F
Hej!

Om man ska dra nya ledningar i en gammal lägenhet, kan man göra såhär?

Ponera att jag har en strömställare med en kopplingsdosa över sig, strömställaren styr en taklampa mitt i rummet som skickar vidare fasen till ett vägguttag i rummet. Jag har tvinnad FK 3g1,5 och 4g1,5. Kan jag dra 3 ledaren från strömställaren till kopplingsdosan och använda blå som tändtråd MEN när jag kommer till kopplingsdosan sätter jag en wago på den blåa till den svarta tråden som jag drar med 4 ledare till lamputtaget och sen vidare med en 3 ledare till vägguttaget?

Är det korrekt kopplat?

Fridens
 
Nej, inte när det är infällt. Hade det varit utanpåliggande så hade det varit fullt okej för att det är praxis att göra just så.

//Patrik
 
Dra ner 4 ledaren så har du ju fas, nolla och jord färdigt för eventuell framtida dragning till ett uttag under brytaren eller i närheten.
 
F
Varför är det så för?

Dum fråga kanske, nyfiken!
 
För att man inte ska kunna förväxla nolla och tändtråd
 
F
Med vad exakt blir skillnaden mellan förväxlingsrisken på ett infällt och ett utanpåliggande? Dra ner en 4 ledare är uteslutet då man inte har någon dosa under strömställaren och det blir fult att dra utanpåliggande från strömställaren ner till ett VU
 
Dra fyrledare och dra ur gulgrön och blå då?

Detta har diskuterats några gånger, men man kan säga så att vid utanpåliggande installation så har det alltid varit praxis att använda blå som tändtråd och sedan växla i en kopplingsdosa 1 meter ovanför plus att man kan se att kabeln kommer från en strömställare och då förstår man att blå är tändtråd.

Med infällt så är det inte praxis utan då brukar blå nästan alltid vara nolla och därför förväntar man sig även att den är det. Plus att man inte kan se vid infällt att brun, blå och gul/grön som kommer in i kopplingsdosan är från en strömställare. I det fallet är det logiska att de trådarna går till ett uttag eller dyl.

//Patrik
 
Fridensrosor skrev:
Med vad exakt blir skillnaden mellan förväxlingsrisken på ett infällt och ett utanpåliggande? Dra ner en 4 ledare är uteslutet då man inte har någon dosa under strömställaren och det blir fult att dra utanpåliggande från strömställaren ner till ett VU
Nu kanske du är helt allergisk mot utanpåliggande kablar så då går det ju bort men annars så går det att få till fina, nästan osynliga dragningar om man har dörrfoder att klammra kabeln efter. Sen kanske det kommer en dag då du ändå ska tapetsera om och då kan du ju fräsa in en slang eller rör ner till ett uttag och du har som sagt trådarna på plats i brytaren för skarvning.

Kan nämna (igen) att de senaste projekten jag haft som också haft färdiga handlingar över elen så har det varit krav på att dra med jord först och främst till alla dosor och på något ställe även nolla men när man ändå ska dra jord till en brytare så har nollan fått hänga med.
 
Fridensrosor skrev:
Med vad exakt blir skillnaden mellan förväxlingsrisken på ett infällt och ett utanpåliggande? Dra ner en 4 ledare är uteslutet då man inte har någon dosa under strömställaren och det blir fult att dra utanpåliggande från strömställaren ner till ett VU
Skillnaden är att det är "praxis" att använda blå som tändfas på utanpåliggande ledning mellan strömbrytare och kopplingsdosa, därför väntar sig alla att det ska vara så. Eftersom det inte precis är jättejobbigt att trä in rätt FK i infälld installation så finns ingen sån paxis för infällda ledningar.

Om du bara har fördragna slangar att välja på så får du väl helt enkelt ta samma fyrledarslang hela vägen vägguttag-taklampa-dosa-strömbrytare, och om du känner för det dra bort tändfasen lampa-vägguttag och dra bort skyddsjord+nolla kopplingsdosa-strömbrytare...

P.S. om jag hade varit dig så skulle jag kostat på mig en tändfas extra från strömbrytaren till vägguttaget, satt en kronströmbrytare och ett fyrvägs vägguttag där strömbrytaren styr ena halvan av uttaget, så slipper du gå fram till fönstret för att tända/släcka prydnadslampan...

Man kan också fråga sig varför det inte verkar finnas utanpåliggande kablar att köpa utan blå och/eller utan gulgrön, antagligen beror det på att det är billigare att massproducera det som används mest...
 
Kablar med beteckningen 3X1.5 är utan skyddsjord. Dock vet jag inte hur vanlig de är, aldrig sett en.

//Patrik
 
Ja, de verkar vara obetydligt vanligare än enhörningar... :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.