P Putte 9497 skrev:
Du skulle ställt frågan vid beställning av arbetet om den nyare centralen kunde sitta kvar. Du ställer den här.
Ja eftersom jag inte kan något om el!

Mimlan Mimlan skrev:
Ja eftersom jag inte kan något om el!
Nä, men man kan ställa frågan om den nyaste centralen kan sitta kvar

Mimlan Mimlan skrev:
Nja inte riktigt rätt antagande.
Jag tog hit en ny firma för att säkra upp min nya central med dvärgsäkringar som var 3-4 år gamla då min nya spis krävde 3st 16 A säkringar. Alltså byta ut 10A till 16A.
(Den förra spisen hade 3 st 10’A säkringar.) Då skruvade den nya elektrikern upp vår gamla central som satt bredvid ( med gamla skruvsäkringar) sen sa han att det såg ut som skit i den gamla och att han ville byta ut den mot en ny central med dvärgsäkringar också.
Han sa att det fanns skarvingar gjorda med eltejp. Då vi inte pulat något med el själva utan haft en elektriker här som anlitades av en snickerifirma när de byggde om våra badrum och den elektrikern hade dragit in ojordad el i badrummen svarade jag den nya elektrikern att det kanske var den förra firman som fuskat och tejpat.
Då jag absolut inte är elkunnig litade jag på den nya firman.
Det som aldrig togs upp var att den nya firman även tänkte byta ut det 3-4 år gamla skåpet med dvärgsäkringar.
Då jag inte ville störa elkillen när han jobbade höll jag mig borta och han sa inget heller om att han ämnade byta även den nya centralen och de dvärgsäkringar som redan fanns.
Tyvärr är min frågeställning i titeln missvisande och jag inte vet hur man ändrar titeln skrev jag ett förtydligande i min själva frågeställning.
Om det är brukligt att man byter ut en relativt ny central med 3-4 år gamla dvärgsäkringar.
Jag har fått fler tillfredsställande svar här i tråden och är nöjd med de svaren.
Ja, eftersom det är skarvat med eltejp

Absolut !precis som man frågar kocken om det är äkta hummer på Kalvfilét Oscaren man beställer in på kvarterskrogen!
Då jag är kock och inte elektriker så är det inte lätt att veta vad man ska fråga om ifall man inte har utbildningen!

• Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ja, eftersom det är skarvat med eltejp
Ja det såg ju inte jag!
Inte skruvar jag loss min elcentral för att titta hur det ser ut bakom plåten!
Inte heller så tränger jag mig fram för att se om elektrikern talar sanning! Utan jag litade på honom! Min fråga var om det är vanligt förekommande att man byter ut en ny central och dennes dvärgsäkringar mot en helt ny när den som sitter bara är 3-4 år gammal!

• Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Jag gissar att den 3-4 år gamla centralen satt precis intill den gamla plåtcentralen. Om så är fallet så var det förmodligen bara en komplettering till den gamla centralen, kanske med en jordfelsbrytare och ett par extra säkringar(?).

När nu den nya centralen kom på plats så antar jag att den dimensionerades för att även ha plats för de extra komponenterna som tidigare satt i den kompletterande kapslingen.

För att sen få till helhetsintrycket och stolt kunna trycka sitt företagsnamn på centralförteckningen så är det inte många kronor extra i det stora hela att byta ut de 3-4 år gamla säkringarna till samma fabrikat som den nya centralen.

• Gilla
TobbeP och 7 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Ja det såg ju inte jag!
Inte heller så tränger jag mig fram för att se om elektrikern talar sanning! Utan jag litade på honom! Min fråga var om det är vanligt förekommande att man byter ut en ny central och dennes dvärgsäkringar mot en helt ny när den som sitter bara är 3-4 år gammal!
Har du pratat med firman? Vad sa de?

hsd
Eventuellt har firman monterat innehållet från den lilla centralen i den nya och då har inte kunden förlorat mer än plastkapslingen om ens det

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Ja det såg ju inte jag!
Ja, bättre att byta hela centralen med kvalitetsbrytare än att använda de du hade då den inkopplingen inte ens var laglig med tejjpade skarvar.

Vad var det för elektriker du anlitade?
Hade han ens behörighet?

Känns som att att du är missnöjd med den senaste elektrikerna jobb.

Har du ens ställt frågan till dem om det är brukligt att byta ut en fungerande central?

Ytterst är det du som fastighetsägare som är ansvarig för din egen elanläggning oavsett hur många elektriker som varit i den och pillat.

Mimlan Mimlan skrev:
Absolut !precis som man frågar kocken om det är äkta hummer på Kalvfilét Oscaren man beställer in på kvarterskrogen!
Då jag är kock och inte elektriker så är det inte lätt att veta vad man ska fråga om ifall man inte har utbildningen!
Till en kock ställer man frågor om mat och dryck och till en elektriker ställer man samma frågor som du ställer här.

Har man inte kunskapen så skaffar man den genom att fråga proffset.

Mimlan Mimlan skrev:
Ja det såg ju inte jag!
Kontakta firman som gjorde jobbet och ställ frågan till dem och sedan ringer du runt till olika elfirmor och ställer samma fråga så får du svaret du söker än att vi ska gissa

hsd hsd skrev:
Eventuellt har firman monterat innehållet från den lilla centralen i den nya och då har inte kunden förlorat mer än plastkapslingen om ens det
Det var ju just det jag frågade!
Varför de inte använde de dvärgsäkringar och jordfelsbrytare som redan fanns.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Kontakta firman som gjorde jobbet och ställ frågan till dem och sedan ringer du runt till olika elfirmor och ställer samma fråga så får du svaret du söker än att vi ska gissa
Putte. Ni behöver inte gissa!
Jag ställde en fråga i detta forum för att få svar på min fråga: är det brukligt att man byter ut en 3-4 år gammal central och dess dvärgsäkringar när man byter ut en gammal ”skruvsäkringscentral”. Jag antog att det fanns någon elektriker i detta forum.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Till en kock ställer man frågor om mat och dryck och till en elektriker ställer man samma frågor som du ställer här.

Har man inte kunskapen så skaffar man den genom att fråga proffset.
Jag antog att det fanns proffs i detta forum och ville kolla upp om detta var ett vanligt förekommande förfarande INNAN jag pratar med firman. För om det är vanligt att man gör så behöver jag ju inte ens fråga dem!
Då har jag redan fått svaret här.
Jag är inte ute för att hänga ut någon utan ställde bara en fråga då jag funderade.
Flera här har gett med en väldigt bra förklaring över varför firman gjort som den gjort och jag är nöjd med svaren.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ja, bättre att byta hela centralen med kvalitetsbrytare än att använda de du hade då den inkopplingen inte ens var laglig med tejjpade skarvar.

Vad var det för elektriker du anlitade?
Hade han ens behörighet?

Känns som att att du är missnöjd med den senaste elektrikerna jobb.

Har du ens ställt frågan till dem om det är brukligt att byta ut en fungerande central?

Ytterst är det du som fastighetsägare som är ansvarig för din egen elanläggning oavsett hur många elektriker som varit i den och pillat.
Jag är verkligen inte missnöjd över den senaste firmans arbete, var läser du det i denna tråd?
Tvärt om så har jag skrivit att det blev jättesnyggt!
Ville bara fråga om det var brukligt inom elbranschen att byta ut 3-4 gamla dvärgsäkringar.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.