maggoten
M Mortsken skrev:
Kan inte minnas att vi köpt VVS delar. Har vi köpt någon enstaka del, så var det åratal sedan. Köper inte heller speciellt mycket annat.
Vi betalar för Artikelnummer: 8473412

Lev. artikelnr:
FG0135080

558,25 SEK/ST
Bruttopris exkl moms 842,00 SEK/ST

Gissar att någon som sysslar med VVS inte har sämre pris än detta på Ahlsell.
Var betalar de då 1052 för den?
Jag sysslar inte med VVS.

• Tappventil för vägg från Gustavsberg, modell R15 BV med väggfäste utan slangkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
maggoten
J J P skrev:
Ja. Säg det. Dom handlar på Jula!
I alla fall i Ösd där varken Bauhaus eller Biltema finns. Ännu!
De handlar kanske också på Ahlsell?

P Putte 9497 skrev:
Aldrig funderat på om de är där för att handla åt sig själva?
Ingen seriös VVS firma handlar åt kunderna på Bauhaus
Jag handlar emellanåt på bauhaus. Varför? För om jag får välja mellan att köra 20 minuter till grossisten eller 5 minuter till bauhaus som har exakt samma artikel till väldigt nära pris, väljer jag bauhaus utan en skymt av tvekan. Vet man vad man köper är det aldrig problem. Problem uppstår nog när man köper artiklar som inte håller samma standard och när företag försöker ta betalt för dessa som om de vore proffsgrejer.

• Gilla
  • Älska
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Om du vill jämföra med något, här är fakturan för installation av min tvättmaskin. Rördragning på max en halvmeter, kran och avlopp.

Totalt 4700 (efter ROT)

• Faktura för tvättmaskinsinstallation med priser för rör, kopplingar och arbetstid, totalt 4700 kr efter ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
knyh knyh skrev:
Om du vill jämföra med något, här är fakturan för installation av min tvättmaskin. Rördragning på max en halvmeter, kran och avlopp.

Totalt 4700 (efter ROT)
VSH blandat med Vatette, aja baja 🤪

Rimliga priser rakt igenom för småkund 😊

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eller hon..
Eller Hen, eller Den...

• Älska
sysmali
  • Laddar…
S snickar skrev:
Blir det fortfarande ocker om företaget faktiskt hade väldigt dyra inköpspriset och faktiskt bara lagt på 12%?
Det skulle jag nog påstå faktiskt, om vi nu skulle utgå ifrån TS exempel på prissättning.

Utgångspunkten för "skäligt pris" är vad normalt marknadspris (mao inte billigaset nätpriset man lyckas hitta) är plus skäligt påslag. Men sen skall man ju veta att inköp på tex Ahlsell även Netto är lite högre än näthandeln. Kansek 15-20% i snitt. Att Hantverkaren köper där till vad som ju är ett ganska dåligt pris, kanske ytterliagre 15-20 om han inte förhandlat rätt pris kan ju innebära att hans "skäliga" pris ändå blir 30-40% högre än om man själv lägger en dag och skannar nätet. Det kan knappast vara att se som ocker.

M mojjen skrev:
Det skulle jag nog påstå faktiskt, om vi nu skulle utgå ifrån TS exempel på prissättning.

Utgångspunkten för "skäligt pris" är vad normalt marknadspris (mao inte billigaset nätpriset man lyckas hitta) är plus skäligt påslag. Men sen skall man ju veta att inköp på tex Ahlsell även Netto är lite högre än näthandeln. Kansek 15-20% i snitt. Att Hantverkaren köper där till vad som ju är ett ganska dåligt pris, kanske ytterliagre 15-20 om han inte förhandlat rätt pris kan ju innebära att hans "skäliga" pris ändå blir 30-40% högre än om man själv lägger en dag och skannar nätet. Det kan knappast vara att se som ocker.
Precis, jag tror inte TS' fall är varken bedrägeri eller ocker i lagens mening.

TS har konsumenttjänstlagen i ryggen så detta borde kunna lösas.

• Gilla
Jessisand
  • Laddar…
Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Låter extremt dyrt. Borde nog kostat högst 4000kr om ens det. Enkla grejer att lösa själv om man har kunskap och verktyg...Tyvärr är det ju hantverkarna marknad, speciellt om man har lite bråttom att få det fixat.🙄

Bestrid överskjutande belopp över 5 000. Alla rimlighetskalkyler visar på att det är vad som är rimligt för vad du fått levererat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
@Jessisand har du tagit upp det här med vvs-firman och vad har du fått för respons?

D doggekopplar skrev:
Nä man fattar ju att man föredrar något med bra utbud men hela Ahlsell’s prissättningsmodell med listpriser och rabatter hit och dit är ju som upplagt för att hantverkarna ska ta kunna ta överpriser, vilket är precis vad de gör. Mer en regel än undandrag. I många fall är det ju också sånt som finns på varuhuset och man vet vad det kostar. Om nu listpriser inte har någon förankring i verkligheten varför finns de, inte för att skapa transparens iaf.
Jag gillar det lika lite som du. Det som är viktigt för mig är att det är bra grejer. Alltså inget dåliga grejor. Som du vet kan man CE märka vad som helst. Allt kan säljas så länge inget händer. Fast inte på grossisterna. Där finns det en lägsta nivå. Där säljs inte dåliga grejor.

S Styrtekniker skrev:
Jag gillar det lika lite som du. Det som är viktigt för mig är att det är bra grejer. Alltså inget dåliga grejor. Som du vet kan man CE märka vad som helst. Allt kan säljas så länge inget händer. Fast inte på grossisterna. Där finns det en lägsta nivå. Där säljs inte dåliga grejor.
Du skriver längre upp du inte vill ha "varuhusgrejer". Men det kan ju vara exakt samma pryl med exakt samma RSK-nummer på Ahlsell och Bauhaus. Medan Biltema har sitt eget Kinaskräp rakt igenom. Så det är skillnad på varuhus och varuhus.

Med det sagt är det helt okej att vissa av oss vill handla dyrt. Somliga skulle aldrig köpa mat på Lidl fastän det är exakt samma Bregott och Arlamjölk. Det finns och ska finnas butiker i olika prissegment. Så att alla får känna sig nöjda.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Annars får man skylla sig själv om man blir blåst eller?
Låter som en sund branch...
Ingenting emot larmbranschen där man i princip blir instruerad att blåsa kunder. Elektriker är bra mer uppstyrt, men det är inte helt lätt med alla floror av hantverkare det finns. Tar man in ett stort företag så är fakturering centralizerat, och den anställde får pussla ihop dagarna när denne skriver sina timmar. Får man inte ihop dagen är det ett bekymmer, en mindre firma kan man ta fastpris med och då vet man vad det kommer kosta. Jag kommer dock ihåg en dam som tog ett mindre jobb som fastpris... det visade sig mycket krångligare än vad som hade blivit estimerat. Damen bad sedan on en utökning på en annan grej och då passade firman på att ta igen det dom förlorat... jag säger dock vara att det är bra om alla vet hur avtal fungerar, då slipper man åka på något

M MLindstrom skrev:
@Jessisand har du tagit upp det här med vvs-firman och vad har du fått för respons?
Efter att ha försökt fått tag på dem via mejl och telefon ett flertal gånger utan svar slutade det med att jag bestred fakturan och betalade vad jag tyckte var skäligt med 20% påslag. Fortfarande inte fått någon återkoppling!

Vill tacka för alla svar här i tråden. Jag har blivit klokare både vad gäller avtal med hantverkare och hur en tvättmaskin kopplas in!

• Gilla
  • Älska
Ulf Peter och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.