159 099 läst ·
1 243 svar
159k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Inte för att jag vill försvara ahlsells korkade prislistor och rabattsystem, men jobbar man på ett större företag så har man nog ofta ett inköpssystem som i sin tur är kopplade mot de större aktörerna (ahlsell, elektroscandia, solar osv) med kraftiga rabatter pga höga inköp.Tomas_1863 skrev:Jag handlade i princip bara på Ahlsell fram till för ca 1,5 år sedan. Min säljare där skrattade själv åt ”den idiotiska prissättningen”. När han slutade fick jag en sån där idiotsäljare som tyckte att deras system var jättebra. Problemet är att man har 25% rabatt på en grej och 95% rabatt på nåt annat. Varje liten pinal man ska handla leder till 20min googling för att veta vad det borde kosta o sen 40min telefon kö för att justera priset med nån ointresserad säljare. Plötsligt måste jag slå på 700 spänn på en rörskarv som kostar 300kr. Det funkar inte. Ahlsell kommer att självdö på sikt. Synd, för de är trevliga o har allt.
När jag ska beställa saker på jobbet så skapar jag en order i inköpssystemet, sen söker jag fram det jag behöver (helst med E-nummer man systemet är rätt bra på att matcha ändå), jag klickar i vilka varor jag vill ha och sen när jag är klar klickar jag på "prisoptimering", varvid jag får fram en lista på var varje pryl är billigast, jag accepterar i normalfallet systemets förslag (i undantagsfall kan man forcera annan leverantör pga leveranstid elelr lagerstatus osv) och sen kommer prylarna kasnke från fem leverantörer som var billigast på varje pryl.
Det är väldigt smidigt att göra så, man får "alltid" bäst pris och snabba leveranser, det går dessutom fort att beställa och man slipper kolla med många olika leverantörer.
..Sen blir jag ju vansinnig när en hantverkare påstår att eluttag kostar 700:- baserat på en låssasprislista, jag menar bara att jag inte tror att ahlsell kommer att självdö, deras kunder tycker det är för praktiskt att handla hos dom för det, dessutom smörjer dom ju "småskuttarna" med gratis fika och lunchhörna osv (som dessutom ofta sker på kundernas betalda tid..)
Jag har inte beskyllt någon konsument?harry73 skrev:
Men det gör du faktiskt genom att skylla på konsumenter som inte begär tydliga priser och avtal och genom att föra diskussionen bort från de extrema påslag med hjälp av Ahlsells listpriser och försvara dessa påslag med hjälp av dina rimliga påslag.
Det handlar trots allt om relationen mellan yrkesmän och vanliga konsumenter och där brukar lagen ta extra mycket hänsyn till konsumenternas okunskap och kräver då också mycket ansvar från yrkesmän.
Jag har skrivit och har den åsikten att man ska ta in flera offerter och skriva kontrakt och kolla upp priserna man får i offerten/kontraktet,
förstår man inte innebörden i kontraktet bör man ta hjälp av någon som förstår det som är skrivet eller be entreprenören att förtydliga det man inte förstår.
Anger inte entreprenören priset på materialet så är det fritt fram och fråga om priserna.
Gör man enligt ovan så är det skit samma vad Ahlsells m.fl har för priser.
Gör man det inte så är det brist på engagemang från kunden och då får man betala det som står i kontraktet.
Som sagt jag följer konsumentköp lagen och en uppsjö av lagar, regler och föreskrifter som entreprenör.
Missar säkert ett antal lagar, regler och föreskrifter som jag inte vet om eller inte har uppdaterat mej på.
Kontentan av mina åsikter.
Ta in flera offerter och jämför dom, förstår du inte innebörden ta reda på den.
Skriv kontrakt med prisuppgifter, förstår du inte innebörden ta reda på den.
Nu vet jag inte hur andra tolkade ditt inlägg, men jag tyckte att du lägger en stor del av skulden eller ansvaret hus khnden eller @tommib i detta fall.
Jag tror inte att konsumenttjänstlagen har samma syn.
Jag tror inte att konsumenttjänstlagen har samma syn.
wildeside skrev:
Fakturan betalar sig själv och bokförs utan kostnad?
Skriv för H***** ett kontrakt på jobbet så vet du vad du betalar för och hur mycke du kommer att få betala!!!!
Tur att det bara är vägguttag vi entreprenörer ger garanti på! och det byter ut sig själv utan att entreprenören behöver åka ut till kunden!
Efter alla inlägg kan man konstatera att Ahlsell är byggvärldens Comhem. Säljare och andra älskar dem och privetpersonkunderna hatar dem.
Och företaget själva betalar hellre annonser (och smörjning av hantverkare) än åtgärda det alla stör sig på.
