Byggahus.se
Har givetvis läst och sökt en hel del om detta men hittar inget optimalt svar. Vissa tipsar om kilar, andra om silikon, andra om skruvar, andra om något annat.
Antar att olika trappor kan ha olika problem och att det kan hjälpa med olika metoder.

Min trappa ser ut som på bilden och varje steg knarrar.
Vad är era bästa tips? Jag kommer måla trappan och då skulle jag kunna sätta skruvar från utsidan och skråskruva på insidan mot väggen och göra dessa "osynliga" med spackel och färg.
 
  • Trappa i trä med öppna steg och svart metalldräkt, i ett heminredningsmiljö, där varje steg knarrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Den är frihängande på ena sidan , i mitt tycke inte bra , dom har en tendens till knarra , dom vrider sig
Prova lite lätt att stötta under 5 steget i ytterkant , går bra med en regel , men lägg en bit skiva på golvet först så det inte blir märken , den ska spänna mot steget så den stödjer bra , brukar hjälpa med stöd mot knarr , men ingen garanti
 
Du får göra en vanlig felsökning. Undersök en sak i sänder. Planstegen ser lite skumma ut. Av vilket material är de gjorda? Börja dock med att testa det yttre vangstycket. Jag tycker det verkar vara fellimmat. Träets fibrer skall hela tiden gå i längdriktningen. Stötta detta vangstycke på flera ställen så att allt är stumt, och provgå. Om det inte hjälper får du undersöka planstegen, infästning och dimensioner. Obs min idé avviker från den som Liteavvarje har presenterat.
 
L
J justusandersson skrev:
Du får göra en vanlig felsökning. Undersök en sak i sänder. Planstegen ser lite skumma ut. Av vilket material är de gjorda? Börja dock med att testa det yttre vangstycket. Jag tycker det verkar vara fellimmat. Träets fibrer skall hela tiden gå i längdriktningen. Stötta detta vangstycke på flera ställen så att allt är stumt, och provgå. Om det inte hjälper får du undersöka planstegen, infästning och dimensioner. Obs min idé avviker från den som Liteavvarje har presenterat.
Inget fel i det , allt blir bra bara man kommer till skott och får ordning på problemet , kanske genom olika synsätt
 
Det ser ut att vara något laminat på undersidan av planstegen.

Ska försöka felsöka lite när jag får tid.
 
Jag tänkte prova att skruva ett av stegen för att se om det hjälper. Då är frågan om man ska försöka trycka upp plansteget och skruva åt eller om man ska trycka ner och skruva åt.
 
Jag tycker du skall närma dig problemet på ett mer systematiskt sätt. Planstegen verkar vara infrästa i vangstyckena och antagligen sedan skruvade genom vangstyckena. Om det är utfört på det sättet med hygglig precision, så lär inte en skruv till hjälpa. I och med att det finns laminat på undersidan så kan planstegens kärna vara spånskiva eller MDF eller något liknande, alla rätt olämpliga för det ändamålet. Kontrollera först att du kan utesluta det yttre vangstycket som orsak till knarret.
 
Målade en knarrande trappa hos en kund.
De hade beställt ett nytt räcke från en lokal trapptillverkare. Pratade med dom om knarrandet.
Lösningen:

Skråskruva stegen in i vagnstycket från undersidan med två lite grövre skruvar på varje sida av stegen.

Gjorde detta och trappan är helt tyst och har förblivit så i 3 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.