I mina ögon ska en ärlig hantverkare inte kunna ge mig rabatt på material. Han ska ju redovisa det han har fått betala (+ påslaget). Säger någon "du får rabatt på material" då vet man på förhand att man är blåst... För ingen vill ju gå med förlust! Ger man rabatt på det verkliga priset då kompenserar man med timantalet eller timpriset på bekostnad av transparensen.

• Gilla
kengren51 och 2 till
  • Laddar…
C
J janusz_w skrev:
Säger någon "du får rabatt på material" då vet man på förhand att man är blåst... För ingen vill ju gå med förlust!
Fast det brukar ju heta att man får ta del av hantverkarens rabatt på materialet. Dvs. det är underförstått att hantverkaren i sin tur får motsvarande rabatt hos sin leverantör, om inte annat pga av sina inköpsvolymer. Lekmannen tänker ju att det därmed blir billigare att köpa materialet genom hantverkaren jämfört med att handla det själv. Det är ju inte helt orimligt då det de facto är så det fungerar i vissa branscher.

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Ja, det har du rätt i, jag har nog förenklat det hela för mycket. Att ta del av hantverkarens volymrabatt är ju principiellt ok. Problemet uppstår först när hantverkaren tycker att det mesta av volymrabatten tillhör honom, inte kunden...

C
J janusz_w skrev:
Problemet uppstår först när hantverkaren tycker att det mesta av volymrabatten tillhör honom, inte kunden...
Jag ser inget problem med det så länge det inte leder till att kunden betalar ett överpris.
Problemet är ju detta siffertrixande som förvandlar ett påslag på 40% till en rabatt på 20%. Det är ju rent bondfångeri.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
J janusz_w skrev:
Ja, det har du rätt i, jag har nog förenklat det hela för mycket. Att ta del av hantverkarens volymrabatt är ju principiellt ok. Problemet uppstår först när hantverkaren tycker att det mesta av volymrabatten tillhör honom, inte kunden...
Det finns ingen rättighet att ta del av någon volymrabatt, det man däremot har rätt till är att ett pris förhåller sig till ett marknadspris på det sätt som förespeglas vid försäljningen. Säger man att det är 50% av listpris ska det inte vara 400% dyrare än Bauhaus.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns ingen rättighet att ta del av någon volymrabatt,
Det beror på hur avtalet ser ut, och kommer man inte överens om något annat, borde kunden faktureras med handverkarens självkostnad + 10% eller kanske 15% påslag.
Självkostnaden ska då kunna styrkas med fakturor.

Som jag ser det är det just ordet "listpris" som är lite nyckeln här. Vad är egentligen listpris? Vems lista, och vem sätter priserna i den?

Som slutkonsument är ju listpriset totalt irrelevant. Priserna på listan kan ju vara 1000% högre eller 50% lägre än vad kunden förväntar sig grejerna ska kosta efter sina egna erfarenheter av att införskaffa dem alt. sökt fram på nätet. Om då hantverkaren säger sig kunna ge rabatt på listpriset så säger det ju ingenting.

Om hantverkarbranschen vill städa upp i träsket med påslag så måste ordet "listpris" försvinna från kommunikationen med slutkund, och kanske ersättas med "normalpris" eller liknande, vilket då skulle motsvara priset som privatpersoner kan köpa grejerna för.

Då skulle kommunikationen mellan hantverkare och kund kunna vara: "Jag har ett påslag på 10% på normalpris för att täcka kostnader och garantijobb". Om sedan hantverkaren lyckas förhandla sig till ett pris hos grossist som ligger 50% lägre än normalpriset så kommer inte kunden känna sig lurad, även om h*n skulle få reda på det i efterhand.

På så sätt kan hantverkarna fortsätta med sitt (i mina ögon) tvivelaktiga sätt att maximera vinsten, men undvika att reta upp sina kunder när de får fakturan.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Så problemet ligger inte i några prislistor eller hos grossisterna utan i att det finns drägg till hantverkare som blåser sina kunder.