Och företaget själva betalar hellre annonser (och smörjning av hantverkare) än åtgärda det alla stör sig på.
Det är ju inte första gången detta diskuteras på forumet och det är inte heller första gången som det är mycket tyckanden. Kanske att det är färre personer som försvarar det uppenbara bedrägeriet denna gång men det finns fortfarande några ihärdiga . Tyvärr är det nog ännu fler som praktiserar det. Vad konsumentverket säger och vad konsumentköplagen säger är däremot ganska klart. Det är inte tillåtet.
Som konsument kan man på olika sätt skydda sig mot att bli lurad och mina inlägg är ett förslag på hur man kan göra en upphandling av en entreprenad/vara för att minimera riskerna att bli lurad.harry73 skrev:
Hur var och en gör är upp till dom själva.
Allt som oftast läser man i forumet att man betalt i förskott, inte skrivit kontrakt eller i bästa fall bristfälligt kontrakt.
Även som kund anser jag att man har ett ansvar att förstå innebörden i vad man skriver på eller betalar för.
Gör man inte det så är mitt förslag att ta reda på det innan man skriver på/betalar så minskar risken att bli lurad.
Jag personligen och som företagare skulle aldrig göra en upphandling av en entreprenad eller större varuinköp utan att ta in ett antal offerter.
Göra prisjämförelse.
Be om kontraktsförslag och lusläsa det, är det något jag inte förstår ber jag om ett förtydligande eller anlitar jurist/sakkunnig.
Om du anser att jag är oseriös och inte följer konsumentköplagen eller lägger skulden/ansvaret på kunden är din bedömning.
Men jag skriver alltid kontrakt med kunden.
Mot privat kund använder jag mej av standard kontrakt som finns på konsumentverkets hemsida.
Köper i minsta mån in material av dom stora grossisterna pga av deras prissättning och lägger alltid på 10% på allt material som står klart och tydligt i mina kontrakt, bifogar även en kopia på materialinköpen jag gjort.
Nog skrivet från mig.
Trevlig midsommar till er alla!
A Emil_K skrev:
Dessa 2 citat tycker jag helt ringar in hela essensen i ett av problemen vi har här.tommib skrev:
Nej, det kan man väldigt sällan. De allra flesta hantverkare mumlar något om var de handlar och hur mycket rabatt jag ska få på ett odefinierat pris, eller i värsta fall hur mycket påslag det blir på "inköpspris" utan att definiera detta. Det är absolut inte möjligt att jämföra innan man har fakturan i handen och då är det för sent.
Den totalt obefintliga transparensen vid beställningen av jobbet. Ty det brukar vara lögn i helvete att få en offert eller prisförslag som inte är löjligt kryddat prismässigt om man vill ha ett mindre jobb utfört, dvs max en dag.
Och sen när fakturan kommer så kanske den är en kalldusch, och det är så lagom dags då att börja försöka reda ut soppan.
Ungefär som att det är helt lögn att få veta priset på TV'n på Elgiganten eller mjölkpriset på ICA (två exempel som varit i tråden), och först när man skruvat upp TV'n på väggen eller öppnat mjölkpaketet så får man fakturan på TV'n på 35' för en 42" eller 26:- för en liter mjölk.
Kan tillägga en egenpersonlig erfarenhet som bekräftar att Ahlsells priser är överdrivet höga. Kan först tillägga att det faktiskt går att handla saker på Ahlsell som privatperson. Man måste dock ta sig till en butik och man får då betala fullpris utan några rabatter.
I alla fall så skulle jag handla en högtryckstvätt samt en terasstvätt till hemma. Hade svårt att hitta Kärchers T450 terasstvätt men såg att de hade den i lager på Ahlsell så jag åkte dit för att kolla om det gick att köpa på plats. När jag i kassan fick höra deras pris blev jag chockad. De ville då ha 2900 exkl moms. Då jag kollat upp den online tidigare så viste jag att det var ett rätt absurt pris då den gick att köpa på CDON.com för bara 990 kr. Hittade den även på Granngården som tog 1200 kr för den. Att den kostar mer i en butik som har mer kostnad i lokalkostnad etc förstod jag men att Alhsell skulle ta över 300% av priset som den kostade i en vanlig butik känns ju ren ocker. Så om en hantverkare använder sig av Ahsells orabatterade priser som grund för materialkostnad när de egentligen får ett pris som är avsevärt lägre är rätt ohederligt. Att hantverkare faktiskt gör ett påslag på en 10-20% är fullt acceptabelt eller t.o.m. upp till 50% ifall de nu får köpa för priser som ligger under vad privatpersoner kan köpa dem för pga bulk inköp t.ex. Att de däremot tar ut et påslag på ett matrialpris som de inte betalar och dessutom ligger flera gånger högre än vad exakt samma produkt från samma tillverkare kostar för privatpersoner är inte ok på något sätt.
