Byggahus.se
Blir snart tokig på den knarrande och smällande trappen hemma. Ska man upp och släppa ut katten på natten har man snart väckt fru och barn, och det var den nattens sömn.

Trappen monterades för ganska precis tre år sen och är en öppen U-trapp, vilket för med sig att de flesta planstegen sitter med endast en skruv i innerstolparna, och det är primärt dessa steg som knarrar. Tyvärr utgörs också 80% av trappen av dessa steg.

Efter att idag ha smort med silikonspray och spänt upp stegen med allehanda passande bitar mellan vangstycke och steg med varierad framgång så verkar det nu vara där stegnosen liksom sluter kring vangstycket (se bild) som knarret uppkommer. Min teori är att den ensamma skruven i innerhörnet tillåter hela steget att wobbla, för när man står på ett steg och växelvis lägger tyngden på hälen och tårna så smäller och knarrar steget fenomenalt mycket.

Jag har läst alla artiklar jag kommit över angående knarrande trappor, men allt som oftast gäller det andra modeller på trapp. Jag är därför tacksam för alla förslag som kan tänkas minimera oväsendet.

10899625_10152391936147134_1725975418_n2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tilläggas bör att jag redan dragit åt alla skruvar jag kommit åt, lossat på barnskydden och som sagt stadgat upp och smort stegen där jag kommit åt.
 
  • 10899625_10152391936147134_1725975418_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår trappa är precis likadan och knarrar den med. Det sägs ju att det ska funka med fint pulver, typ babypuder eller potatismjöl. Personligen är jag lite tveksam till att trycka in organiskt pulver, typ potatismjöl.
 
Tack för svaren. Ja, jag har också hört det där om potatismjöl, men är också tveksam av samma anledning. Babypuder var däremot nåt nytt, så det kanske kan vara värt ett försök, det lär liksom inte bli sämre :)

Att eftermontera sättsteg är jag däremot tveksam till. Dels lär det vara svårt att få till det snyggt när det inte är urfräst i vangstyckena, plus att det verkar ju vara just de som ger upphov knarr i de flesta fall, även om de förstås kan ha en stagande effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.