5 453 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
ADSL och parallelkopplande tfn-jack
Sida 1 av 2
I väntans tider på ADSL-bredbandet skulle jag leta reda på det "första" telefonjacket i huset. Men det jag upptäckte var att alla telefonjack sitter parallelkopplade.
Hur bär man sig då åt för att få ADSL-splittern "före" telefonerna?
Hur bär man sig då åt för att få ADSL-splittern "före" telefonerna?
Jo, det behöver man. Jag var i alla fall tvungen att sätta ADSL-splittern direkt på inkommande ledning och en beskrivning på det finns här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1104942562;start=9#9garmin skrev:
Hm, jag har parallellkopplat och inte modemet på första jacket, och det fungerar. Men det du säger (ang. filter) låter rimligt. Men, för att det ska ge någon effekt måste isåfall första jacket kopplas som vid seriekoppling.
Ska nog läsa på lite om detta.
Ska nog läsa på lite om detta.
Nej, placerar man filtret allra först spelar det ingen roll hur man kopplar i resten av huset. Och har man parallellkopplat så finns det ju inget förstauttag.garmin skrev:
Jag testade först med att koppla in på godtyckligt jack och visst fick man igång ADSL men med ungefär halva farten som det skulle vara. Dessutom bröts ADSL-förbindelsen när man lyfte på någon telefonlur.
Jag skulle tippa att det kanske kan gå bättre om man inte har alltför många (och långa) parallella ledningar. Vi har 10 jack som alla är parallellkopplade.
Hej
Vad som händer när telefonen sitter före splittern aä det att det brusar som bara den (splittern är ett filter)
Dvs att alla telefoner före spittern kommer att brusa
om du parallell kopplar efter slittern så fungerar det
Leta upp var inkommande är lägg ge inkommande på de två undre skruvarna i jacket och fortsättningen på de övre in med splittern och vips så funkar det som det ska
kolla länken på kjellfakta telefoni
http://www.kjelloco.se/
MVH L-Å
Vad som händer när telefonen sitter före splittern aä det att det brusar som bara den (splittern är ett filter)
Dvs att alla telefoner före spittern kommer att brusa
om du parallell kopplar efter slittern så fungerar det
Leta upp var inkommande är lägg ge inkommande på de två undre skruvarna i jacket och fortsättningen på de övre in med splittern och vips så funkar det som det ska
kolla länken på kjellfakta telefoni
http://www.kjelloco.se/
MVH L-Å
Det är bra. Men alla har inte de gamla stenåldersjacken. Jag har inte sett någon vettig beskrivning på hur man ska göra när man har modularkontakter.kake skrev:
Jodå. Och alla andra splitters jag har sett har modularkontakter. Men, alla beskrivningar på hur man ska koppla in splittern i väggen bygger på att man har den gamla typen av kontakter i väggen.kake skrev:
Tar man den här splittern (eller vilken som helst) och följer länken (kolla mitt 1:a inlägg i den här tråden) till den beskrivning jag har gjort på hur man ska koppla in det så kommer det att funka.
ok, tänker inte skriva hur hemskt jag har löst samma problem men vet du var telefonen går in i huset?
Eller ja, vet du vilket jack som trådarna utifrån är kopplade till?
För isåfall kan man ju skarva lite snyggt
Underlättar dock ifall du inte har telefon på samma uttag.
/Hylsan
Eller ja, vet du vilket jack som trådarna utifrån är kopplade till?
För isåfall kan man ju skarva lite snyggt
Underlättar dock ifall du inte har telefon på samma uttag.
/Hylsan
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Adsl traffiken ligger på så hög frekvens att det skall igentligen inte höras, men den kan ev. interferera med elektronik i telefonen. Men om man inte serikopplar så finns det en risk att telkefonerna stör adsltraffiken, modemet innehehåller diverse signalbehandlande funktioner som bla. kompenserar för "felaktig" impedans i kablar, om du lyfter en lur på en telefon i huset så får du en mindre eller större inverkan på kablens totala egenskap, modemet hinner då inte kompensera för det, och du kommer att få antingen helt utslagen kommunikation en stund eller försämrad kommunikation, tills modememt hunnit "mäta om" kabeln. Om filtret sitter rätt så kommer inga datasignaler att nå fram till "felkällan" telefonen med lyft lur, och modemet bhöver inte kompensera något.
