O
Tja.... bara för att någon nämner en äldre central behöver man inte ta för givet att centralen är från slutet av 1800-talet...
De allra flesta centraler innehåller bara metaller och porslin....

Odjuret skrev:
Tja.... bara för att någon nämner en äldre central behöver man inte ta för givet att centralen är från slutet av 1800-talet...
De allra flesta centraler innehåller bara metaller och porslin....
Nej, det är klart. Ursäkta, ers höghet. Försökte bara vara hjälpsam

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jag tror inte farmer 123 har sett bilden av hennes 50-60 tals central i en paralell tråd skapad av ts tidigare

farmer123 skrev:
Nej, det är klart. Ursäkta, ers höghet. Försökte bara vara hjälpsam
Du behöver inte bli stött, men ska du ge exempel är det bra om de stämmer med våra förhållanden i Sverige och det gör inte många av de du lagt in här. Jag säger det särskilt med tanke på hur stressade många blir av asbestsnack, onödigt då att lägga börda på det med oriktiga exempel och i fall som är mer än marginella i saken.

GK100 skrev:
Du behöver inte bli stött, men ska du ge exempel är det bra om de stämmer med våra förhållanden i Sverige och det gör inte många av de du lagt in här. Jag säger det särskilt med tanke på hur stressade många blir av asbestsnack, onödigt då att lägga börda på det med oriktiga exempel och i fall som är mer än marginella i saken.
Inga problem. Har förstått att ts oroar sig mkt, och såklart dumt att spå på i onödan. Min tanke var dock att information har makt att stilla frågor och oro som "tänk om det är...". Bättre att ha fakta...
Visst är inte allt jag länkat till applicerbart i hem i Sverige, mer sannolikt i industrisammang, men föregående svar med exempel från mer gamla svenska heminstallatiomer är relevant. Man bör åtminstone vara försikttig med dessa.

I ts modernare plåtcentral finns nog inget att bry sig om nämnvärt.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Farmer123, jag uppskattar dina synpunkter och instämmer i att fakta är bra.
Uppskattar självklart även input från er andra. :)

Farmer123, jag ska försöka ta några bilder så att det är lättare för dig att få en uppfattning om min elcentral, kablar osv.
Återkommer med detta!

Än en gång, om jag inte får tag på lämpligt köksskåp att bygga in elcentralen med, vad kan man annars hitta på?
Finns det några skåp eller frontar att köpa, eller kan man beställa det någonstans? Får inte bli alltför tungt.

Köp ett köksöverskåp på t.ex IKEA av lämplig dimension och passande dörrar. Det blir nog den billigaste lösningen. Sedan fäster man den i väggen med vinkelbeslag på fler ställen än monteringsanvisningen anger. Man kan även minska djupet på skåpet något, men det kräver lite händighet för ett snyggt resultat.

Att man behöver fler fästpunkter beror på att bakstycket stabiliserar skåpet, det kan inte användas i ditt fall.

Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
.. köksskåp att bygga in elcentralen med,...
Hej Stina, nu hänger jag inte med.
I vilket syfte vill du bygga in din elcentral i ett annat skåp?
Om det är för att försöka förhindra att eventuellt damm med asbestfibrer inte ska kunna ta sig ut från centralen, så är det verkningslöst. Skåpet skulle behöva vara hermetiskt till slutet (lufttätt) för att inte släppa ut ngt, vilket ett köksskåp knappast är eller kan vara.
Skåpen/dosorna är ju även placerade högt upp på väggen, på synligt avstånd från barn etc, så det känns ju meningslöst att stoppa den i ett skåp också av elsäkerhetsskäl?

Tobbe, bra förslag!

Farmer123, anledningen att bygga in elcentralen i ett skåp eller liknande är flera olika.
1. Det samlar damm, vilket väl inte är särskilt bra ur brandsäkerhetssynpunkt?!
2. Det är j-ligt fult
3. Skulle det innehålla asbest av något slag, vilket tydligen inte är särskilt troligt, så stannar väl iallafall några fibrer kvar i skåpet etc, som annars far helt fritt i luften. Elcentralen sitter precis utanför min dotters sovrum.

Hur skulle ni göra, Farmer och Tobbe, som är de senaste som kommenterat här?
Låta det vara precis som det är utan att bygga in?
Kom förresten att tänka på en sak.. Kan jag kanske måla centralen med en vit färg för att få den mer "osynlig"?
Eller är det bara dumt och olämpligt?

Tror förresten att det tyvärr kan bli svårt att få dit ett köksskåp eller liknande.
Kollar ni bilden ser ni att det inte finns nästan något utrymme ovanför och under elcentralen.
Det är lister vägen osv.

Låt en elfirma byta centralen om det är så att den sitter på en plats som stör, som t.ex. en hall eller ett inrett rum i en källare.

//Patrik

Ja Patrik, den sitter i en liten passage, precis utanför vårt badrum och direkt utanför min dotters sovrum.

Vad tror du, på ett ungefär, att det kan kosta att byta ut centralen och i samband med detta även installera en jordfelsbrytare som fungerar för all el i huset?
Och, by the way, vet du om det kan finnas asbest i denna typ av gamla elcentraler?
(Se bild i inlägg ovan, det är min central på bilden)

Jag hade nog sökt efter asbest i rörisoleringen eller rök och ventilarionskanaler istället. Där var det populärt

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Göran.W
Om det sitter en asbest skiva bakom centralen blir det problem att montera den nya centralen för det kommer sprida asbest damm om man borrar i skivan bakom vilket inte elektrikern ens får göra.
Så någon måste plocka ner skivan när elektrikern tagit ner centralen.
Har man tur är den skruvad i väggen och då är det bara skruva ner den.
Vet inte vad en central kostar men sätt inte bara 1 jordfels brytare utan helst 4 en till det utom hus en till värmen en till kyl- frys och en till resten.
Dela åtminstone upp det på 2 jfb en till värmen och en till resten.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tobbe, ja, jag har redan konstaterat asbest på rörböjar i pannrum och som eternit i mina ventilationskanaler.
Det i pannrummet är borta, men ventilationsksnalerna är kvar. Har ännu inte kommit fram till vad jag kan/bör göra med dessa.

Göran, ja, det sitter en eternitskiva bakom nuvarande elcentral. Förstår att det därför kan bli problem att byta centralen.
Ingen aning hur den är monterad, svårt att se. Om den inte är uppskruvad, hur kan den annars vara monterad? Spikad kanske, och då blir det säkert svårt att få ner den hel.. Får elektrikern skruva ner skivan, eller får han inte ens göra det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.