Byggahus.se

Hämta hem stulet gods

1. pjapen
    Medlem · Nivå 7
    När mitt släp blev stulet för ett par år sen så hade jag en sån satans tur att en kompis tyckte att han kände igen kåpan och skadan bak, han ringde mig och jag ringde polisen och frågade om jag fick hämta släpet. Släpet var då anmält stulet, regskylten var bortskruvad. Släpet stod på en industritomt innanför ett staket men det var inget lås på staketet.

Polisen sa att det var min fulla rätt att hämta släpet om jag visste att det var mitt stulna släp och att jag kunde bevisa detta. som tur är så hade jag foton på släpet på bilen och regskylten och skadan syntes, polisen sa ok.
    Vi kör dit och hämtade släpet, på någon annans mark, vi snodde tillbaka det så att säga. Ringde igen efter att vi hämtat släpet och tog tillbaka anmälan av stölden. De sa inget om att vi inte fick gå in när jag förklarade läget, kan visserligen varit poliser som inte kan lagen, finns det säkert gott om.

• Laddar…
  2. Filip94
    Medlem Nivå 3
    Det bruss på hur lång tid som gått mellan stölden och ditt återtagande av släpet,

Normalt sätt får man inte återta egenomdom det är ett brott och kallas självläkt kap 8 paragraf 9 brottsbalken.

Set finns dock undantag och kallas laga självtäkt.

Ett av undantagen är om återtagandet sker under färsk gärning vilket anses vara inom 24 h från stölden.

Observera att färsk gärning och bar gärning inte är samma sak om du upptäcker stölden och tar tjuven på bar gärning kan du använda dig av nödvärn för att återta egendomen det kan du inte om du återtar den med laga självtäkt inom 24 h.

Finns några till undantag men detta är det vanligaste undantaget.

Så om det var inom 24 h så hade polisen rätt hade det gått längre än så gjorde du dig förmodligen skyldig till brottet självtäkt genom att återta ditt släp.

3. M
    Medlem Nivå 7
    Ska man som ursprungstjuv upprätta anmälan om självtäkt...? I syfte att...?

4. pjapen
    Medlem · Nivå 7
    Det var 3 veckor efter stölden. Så jag har stulit mitt eget släp och polisen var involverade i stölden då jag var mycket tydlig med var släpet stod. Kul när även den långa armen kan göra undantag.

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Man kan ju undra om den lagen använts och så fall hur den använts.
    Känns som en sån där dum gammal lag man glömt avskaffa ;)

6. A
    Medlem · Nivå 8
    Det händer att man får tillåtelse av polisen att hämta stulen egendom. Det innebär dock inte att det är juridiskt rätt. Tjuvarna kan fortfarande anmäla dig för stöld/egenmäktigt förfarande. Inte alls omöjligt att de skulle vinna en rättslig process då. Dock skulle det då framkomma att tjuvarna var skyldiga till stölden, vilket de samtidigt skulle dömas för. Någon anmälan kommer alltså sannolikt inte göras. Görs det ändå, så har polisen ännu ett uppklarat brott.
    Men kan du bevisa att det stulna tillhör dig, samt att du fått polisens tillstånd, skulle sannolikt rätten anser att du gjort rätt. Om inte annat skulle polisen fått stå för dina rättegångskostnader.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det som i praktiken kan vara problem här, är om den som du stal tillbaka släpet ifrån anser sig ha köpt det. Vilket ju hypotetiskt skulle kunna vara sant. Den personen får visserligen inte behålla släpet isåfall, den rättmättige ägaren har "bättre rätt" till sin egendom.

Den personen skull kunna hävda en skada av att släpet nu är borta. Själva skadan av att blivit av med släpet får han ingen ersättning för, han skulle blivit av med det ändå. Men det kan ju (även helt ärligt) ge indirekta kostnader, typ "min flytt misslyckades eftersom TS här har stulit tillbaka mitt släp som jag har kvitto på att jag köpt".

Men skulle det bli rättsfall av det så går det nog att röra till begreppen en del "jag hade glömt att jag lånade ut släpet till XX som tydligen råkade glömma det vid den där industritomten" eller ngt. Jag tror inte polisen skulle lägga överdrivet många minuter på att försöka få någon rätsida på det. framförallt inte när godset kommit tillbaka till sin rättmätige ägare.

8. A
    Medlem · Nivå 8
    Jag vill minnas att det finns ytterligare ett undantag. Om det är "en lösker man" som har stulit släpet så får man också ta tillbaka sin egendom på plats.

9. Andreas_kalmar
    Medlem · Nivå 12
    Han lovade köparen att komma med det senare :)

10. K
    Medlem Nivå 8
    Fast då måste du väl ändå ha fått tillbaka bilen till slut?

/Krille

11. Andreas_kalmar
    Medlem · Nivå 12
    Ja jag hade ju transporten med mej och nycklar så det va ju bara att winsha på den

12. H
    Medlem Nivå 6
    Det måste ju vara väldigt jobbigt för en person att försöka återkräva något som denne har stulit eller köpt av någon som i sin tur har stulit det.

Visst, köparen kan ju ljuga och säga att säljaren var samma person som ursprungsägaren, frågan är hur lätt det är att slå hål på en sån lögn. I övrigt, tar man bara tillbaka sina grejor "snyggt", dvs ingen som ser en så torde det vara riskfritt.

Sen finns det såklart situationer där man bör vara lite mera framåt. En gång på semester i spanien satte vi oss vid en parkbänk jag lade systemkameran bredvid mig för att hjälpa dottern med nåt. bredvid mig med nån meters avstånd satt en snubbe. När jag sen vände mig om och skulle ta kameran igen var den borta. Jag kollade såklart snabbt runt och under bänken men kunde inte se den. Sen några meter bort såg jag snubben gå med kameran på axeln. Några snabba steg och "hola amigo". Han började babbla så jag tog lite snabbt ett fast tag runt handleden och vred till lite, och han fattade snabbt att det var läge att ge tillbaka kameran. Inga lagar i världen eller hot om ditten och datten hade bitit på denna typen. Kan försvann sen utan problem. Skulle la policia mot förmodan kommit hade det varit en smal sak att bevisa att kameran tillhörde mig, med tanke på bilderna i den.

Vi svenskar är experter på att stå och klia oss i huvudet och bläddra i lagböcker medan folk från andra länder plockar allt vi äger och har från hyllorna. Vi drunknar i och blir offer för vår egen byråkrati. Det märks ju så tydligt, senast i UG på SVT där man säljer arbetstillstånd. Det var tydligen ingen "som tänkte" på att man kunde göra så. Nej för i Sverige litar vi ju på varandra, och är så godtrogna att man blir mörkrädd. Detta kanske fungerade för 40 år sen men inte idag.

• Laddar…
  13. S
    Medlem · Nivå 14
    Det enda man riskerar om man hämtar hem stulet gods på eget bevåg är ju att bli anmäld av den som påstår sig äga det..........så det får man väl ta då om man anser sig ha bevisen på sin sida. Alla pratar ju om att det är olagligt och det är det ju såklart om "ägaren" anmäler. Det faller knappast under allmänna åtal.

Det är nog inte många i den branschen som motanmäler..........Det enda som kan hända om godset står på olämpligt ställe är väl att man kan råka ut för annat under återtagandet. kanske inget kul att stå där och det ramlar ut fyra fem otrevliga individer. Det är ju mycket därför polisen anser att man bör låta bli.