14 237 läst ·
63 svar
14k läst
63 svar
Adapter 230v stickpropp till fasuttag
Ok börjar förstå hur det hänger ihop nu och villa möjligheter som finns. Tack för alla svar!
Övervägande rekommendationer är ju att byta stickkontakten på ugnen. Jag ställde frågan i början av tråden, och ni som svarat - hur säkra är ni egentligen på ert svar att garantin gäller om jag byter stickkontakt? Har ni egen erfarenhet? Min generella erfarenhet är ju att bolag är sjukt griniga och gärna skjuter ut sig i garantiärenden. Efter alla svar i tråden har jag förstått att man absolut kan göra fel vid kopplandet av ny stickkontakt och skada ugnen på så sätt. Min magkänsla är då att händer något med ugnen (inte nödvändigtvis fel kopplat till kontakten) och jag inte har originalkontakten på, så kommer garantin inte gälla. Dom kan ju alltid hävda att dom inte har kontroll på hur nya kontakten monterades, jag kan ju kommit på i efterhand att kontakten blev fel och monterade om kontakten rätt efter att jag insett jag kört 400v in i ugnen. Dvs då jag klippt av deras koppling och modifierat så kan de inte ta ansvar för vad som inträffar därefter. Något jag lärt mig över åren är att finns det utrymme för företag att slippa pröjsa ersättning så tar den den....
Övervägande rekommendationer är ju att byta stickkontakten på ugnen. Jag ställde frågan i början av tråden, och ni som svarat - hur säkra är ni egentligen på ert svar att garantin gäller om jag byter stickkontakt? Har ni egen erfarenhet? Min generella erfarenhet är ju att bolag är sjukt griniga och gärna skjuter ut sig i garantiärenden. Efter alla svar i tråden har jag förstått att man absolut kan göra fel vid kopplandet av ny stickkontakt och skada ugnen på så sätt. Min magkänsla är då att händer något med ugnen (inte nödvändigtvis fel kopplat till kontakten) och jag inte har originalkontakten på, så kommer garantin inte gälla. Dom kan ju alltid hävda att dom inte har kontroll på hur nya kontakten monterades, jag kan ju kommit på i efterhand att kontakten blev fel och monterade om kontakten rätt efter att jag insett jag kört 400v in i ugnen. Dvs då jag klippt av deras koppling och modifierat så kan de inte ta ansvar för vad som inträffar därefter. Något jag lärt mig över åren är att finns det utrymme för företag att slippa pröjsa ersättning så tar den den....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Mig veterligen finns inga sådana adapters, kanske mest pga att de är en dålig ide. Med den höga ström en ugn drar vill man inte ha onödiga felkällor. Bättre då att klippa sckukostickproppen och montera en perilexstickpropp på sladden till ugnen. Då har ni också kontroll över vilken fas som används. Kontrollera vilka två faser som hällen använder och ge ugnen den tredje så att belastningen blir jämnt fördelad.
Det finns en likadan tråd där diskussionen har kommit längre:
https://www.byggahus.se/forum/threads/adapter-230v-stickpropp-till-fasuttag.398906/
https://www.byggahus.se/forum/threads/adapter-230v-stickpropp-till-fasuttag.398906/
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men du byter ugn..........
Då finns det en stickpropp att titta i, öppna stickproppen på gamla ugnen och se hur det är gjort.
Det är ju liksom facit. Har den funkat tills ni av någon anledning ska byta så är ju den rätt kopplad.
Protte
Då finns det en stickpropp att titta i, öppna stickproppen på gamla ugnen och se hur det är gjort.
Det är ju liksom facit. Har den funkat tills ni av någon anledning ska byta så är ju den rätt kopplad.
Protte
Jag är nu helt med på att det troligtvis är den enklaste lösningen att klippa kontakten på nya ugnen och byta ut. Ditt förslag är då en mycket smart lösning för att vara säker på att man gör rätt.prototypen skrev:
Men nu är min följdfråga, som är viktigare, sätter jag inte garantin ur spel om jag gör så? Jag är ju trotts allt rädd för det, även om man gör kopplingen rätt. Är då inte supersugen på att stå utan rätt till ersättning om jag har fått ett måndagsexemplar till ugn som strular.
