5 453 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
ADSL och parallelkopplande tfn-jack
ADSL ligger inte över hörbarhetsgränsen så vitt jag minns. Telefon är normalt bara 0-8Khz medan en mäniska kan höra upp till 18-20 Khz så visst kan du få ett mycket hörbart brus från adsl i luren om du kör parrallellt.
Sen ska man tänka på att med adsl på tråden så ska man tänka på att nu gäller det MHZ frekvenser vilket gör att alla kopplingar och enheter påverkar signalen. Jag tror att jag har beskrivit detta tidigare men vi tar en repris. Varje parrallelkopplat uttag och ev telefon i uttaget påverkar signaldämpningen. Denna dämpning påverkar hur bra ADSL funkar på dessa trådar. Iom detta så ska splittern sitta så tidigt som möjligt. Bakom splittern kan man sen parrallelkoppla om man vill.
Sen gälde det frågan hur man seriekopplar på modularkontakt. Det är inte så svårt. Inkommande signal ligger på de två mittersta stiften. utgående på de två stiften utanför dvs stift 2 och 5 i en 6 polig kontakt. dessa 2 stift ansluts till 3 och 4:an i nästa kontakt. Tänk bara på att skapa skarvpluggar till tomma modularjack då dessa till skilnad från gamla teliapuckar inte autmatiskt vidarekopplar när man tar ur telefonen.
En vidarekopplingsplugg skapar man genom att förbind 2:an och 3:an samt 4:an och 5:an i en 6 polig plugg.
Vill man göra det på 8 poligt dvs rj45 så öka alla tal med 1.
Sen ska man tänka på att med adsl på tråden så ska man tänka på att nu gäller det MHZ frekvenser vilket gör att alla kopplingar och enheter påverkar signalen. Jag tror att jag har beskrivit detta tidigare men vi tar en repris. Varje parrallelkopplat uttag och ev telefon i uttaget påverkar signaldämpningen. Denna dämpning påverkar hur bra ADSL funkar på dessa trådar. Iom detta så ska splittern sitta så tidigt som möjligt. Bakom splittern kan man sen parrallelkoppla om man vill.
Sen gälde det frågan hur man seriekopplar på modularkontakt. Det är inte så svårt. Inkommande signal ligger på de två mittersta stiften. utgående på de två stiften utanför dvs stift 2 och 5 i en 6 polig kontakt. dessa 2 stift ansluts till 3 och 4:an i nästa kontakt. Tänk bara på att skapa skarvpluggar till tomma modularjack då dessa till skilnad från gamla teliapuckar inte autmatiskt vidarekopplar när man tar ur telefonen.
En vidarekopplingsplugg skapar man genom att förbind 2:an och 3:an samt 4:an och 5:an i en 6 polig plugg.
Vill man göra det på 8 poligt dvs rj45 så öka alla tal med 1.
Tack för alla intressanta och utförliga svar.
Det blir alltså till att försöka hitta det som borde vara första jacket, dvs. där linjen kommer in i huset, och sedan koppla om där så att i alla fall det jacket sitter seriekopplat. (Och övriga sitter parallellt därefter.)
Låter enkelt, får se hur det går...
Det blir alltså till att försöka hitta det som borde vara första jacket, dvs. där linjen kommer in i huset, och sedan koppla om där så att i alla fall det jacket sitter seriekopplat. (Och övriga sitter parallellt därefter.)
Låter enkelt, får se hur det går...
Nja, talet når upp till 3,4 Hz. Jag vill minnas att ADSL upstream börjar vid 25 kHz. Databruset tror jag därför inte att man hör, men signalerna kan störa varandra ändå och måste därför filtreras.mats_o skrev:
Bob mindre tryckfel 3.4HZ... annars rätt. Dock är tal full dulex också. Ska vi gräva lite djupare så kan vi slå fast att en telekanal för röst är 64 KBit.
Man borde inte kunna höra brus från adsl utrustningen men det går. Senaste exemplet är ett splitternytt zyxel 660 med Telia 24 Mbit. Gick inte att prata med honom innan jag lyckade få honom att förstå hur han skulle hitta primärjacket.
Man borde inte kunna höra brus från adsl utrustningen men det går. Senaste exemplet är ett splitternytt zyxel 660 med Telia 24 Mbit. Gick inte att prata med honom innan jag lyckade få honom att förstå hur han skulle hitta primärjacket.
Ja, naturligtvis hade jag glömt ett k. 3,4 kHz, inget annat. (ot: Talkanalen blir ju dock inte digital förrän signalen når stationen).mats_o skrev:
Brusar det eller är det knäppande ljud?
Uppföljning.
Det visade sig att mina telefonjack inte alls är kopplade parallellt, utan det var telefonen jag testade med i första jacket som inte bröt signalen. Då jag bytte till en gammal hederlig telefon så bröt det som det skulle.
Dessutom har jag nu lärt mig att parallell stavas med dubbla L på båda ställena.
Det visade sig att mina telefonjack inte alls är kopplade parallellt, utan det var telefonen jag testade med i första jacket som inte bröt signalen. Då jag bytte till en gammal hederlig telefon så bröt det som det skulle.
Dessutom har jag nu lärt mig att parallell stavas med dubbla L på båda ställena.
Klicka här för att svara