Mikael_L
P Paxman skrev:
Om sedan hantverkaren lyckas förhandla sig till ett pris hos grossist som ligger 50% lägre än normalpriset
Om nu "normalpriset" skulle vara t.ex. elbutik.se eller hornbach så dåligt med möjlighet för en elektriker att kunna sälja ens till detta normalpris, såhär kan det se ut:

(Och 71,22 + moms är 89:- )

Screenshot av Elko RS Quick strömbrytare på en webbshop med pris 79,00 kr/st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot av vit ELKO RS trappströmbrytare på Bauhaus webbplats med priset 98,95 kr.
Skapa konto
Skärmdump av en produktwebbsida med en ELKO strömbrytare och prisinformation där nettopriset visas som 71,22 kr.
Skapa konto

Screenshot av produktbeskrivning för en Elko RS strömbrytare på Clas Ohlson webbsida med prisinformation.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Så problemet ligger inte i några prislistor eller hos grossisterna utan i att det finns drägg till hantverkare som blåser sina kunder.
Visst är det så. Om alla hantverkare var helt transparenta när det gäller vad de själva fått betala hos grossisten, så skulle det ju inte vara några problem alls för kunden att avgöra ifall det känns OK att betala för det. Dessvärre är ju den generella kulturen bland hantverkare att mörka den informationen, så vi pratar inte om enskilda drägg här.

Mikael_L
Jag ville bara påvisa att grossisterna inte heller är speciellt bra för elektrikerna, så fort "man" inte kan lägga på en del utöver "normalpris" eller vad vi nu ska kalla det.

Jag har bråkat med grossisten, och även föreslagit kunder att köpa grejerna själva, om de vill få bästa priset.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tommib
Vad som egentligen skulle krävas är ju integration av prisdata från alla tänkbara leverantörer även för privatpersoner. Detta finns ju redan hos större företag (beskrivet tidigare i tråden). Nackdelen är att det kräver att man specificerar allt i förväg vilket kan vara lite pyssligt på renoveringsjobb och andra småjobb hos privatpersoner. Vissa saker kan man ha som standard i bilen (wago, olika klammer, standardkabel, kanske några olika uttag)* men en hel del måste köpas in för varje sådant jobb. Dessutom är det få kunder som klarar av att specificera exakt vad som behövs. Hur många normala kunder kan berätta att de vill ha just en Elko RS kronbrytare istället för att säga att de vill ha en ny lampknapp i vardagsrummet?

Jag tror att det finns en marknad och en betydande konkurrensfördel för den hantverkare som kan effektivisera den här typen av jobb, t.ex. med automatiserade frågeformulär med guidebilder så att kunden själv kan detaljera så mycket som möjligt av jobbet. Tyvärr tror jag inte att någon firma kommer att investera i den typen av effektivisering i dagens överhettade byggmarknad. Det blir nog att vänta på nästa lågkonjunktur....

EDIT:
* Jag ser nu att detta blev väldigt specifikt för el, men det är applicerbart även på rörmokeri. Variationen är dock större på delar där och det väger också betydligt mer så det blir svårt att ha alla tänkbara dimensioner och kopplingar i bilen. Här vore det ännu bättre med en app som tillåter kunden att ta bilder på det som ska fixas, med vägledning om vad som ska fotograferas.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det här med funderingar och åsikter runt rimligt pris på en vara eller tjänst går givetvis att applicera på alla tänkbara saker som kan köpas för pengar.....mat, bilservice, resor, parkeringsbiljett, bio, sockervadd. You name it.

Det skulle ju vara sååååå in i helvete jobbigt om man var lika paranoid och skeptiskt till prissättning vid alla former av köp så som man tenderar till att vara när det gäller hantverkartjänster och andra kritiserade tjänster och varor.

Här på BH blir gång på gång övertygad om att kritiken inte grundar sig i priser,utförande, leveranstider, kommunikationsbrist osv utan nåt slags förakt till de människor som utför hantverkartjänster. Det är precis som om det blivit helt okej att hata hantverkare.
Det är jävla lågt, kan jag tycka!

Nu går jag och lägger mig......snyft, snyft.

