Nej elektrikern får inte hantera asbest-saker, då ska det dit en asbestsanerare. Om man ska följa alla regler,
men du som privatperson får riva bort asbest.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina varför anlitar du inte en miljökonsult och utför en inventering av ditt hus? Då får du svart på vitt vad det finns för "faror" och även åtgärdsförslag om du är ute efter det?

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Göran.W
Asbesten i vent kanalerna bör man inte göra något alls med för så länge man inte rör det kommer det heller inga asbest fiber men rör man det kommer det garaterat ut asbest fiber.
Så gillar man asbest fiber ta bort dom gillar man inte asbest fiber så låter man det vara.
Jag har sett många såna asbest skivor som är limmade bakom elskåp.
Jag tror inte elektriken får röra det men vet inte säkert men däremot kan han vägra röra i det.

Jonko, var hittar jag en miljökonsult? Har redan haft asbestsanerare i huset, i samband med sanering av rörböjar med asbest i pannrum mm, men i ärlighetens namn så har inte de heller alltid koll på alla material. Vilket i sig är förståeligt med tanke på alla de material som förr innehöll asbest. När jag tog upp elcentralen, gamla elkablar mm så såg den jag pratade med faktiskt mest ut som ett frågetecken.

GöranW, ok, skivan kan alltså vara limmad. Bra att veta!

Vad gäller ventilationskanalerna i eternit har jag redan varit med om en obehaglig händelse som ingen vill ta på sig ansvaret för. Sotare som rensade kanalen från kajbon med en snurrande "borste", skapade ett fint damm i hela huset. Senare upptäckte jag, av en ren tillfällighet, att kanalen var i eternit. Men men, gjort är gjort, och "förhoppningsvis"'är allt damm redan inandat och det mesta borta från huset.

Göran.W
Dammet kom nog ifrån kaj boet för eternit släpper inte damm från sig från man slår itu det och det lilla som kan komma när man rensar en vent kanal är försumbart men ett fågelbo innehåller massor med damm.
Bla avföringen i det blir till damm när man mosar den.
Det man egentligen borde oroa sig för är salmonella i detta fallet.

Mikael_L
Jag har nu stött på dessa skivor, ca 5mm tjocka monterade bakom central och mätartavla.
Kanske är något asbesthaltigt?
Gammal grå skiva bakom elcentral, möjlig asbesthaltig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket troligt att det är så
Ska du borra eller skruva i dom så använd andningsskydd och köra vaselin på borr och skruv så att det inte dammar

Mikael_L
Jag kommer nog inte att typ behöva röra det, men jag meddelar nog kunden att jag befarar asbest, då det är han som kommer riva bort det gamla.
Jag har satt upp en ny central på ny plats idag, och dragit matningen dit.
Mätartavlan var ur bruk, var bara en kopplingspunkt, sitter ett fasadmätarskåp idag.
Det mesta el rivs bort i det här huset och blir nydraget, det var totalt sett i katastrofalt skick.
Här har det troligen härjat en räcka med hempulare. :surprised:

Hempulare skulle aldrig ha satt eternit bakom centralen....

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Eternit var vanligt att sätta bakom centraler förr
Bra Mtrl som inte är brandfarligt och ofarligt om man inte gör åverkan på det.
Har sett många centraler och mätare som varit monterade på en eternitskiva.
Men vaselin (vilket borde finnas i varje verktygslåda) på borr och skruv minimerar risken med eternitdamm

Redigerat:
useless useless skrev:
Hempulare skulle aldrig ha satt eternit bakom centralen....
Nej självklart inte, det kan vi med 100% säkerhet utesluta.,,

O
J Johan456 skrev:
Nej självklart inte, det kan vi med 100% säkerhet utesluta.,,
Men om man sätter en spånskiva i sitt elskåp så det tvärt om eller?

Edit: Jag borde inte retas, men det är väldigt vanligt att nätbolagens installatörer skruvar upp en stor fin eldfängd spånskiva istället för en riktig mätartavla när de byter från äldre till moderna elmätare i gamla mätarskåp. Så vad som betraktas som acceptabelt beror lite på vem som gör minder genomtänka installationer.

Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Moderna mätare och centraler har en baksida (bokstavligen alltså) och ska inte behöva något annat särskilt material bakom sig. Undantaget är väl om man behöver jämna till underlaget och då duger en bit spånskiva.

Raklödder bäddar in borrstället bättre än vaselin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.