MathiasS MathiasS skrev:
Försöker hänga med här men jag förstår inte riktigt hur denna diskussion har det minsta lilla att göra med problemet med fekjade bruttoprislistor?

PROBLEMET här är ju att kunden förleds att tro att man får ett bra pris när man ser en hög rabatt.
Det är ett sidospår ;)

Skumpe
MathiasS MathiasS skrev:
Försöker hänga med här men jag förstår inte riktigt hur denna diskussion har det minsta lilla att göra med problemet med fekjade bruttoprislistor?

PROBLEMET här är ju att kunden förleds att tro att man får ett bra pris när man ser en hög rabatt.
Det fulaste är ju hantverkaren som skriver listpriset till kunden och sen säger till kunden att denne får te.x. 20% rabatt, när hantverkaren själv köpt varan med 90% rabatt. Det hade ju varit helt ok om kunden från början fick veta hur mycket hantverkaren tjänade på materialet.

Jag tror att många inte ens tänker på att hantverkarens "materialkostnader" faktiskt inte är en "kostnad" utan även en inkomst för hantverkaren. Själva ordet "materialkostnad" är förledande. Extra förledande blir det när kunden får intrycket att de fått ett "bra pris" på materialet när de istället kunnat åka till Bauhaus och köpa det för hälften av pengarna. Man borde på något sätt förtydliga att "materialkostnad" i praktiken syftar på kundens kostnad för material och inte hantverkarens kostnad för material.

Detta ovanstående är det som de som inte är hantverkare (och säkert även en del hantverkare) är arga och irriterad över.

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
hsd
Följesedel
Faktura underlag
Faktura
Samlingsfaktura

Det går säkert att få en faktura /fakturaunderlag i handen där bara styckpriser före rabatter är angivna, senare kommer en samlingsfaktura med rabatter och moms angivna
Begriper inte vad skatteverket har att invända

Skumpe
hsd hsd skrev:
Följesedel
Faktura underlag
Faktura
Samlingsfaktura

Det går säkert att få en faktura /fakturaunderlag i handen där bara styckpriser före rabatter är angivna, senare kommer en samlingsfaktura med rabatter och moms angivna
Begriper inte vad skatteverket har att invända
Skatteverket är bara intresesrade av vad du faktiskt har betalt för varorna. De bryr sig inte om vad "listpriset" är.

Skumpe Skumpe skrev:
Det fulaste är ju hantverkaren som skriver listpriset till kunden och sen säger till kunden att denne får te.x. 20% rabatt, när hantverkaren själv köpt varan med 90% rabatt. Det hade ju varit helt ok om kunden från början fick veta hur mycket hantverkaren tjänade på materialet.

Jag tror att många inte ens tänker på att hantverkarens "materialkostnader" faktiskt inte är en "kostnad" utan även en inkomst för hantverkaren. Själva ordet "materialkostnad" är förledande. Extra förledande blir det när kunden får intrycket att de fått ett "bra pris" på materialet när de istället kunnat åka till Bauhaus och köpa det för hälften av pengarna. Man borde på något sätt förtydliga att "materialkostnad" i praktiken syftar på kundens kostnad för material och inte hantverkarens kostnad för material.

Detta ovanstående är det som de som inte är hantverkare (och säkert även en del hantverkare) är arga och irriterad över.
Jo jag förstår vad problemet är men jag ser inte riktigt kopplingen till detta i den pågående diskussionen här i tråden.

harry73
Skatteverket kom in i bilden när någon föreslog att hantverkare kunde redovisa listpriser (med listprisfakturor) medan de handlar med stor rabatt.
De skulle få ner hantverkarens redovisad vinst

PeterHog PeterHog skrev:
Det är ett sidospår ;)
Png

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
hsd
Skumpe Skumpe skrev:
Skatteverket är bara intresesrade av vad du faktiskt har betalt för varorna. De bryr sig inte om vad "listpriset" är.
Moms och totalbelopp finns bara på den verkliga fakturan, vilken kan bokföras

PeterHog PeterHog skrev:
Så det berättigar en prisskillnad på 600%?
Prisskillnaden är inte 600 %.
Denna tråden handlar om Ahlsells utomordentligt idiotiska rabattsystem.
Deras system är kvar sen urminnes tider då internet inte fanns.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag ber om ursäkt för att jag kastade ur mig butiken Bauhaus i farten. Det jag menade var naturligtvis att jag inte förväntar mig ett listpris på 3000 kr för en bit avloppsrör i plast.
Roligt att detta ” konsumentforum” har reklam från vissa sidor som har listpriser som inte är i närheten av vad varan säljs för.
Men man vill väl inte bita handen som föder en.
Så det är bättre att gå på en grossist som inte handlar med privatpersoner:rofl:

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
T twoody skrev:
Deras system är kvar sen urminnes tider då internet inte fanns.
Ja, då blev nog än fler lurade av det.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Sen finns en annan fin variant.
En del bolag/grossister har den varianten att om du betalar fakturan på 10 dagar så får du en bra rabatt.
Då gör de som så att de skickar 2 fakturor, där man själv kan välja att betala på 10 dagar, eller som vanligt på 30 dagar.
Så om fakturan på 10 dagar är på 25000 kronor så kanske fakturan på 30 dagar är på 27000 kronor eller ännu mer.
Gissa vilken faktura som betalas, och gissa vilken faktura som kopieras och skickas med räkningen till slutkund...?

• Arg
  • Ledsen
Modig och 2 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Sen finns en annan fin variant.
En del bolag/grossister har den varianten att om du betalar fakturan på 10 dagar så får du en bra rabatt.
Då gör de som så att de skickar 2 fakturor, där man själv kan välja att betala på 10 dagar, eller som vanligt på 30 dagar.
Så om fakturan på 10 dagar är på 25000 kronor så kanske fakturan på 30 dagar är på 27000 kronor eller ännu mer.
Gissa vilken faktura som betalas, och gissa vilken faktura som kopieras och skickas med räkningen till slutkund...?
Åfan, den har jag aldrig hört talas om ..

Uppenbarligen är det ju ingen hejd på kreativa sätt att luras .....

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Åfan, den har jag aldrig hört talas om .. Uppenbarligen är det ju ingen hejd på kreativa sätt att luras .....
Brukar kallas kassarabatt och har nog inte kommit till för att lura folk utan för att förbättra säljarens likviditet. Vet inte om det är speciellt vanligt idag.

Alfredo Alfredo skrev:
Brukar kallas kassarabatt och har nog inte kommit till för att lura folk utan för att förbättra säljarens likviditet. Vet inte om det är speciellt vanligt idag.
Nä, jag fattar ju att det är fördelaktigt för säljaren, men i den här tråden pratar vi ju om de hantverkare som inte har helt rent mjöl i påsen och drar nytta av Ahlsells "prislista" ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.