C
T twoody skrev:
Det handlar ju om en kultur och ett system som både elektrikerna och grossisterna är delaktiga i, men till syvende och sist så är det ju ingen som tvingar elektrikern att använda listpriset. Elektrikern handlar ju materialet på debiterad arbetstid så varför skulle man redovisa någon annan kostnad än vad man faktiskt betalt? Som det är nu blir ju kunden inte bara blåst på materialpriset, man får dessutom betala fullt timpris för blåsningen.

• Gilla
Lazzeman och 2 till
  • Laddar…
tommib
N Nils82 skrev:
Det skulle ju vara sååååå in i helvete jobbigt om man var lika paranoid och skeptiskt till prissättning vid alla former av köp så som man tenderar till att vara när det gäller hantverkartjänster och andra kritiserade tjänster och varor.
Nej, inte särskilt faktiskt. Vid köp av produkter använder jag ofta prisjakts app för att veta om ett pris är bra eller inte när jag stöter på något på rea i en affär. När jag planerar att jag ska köpa något så gör jag lite efterforskningar om kvalitet/pris. Det är rätt enkelt i de flesta fall, speciellt när det gäller elektronik men även möbler osv.

För mat finns sällan behovet, man har bra koll på vad saker kostar och det förekommer sällan större överraskningar. I vissa fall får man betala mer, t.ex. om man köper sin mjölk på 7-11 istället för Willys, apropå en tidigare lång tråd om jourersättning. Detta är acceptabelt eftersom man vet på förhand att det kommer vara så.

För resor finns det ett otal tjänster som letar fram billigaste alternativet. Ja, det pågår säkert en del hyss bakom kulisserna men siterna konkurrerar med varandra så priserna kan inte skilja allt för mycket. Det är också väldigt lätt att kolla innan. Man får ingen trist överraskning när fakturan kommer.

För bio får man bestämma sig innan om man tycker det är värt det. Vi har i princip en monopolmarknad i Sverige vad gäller bio.

På vissa saker är det inte helt applicerbart, som kläder/skor. Ja, man kan jämföra priser på nätet men jag föredrar faktiskt oftast att handla det i butik där man kan prova. Då handlar jag oftast där också.

I de flesta fall får man veta priset innan man bestämmer sig när det gäller varor/tjänster, t.ex. bilreparation osv. Det går bra att höra sig för om priset och få en rimlig kostnadsuppskattning.

För en del saker är priset trivialt. Min spontanköpsgräns ligger mellan 200 och 1000 kr beroende på vad det är för produkt. Är det något jag vill ha så kan jag tänka mig att lägga de pengarna direkt utan att utförska nämnvärt men ju närmare övre spannet jag kommer, desto mer sannolikt är det att jag kollar prisjakt. Speciellt när det är fråga om elektronik som fungerar väldigt bra med just prisjakt.

Det är faktiskt just på hantverkartjänster, av de saker en normal konsument köper, det är svårt att göra prisjämförelser. Det är därför dessa trådar uppstår. För att det inte borde vara så förbannat svårt. Det funkar för nästan allt annat i vår vardag. Dessa tjänster är oftast också såpass dyra att de ligger över de allra flesta människors spontanköpsgräns.

N Nils82 skrev:
Här på BH blir gång på gång övertygad om att kritiken inte grundar sig i priser,utförande, leveranstider, kommunikationsbrist osv utan nåt slags förakt till de människor som utför hantverkartjänster. Det är precis som om det blivit helt okej att hata hantverkare.
Det är jävla lågt, kan jag tycka!
Jag vet inte riktigt hur du läser saker då men det är inte intrycket jag har. I de flesta fall handlar det om en ohederligt och otransparent bransch. Ja, det förekommer diskussioner om "hur mycket någon är värd" men det kan vi lämna därhän i just den här tråden.

N Nils82 skrev:
Nu går jag och lägger mig......snyft, snyft.
Ja, gör det så att du orkar upp till bjudfrukosten imorgon hos grossen ;)

Redigerat:
  • Gilla
Tomasoanna och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.