Har renoverat fönsterbågarna och målat dem i Kromoxidgrön linoljefärg.
Så långt är sagan helt i sin ordning
Men nu när framsidan är färdig så käns det inte helt rätt. Eller så är det rätt men ovant att se huset med de numålade fönstrerna.
Fasaden är i en ljus grå nyans med kritvita foder.
Frågan är om jag kan måla karmen och- eller fodrerna i en annan kulör för att få en skönare känsla... men vilken kulör?
Ska man gå all in och ha en grön dörr?
Phu...
Huset är från 1870 men är mer byggt som ett funkishus sedan 1989 av förra ägaren.
Så långt är sagan helt i sin ordning
Men nu när framsidan är färdig så käns det inte helt rätt. Eller så är det rätt men ovant att se huset med de numålade fönstrerna.
Fasaden är i en ljus grå nyans med kritvita foder.
Frågan är om jag kan måla karmen och- eller fodrerna i en annan kulör för att få en skönare känsla... men vilken kulör?
Ska man gå all in och ha en grön dörr?
Phu...
Huset är från 1870 men är mer byggt som ett funkishus sedan 1989 av förra ägaren.
Renoverare
· Uppsala
· 2 174 inlägg
Känn efter ett halvår innan du bestämmer dig. Jag tycker att det blev bra.
Jag kan nog anse att den gröna ska rama in fönstren genom att måla fodren gröna, och hålla spröjsen vita. Då ökas kontrasten mellan fasad och foder. Som det är nu ligger foder och fasad alltför nära i kontrast att de krockar med varandra och tar alltför mycket av ögats anspråk. Kromoxidgrön är annars en riktigt snygg och ren färg som gör sig bra på många ytor.
Klicka här för att svara