I alla fall så skulle jag handla en högtryckstvätt samt en terasstvätt till hemma. Hade svårt att hitta Kärchers T450 terasstvätt men såg att de hade den i lager på Ahlsell så jag åkte dit för att kolla om det gick att köpa på plats. När jag i kassan fick höra deras pris blev jag chockad. De ville då ha 2900 exkl moms. Då jag kollat upp den online tidigare så viste jag att det var ett rätt absurt pris då den gick att köpa på CDON.com för bara 990 kr. Hittade den även på Granngården som tog 1200 kr för den. Att den kostar mer i en butik som har mer kostnad i lokalkostnad etc förstod jag men att Alhsell skulle ta över 300% av priset som den kostade i en vanlig butik känns ju ren ocker. Så om en hantverkare använder sig av Ahsells orabatterade priser som grund för materialkostnad när de egentligen får ett pris som är avsevärt lägre är rätt ohederligt. Att hantverkare faktiskt gör ett påslag på en 10-20% är fullt acceptabelt eller t.o.m. upp till 50% ifall de nu får köpa för priser som ligger under vad privatpersoner kan köpa dem för pga bulk inköp t.ex. Att de däremot tar ut et påslag på ett matrialpris som de inte betalar och dessutom ligger flera gånger högre än vad exakt samma produkt från samma tillverkare kostar för privatpersoner är inte ok på något sätt.
Men det är ju inte välgörenhetsarbete! Hantverkaren har ju betalt under tiden den är och handlar!A Emil_K skrev:Varför ska just hantverkare bedriva välgörenhetsarbete?
Skulle jag inte ha en enda krona i vinst på materialet så skulle det bli på två sätt:
a) kunden skulle få stå för allt material helt själv, jag tar ju ändå bara betalt för utfört arbete, för kunskapen.
Eller
b) jag skulle köpa allt material men skulle ge blanka fan i vad det kostar, det är ju ändå kunden som betalar för det.
Systemet med bestämda priser på material, där priserna ligger i nivå med vad man som privatperson kan köpa samma grejer för, är det som gynnar alla på bästa sätt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Och? Hantverkaren har rätt att precis som alla andra sätta sin helt egna prislapp, om du inte gillar den så välj en annan hantverkare. Det finns företag som är dyra per timme utan extra kostnad och så finns det billiga som har massor med extrakostnader och allt däremellan alla är helt okej under förutsättningen att kunden vet innan vad som gäller och godkänner.O OTTO_75 skrev:
Men detta är rätt off topic och har "diskuterats" om och om igen.
Och här har vi pudelns kärna i hela den här diskussionen. Problemet är att vi är väldigt många konsumenter som får vara tacksamma att överhuvudtaget få tag i en hantverkare som är villig att utföra de jobb vi vill ha utförda.Rickard.ag skrev:
Inom hantverkarbranschen fungerar helt enkelt inte konkurrensen och det leder alltid till att konsumenten får betala dyrt och att näringsidkaren kan röra sig i tassemarkerna utanför vad som är lagligt/moraliskt/etiskt. Så länge konsumenten står med mössan i hand har hantverkarna väldigt fria händer i mötet med kunden.
Så nej, man kan inte bara välja en annan hantverkare om den man lyckats fått tag på inte vill vara transparent med sin prissättning. Alternativet är ofta att inte få jobbet gjort alls, såvida man inte kan göra det själv.
Förhoppningen för oss konsumenter är en rejäl lågkonjunktur där mängden stora byggen minskar, vilket frigör hantverkare. Dessa tvingas då ta jobb hos privatpersoner (vilket många avskyr, eftersom privatpersoner ifrågasätter i större grad än stora entreprenörer) för att överleva ekonomiskt och konkurrensen blir mer hälsosam. Samtidigt kanske hantverkarna känner att grossisternas hittepåprislistor är besvärliga, när kunderna starkt börjar ifrågasätta dem, så de sätter press för förändring.
Jag tror dock att det krävs politiskt agerande i den här frågan. Det måste regleras i lag hur grossister får sätta sina priser, på samma sätt som det finns reglerat i andra branscher med mycket låg/ingen konkurrens.
Man kan ju alltid drömma...
