Översvämningslarmet i30 började gå igång för ett par dagar sedan på vår diskmaskin, och upptäckte idag när jag tog av sidoplåten att det läcker ifrån den lampa som lyser inuti diskmaskinen. Likt bilden. En tätring är det som ska hålla vatten borta från att ta sig igenom.
Har tagit loss alla delar av lampan och inget ser direkt slitet eller skadat ut. Efter rengöring av delarna testade jag att köra igång maskinen, men det flödar ganska bra ifrån lampan trots detta.
Verkar vara svårt att hitta just denna reservdel. Vad kan jag göra för att få det att hålla tätt med de grejorna jag har? Våtrumssilikon på tätningsringen?
Har tagit loss alla delar av lampan och inget ser direkt slitet eller skadat ut. Efter rengöring av delarna testade jag att köra igång maskinen, men det flödar ganska bra ifrån lampan trots detta.
Verkar vara svårt att hitta just denna reservdel. Vad kan jag göra för att få det att hålla tätt med de grejorna jag har? Våtrumssilikon på tätningsringen?
hur gammal är den?B bullemedbulle skrev:Översvämningslarmet i30 började gå igång för ett par dagar sedan på vår diskmaskin, och upptäckte idag när jag tog av sidoplåten att det läcker ifrån den lampa som lyser inuti diskmaskinen. Likt bilden. En tätring är det som ska hålla vatten borta från att ta sig igenom.
har du lyckats få isär den utan att förstöra glaset så är det bara att kleta på silikon på båda sidor av gummit så funkar det länge till.
behöver inte vara våtrumssilikon utan ta det närmsta
Diskmaskinen stod i huset när vi flyttade in, men sannolikt är den från 2017. Fräsch och fin i sin helhet.
Jag ska testa att ta silikon på båda sidor gummiringen och se om det räcker, då lampan och alla dess delar är hela. Det ser inte ut att få tag på just reservdelar (gummiring, lampglas m.m.) till just min modell, så det känns som det enda alternativet just nu. Om man inte vill kosta på sig dyr servicetekniker dvs.
Jag ska testa att ta silikon på båda sidor gummiringen och se om det räcker, då lampan och alla dess delar är hela. Det ser inte ut att få tag på just reservdelar (gummiring, lampglas m.m.) till just min modell, så det känns som det enda alternativet just nu. Om man inte vill kosta på sig dyr servicetekniker dvs.
Köp hela insatsen och byt själv? Superenkelt
Har du länk till produkten och var den säljs? Hittar inget om jag googlar på namnet!
Uppdatering: Beslutade mig för att köra på silikontätning av den befintliga insatsen och efter ett antal läckagefria testkörningar så åkte diskmaskinen tillbaka under köksbänken. Allting har fungerat felfritt sedan dess. Förhoppningsvis håller den tätt några år till, lagom tills det är dags för utbyte av maskinen! Tack för bollplanket!
Klicka här för att svara