är för bauhaus? bauhaus har ju garanterar mer omkostnader för varje sak dom säljer.

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Det finns onekligen likheter mellan taxi och material från hantverkare. Kunskapen om vad det borde kosta varierar högst betänkligt och sällanköpare är därmed lätta att lura.

Å andra sidan är skillnaderna stora också, taxi är en slags enhetstjänst där efterfrågan är mer eller mindre samma sak jämt. Fördelen med material via hantverkare är snarare att man kan få tag på nästan allt man behöver på kort tid.

Men dock, någon form av gräns för vad man kan ta ut av en konsument känns inte helt orimligt givet vilka andra lagar vi har.

Mikael_L
PeterHog PeterHog skrev:
Är det verkligen dyrare för ahlsell att köpa in en rördel än vad det är för bauhaus? bauhaus har ju garanterar mer omkostnader för varje sak dom säljer.
Ja det kanske är dyrare för Ahlsell att köpa in, det vet vi helt enkelt inte.
Bauhaus har en enorm omsättning, de kan mycket väl ha fått mycket förmånliga inköpspriser.

Sen har Ahlsell, Elektroskandia och de andra grossarna betydligt högre omkostnader i relation till omsättningen än Bauhaus.
De har en hel säljorganisation till stöd för kunderna, som letar och föreslår lösningar, som sammanställer material efter någon lista och erbjuder en offert, som tar hem den grej jag går in och beställer kl 15.30 till 0700 på morgonen efter, skickad i sin egen kartong, utan extra kostnad.
Grossarna har tillräckligt med kassapersonal att köerna inte blir olidliga (som de alltid är på Bauhaus, det främsta skälet att jag aldrig sätter min fot där längre).

Men det är på servicen gentemot kunderna som grossisterna fixar sitt existensberättigande.
Vi hade mycket kommunjobb - förstärkt belysning (gamla eller handikappade som behövde bättre ljus för att bo kvar), beställningarna var mer eller mindre detaljerade, många gånger framtagna i samråd med en medicinsk ljuskonsult, så det kunde vara specat Kelvin, Lux, Ra-index, hur riktat ljuset skulle vara osv, men ofta var det vilket K och watt alt Lux som gällde.
Chefen skickade alltid bara hela beställningen till innesäljaren på grossisten som letade fram lämplig armatur, ljuskällor osv och beställde den. Så var det bara att åka och hämta och sen åka ut till jobbet, så chefen sparade väl i snitt en timme på varje sånt uppdrag genom detta upplägg.
Han kan också lämna in en hel lång lista med artiklar som han bara saxat ut direkt ur en anbudsförfrågan och skicka, för att senare samma dag, eller dan efter få en prisuppgift på rubbet, så slipper han själv räkna och slå för att räkna ihop materialets kostnad i anbudet.

Men här kommer ett av problemen med grossisterna. Deras tjänster är bra och värdefulla främst för stora och medelstora elfirmor, som gör mycket jobb på anbud eller andra slags beställningar.
Här kan grossen vara dyrare än andra alternativ, då elfirman istället tjänar på den affärsrelationen i en annan ände.
Men småskuttarna, och särskilt de som jobbar mycket mot privatpersoner har som regel ganska lite nytta av grossen förutom det faktum att de har det mesta på lager så man får det på stört.

• Gilla
Nils82 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.