När du säger att konkurrensen inte fungerar eller är låg, vad baserar du det på? Dina erfarenheter säger att du får vänta på att få ett jobb utfört och när det väl är dags anser du att hantverkaren har för mycket att säga till om. Dessutom är det den förbannande hantverkaren som sätter priset på sin tjänst och sina varor. Det kan väl ändå inte vara tecken på "fuckad" konkurens!P Paxman skrev:Och här har vi pudelns kärna i hela den här diskussionen. Problemet är att vi är väldigt många konsumenter som får vara tacksamma att överhuvudtaget få tag i en hantverkare som är villig att utföra de jobb vi vill ha utförda.
Inom hantverkarbranschen fungerar helt enkelt inte konkurrensen och det leder alltid till att konsumenten får betala dyrt och att näringsidkaren kan röra sig i tassemarkerna utanför vad som är lagligt/moraliskt/etiskt. Så länge konsumenten står med mössan i hand har hantverkarna väldigt fria händer i mötet med kunden.
Så nej, man kan inte bara välja en annan hantverkare om den man lyckats fått tag på inte vill vara transparent med sin prissättning. Alternativet är ofta att inte få jobbet gjort alls, såvida man inte kan göra det själv.
Förhoppningen för oss konsumenter är en rejäl lågkonjunktur där mängden stora byggen minskar, vilket frigör hantverkare. Dessa tvingas då ta jobb hos privatpersoner (vilket många avskyr, eftersom privatpersoner ifrågasätter i större grad än stora entreprenörer) för att överleva ekonomiskt och konkurrensen blir mer hälsosam. Samtidigt kanske hantverkarna känner att grossisternas hittepåprislistor är besvärliga, när kunderna starkt börjar ifrågasätta dem, så de sätter press för förändring.
Jag tror dock att det krävs politiskt agerande i den här frågan. Det måste regleras i lag hur grossister får sätta sina priser, på samma sätt som det finns reglerat i andra branscher med mycket låg/ingen konkurrens.
Man kan ju alltid drömma...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Hade en vattenskada och försäkringsbolaget skickade en lokal företagare för bedömningen, så jag frågade vad det skulle kosta- 60-65000 sa han
Givetvis funderade jag på att fixa detta själv och kontaktade försäkringsbolaget som gjorde en egen beräkning utifrån skadans omfattning och det hamnade på 12000 som då skulle räknas ner om jag gjorde jobbet själv
Kollade konsulten igen så var han nere på 12-15000 plötsligt
Snacka om oärliga byggfirmor
Mig skulle ha skinna på det fyrdubbla men f-bolaget hade fått rimligare pris, då de är en storkund som lika gärna tar byggfirma från annat håll
Givetvis funderade jag på att fixa detta själv och kontaktade försäkringsbolaget som gjorde en egen beräkning utifrån skadans omfattning och det hamnade på 12000 som då skulle räknas ner om jag gjorde jobbet själv
Kollade konsulten igen så var han nere på 12-15000 plötsligt
Snacka om oärliga byggfirmor
Mig skulle ha skinna på det fyrdubbla men f-bolaget hade fått rimligare pris, då de är en storkund som lika gärna tar byggfirma från annat håll
Läs på lite om hur företagsekonomi fungerar så förstår du nog vad jag baserar mitt inlägg på.N Nils82 skrev:När du säger att konkurrensen inte fungerar eller är låg, vad baserar du det på? Dina erfarenheter säger att du får vänta på att få ett jobb utfört och när det väl är dags anser du att hantverkaren har för mycket att säga till om. Dessutom är det den förbannande hantverkaren som sätter priset på sin tjänst och sina varor. Det kan väl ändå inte vara tecken på "fuckad" konkurens!
Kortfattat handlar det om att ju färre leverantörer det finns för att täcka upp efterfrågan desto högre blir priserna och desto friare är leverantörerna att göra som de själva tycker är bra för egen del. Omvänt, ju färre kunder det finns för leverantörerna desto mer måste leverantörerna anpassa sig till kundens önskemål vilket leder till prispress och annat som kunderna efterfrågar, t ex total transparens i upphandlingen.
Svårare än så är det inte.
Det förstår jag också, jag är ju inte dum i huvudet. Det du skriver är ju en självklarhet. Men vad har det med fungerande eller icke fungerande konkurans? Är det för få hantverkare i landet just nu som är problemet eller vad?P Paxman skrev:Läs på lite om hur företagsekonomi fungerar så förstår du nog vad jag baserar mitt inlägg på.
Kortfattat handlar det om att ju färre leverantörer det finns för att täcka upp efterfrågan desto högre blir priserna och desto friare är leverantörerna att göra som de själva tycker är bra för egen del. Omvänt, ju färre kunder det finns för leverantörerna desto mer måste leverantörerna anpassa sig till kundens önskemål vilket leder till prispress och annat som kunderna efterfrågar, t ex total transparens i upphandlingen.
Svårare än så är det inte.