Byggahus.se

Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem

33k läst  370 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Ahlsells svårbegripliga system med skyhöga priser och varierande storlek på rabatterna har varit i blåsväder här på Byggahus.se. Det finns nämligen hantverkare som utnyttjar upplägget för att ta ut för höga materialpriser till konsumenten. Vi kontaktade Ahlsells för att få deras syn på saken

Du kan läsa artikeln här: Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem

• Laddar…
  2. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Men det gör de ju med deras system, framförallt om de kan leverera fakturor med bruttopriser.

• Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 3
    Precis, deras prismodell gör det ju möjligt att lura slutkunden. Om de nu, som de säger, inte får påverka deras kunders prissättning så borde de anmälas då det indirekt är precis det de kan och gör!

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Nivå 11
    Ahlsell slingrar sig. Klassiskt. De vet precis vad de gör. Hon undviker kärnfrågorna och ger ett rutinsvar. Det känns som att hon försöker försvara något hon inte kan stå för eller så har hon ingen koll. Uselt oavsett.

Min första fråga nästa gång jag anlitar hantverkare blir om de handlar på Ahlsell. Sen struntar jag vilken rabatt de, eller jag" får". Nu tror jag inte att andra grossister är då mycket bättre men det blir en principsak.

5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 9
    Det kan väl aldrig vara lagligt att skriva falska kvitton/fakturor och jag tror inte en sekund på att ahlsells skulle vara beredd att göra olagligheter för att någa fula fiskar vill blåsa kunder.

• Laddar…
  6. K
    Medlem · Nivå 11
    Om de anlitar alshells har varit en av mina första frågor sedan länge. Har inte haft med hantverkare som stödjer det företaget att göra de senaste 10 åren!

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 18
    Som jag skrev i tråden artikeln länkar till.

Jag är ganska säker på att jag i en tråd på detta forum sett Ahlsell hjälpa till genom att i sina system antigen kunna skapa fakturor med listpris (fast då inte från dem, utan från hantverkaren) eller något annat liknande, exempelvis följesedel, med listpris.

Kan dessvärre inte hitta tråden och det stör mig...

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 3
    Troligen inga olagligheter utan ett perfekt kryphål för Ahlsell och deras kunder på bekostnad av slutkundens pengapåse. Tummar på moralen för en stor ekonomisk uppsida...

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Menar Ahlsell alltså att priset på avloppsröret från deras leverantör är 3000ish kronor? Att det är deras leverantör som sätter bruttopriset till 3000kr? Det kan bara vara sant om den leverantören i sin tur har en egen prislista för just Ahlsell, för att stötta denna fuffens-system.

• Laddar…
  10. T
    Besserwisser · Nivå 8
    Som en del känner till är jag jurist och arbetar med bl.a. dessa frågor. Den problematik som sällan uppmärksammas är att det i många fall faktiskt är brottsligt på riktigt att agera på detta sätt. För hantverkaren kan det i många fall vara fråga om bedrägeri i förhållande till kunden att fakturera priser man inte faktiskt betalat, om man t.ex. kommit överens om materiel på löpande räkning. För Ahlsell kan det då vara fråga om medhjälp till bedrägeri, t.ex. om man upprättar oriktiga prislistor. Om hantverkaren däremot åtar sig att för kundens räkning köpa materiel så kan rabatt/provisionssystemet utgöra mutbrott. Hantverkaren som har en förtroendeställning i förhållande till kunden tar då emot en otillbörlig ersättning från Ahlsell. Företrädare för Ahlsell kan då straffas för givande av muta, och hantverkaren för tagande av muta.

Det Ahlsell uppger om "bruttoprislistor" förändrar ingenting av detta.

Vi tar ett konkret exempel där det blir tydligare. Pelle får i uppdrag av Vera att köpa en mugg take-away-latte. Pelle går ner till kaffeboden där Stefan arbetar. Där kostar en sådan mugg normalt femtio spänn. Eftersom Stefan vet om att Pelle handlar till Vera, så kommer Stefan och Pelle överens om att det ska stå 500 spänn på kvittot, och att Stefan ska swisha 450 spänn till Pelle efter att Stefan betalat. Pelle går tillbaka till Vera och berättar att kaffet kostade 500 spänn. Solklart?

Redigerat 20 jun 12:57
  11. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Meningen med deras system är ju att kunna visa upp höga rabattsatser, något som i slutändan är för att kunna vilseleda kunderna.

Självklart ska man kunna ge rabatt om man köper större mängder, men ge då istället rabatt på rekommenderade listpriser (som i många fall finns från leverantören) som är rimliga.

12. siggebo
    Verktygstokig Nivå 5
    Hennes svar = :sick:

13. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Bra att Byggahus frågar Ahlsells om detta problem och uppmärksammar att de har ögonen på sig och slutkunder ogillar systemet.

Som ansvarig för extern kommunikation kan hon knappast säga något annat än att det är vad deras leverantörer tar för varan, utan några rabatter! Hade hon sagt att Ahlsells har dessa bruttopriser för att ge sina kunder möjlighet att tjäna mer vore hennes plats strax ledig.

14. K
    Medlem · Nivå 6
    Ahlsell säljer inte till privatpersoner, så vad privatpersoner tycker om deras prislista kan Ahlsell ta och skita i.

• Laddar…
  15. T
    Besserwisser · Nivå 8
    Jag skulle bli mycket förvånad om Ahlsells skulle betala sina leverantörer något bruttopris, eller att bruttopriset ens återfinns på någon faktura hos dem. Alltså är hela bruttoprislistan hittepå.