bara för att förtydliga hur två perilex-uttag kan användas för att ansluta en häll med två faser och en enfasugn
till vänster i bilden nedan syns principen för ett fullkopplat perilexuttag, med jord, nolla samt tre faser L1 L2 och L3 -- för att övertyga sig om att perilexuttaget är korrekt kopplat bör man mäta och se att det finns 230V mellan nollan och var och en av de tre faserna
till höger i bilden synes dubbla perilexuttag låt oss anta att hällens, röda, stickpropp koppas till det vänstra uttaget och att vi utgår från att hällen använder två faser, till exempel L1 och L2, och förstås nolla och jord -- vilka faser som faktiskt används för hällen fastställs genom att öppna hällens perilexkontakt (den kan ju också vara kopplat till L2 & L3 eller L1 & L3)
till ugnen (orange kontakt) ansluts då jord, nolla och den fas som inte används till hällen, i exemplet nedan L3
till vänster i bilden nedan syns principen för ett fullkopplat perilexuttag, med jord, nolla samt tre faser L1 L2 och L3 -- för att övertyga sig om att perilexuttaget är korrekt kopplat bör man mäta och se att det finns 230V mellan nollan och var och en av de tre faserna
till höger i bilden synes dubbla perilexuttag låt oss anta att hällens, röda, stickpropp koppas till det vänstra uttaget och att vi utgår från att hällen använder två faser, till exempel L1 och L2, och förstås nolla och jord -- vilka faser som faktiskt används för hällen fastställs genom att öppna hällens perilexkontakt (den kan ju också vara kopplat till L2 & L3 eller L1 & L3)
till ugnen (orange kontakt) ansluts då jord, nolla och den fas som inte används till hällen, i exemplet nedan L3
Nu vill TS inte klippa sladden på grund av garanti. Kan hen då inte ställa frågan till tillverkaren hur de tycker garantin påverkas av detta.E elmont skrev:
Man måste komma ihåg att inte vem som helst får skruva på en stickpropp.
Den personen måste ha Nödig kännedom, erforderlig kunskap eller helt enkelt koll på läget sagt med dagens uttryck.
Har man inte detta kommer spisen brinna upp eller explodera direkt och inte en enda garanti kommer gälla.
Så jag förstår TS lite där, att bara plugga in är det säkra ifall man är osäker hur kontakten ska monteras.
Å andra sidan måste det komma en person än mer auktoritär för att installera ett Schucko uttag. Så plus-minus=0 men vissa finner 3-fas läskigt har jag läst.
Är den frågan verkligen viktigare? Är inte det viktigaste att få en så bra och säker installation som möjligt?J Johan_kl skrev:
Men jag förstår din oro och läser man här på Byggahus finns det lite av en "forumsanning" som många hävdar att garantin skulle påverkas av att man byter stickpropp. Ungefär lika många, skulle jag tro, hävdar att garantin inte påverkas det minsta. Hur den skulle kunna påverkas i ditt fall kan naturligtvis ingen här med säkerhet säga och det finns antagligen hundratusentals ugnar inkopplade med Schuko som fungerar problemfritt, så det är nog ingen som menar att det inte är en acceptabel lösning att byta uttag från Perilex till Schuko.
Det vi menar är att det är en både sämre och krångligare lösning än att byta stickkontakt.
En variant är att du byter hela anslutningskabeln till en kabel med perilexkontakt. Då kan du byta tillbaka den dag du eventuellt får ett garantianspråk.
Att byta stickpropp är ingen åverkan eller modifiering av produkten. Leverantörer har att bevisa att ingreppet har orsakat felet för att en garanti skulle äventyras.
Garantin på bilen försvinner inte för att man byter till nya hjul med aluminiumfälgar.
Garantin på cykeln försvinner inte för att man byter till en annan sadel.
Garantin på mobiltelefonen försvinner inte för att man byter batteri eller sätter på ett skärmskydd.
Garantin på datorn försvinner inte för att man installerar ett annat operativsystem
Garantin på köksblandaren försvinner inte för att man bytt till andra anslutningsrör.
Gemensamt för allt detta, och även stickproppsbytet, är att det är ganska normala och normalt förekommande modifieringar som inte påverkar produkten i sig, och alltså inte heller garantin.
Enda undantaget är ifall säljaren kan bevisa att modifieringen har orsakat felet man åberopar garanti för.
Och här kommer t.ex. en ev felkoppling in, så att ugnen fick 400V.
Köp en perilex stickpropp, klipp kabeln, byt. Byt själv, eller låt en bekant hjälpa dig.
Eller ta hjälp härifrån, med lite text och bilder så kan vi tryggt leda dig i mål.
Detta är tillåtet för vem som helst att göra så länge man vet man gör - dvs att det blir korrekt gjort.
Garantin på bilen försvinner inte för att man byter till nya hjul med aluminiumfälgar.
Garantin på cykeln försvinner inte för att man byter till en annan sadel.
Garantin på mobiltelefonen försvinner inte för att man byter batteri eller sätter på ett skärmskydd.
Garantin på datorn försvinner inte för att man installerar ett annat operativsystem
Garantin på köksblandaren försvinner inte för att man bytt till andra anslutningsrör.
Gemensamt för allt detta, och även stickproppsbytet, är att det är ganska normala och normalt förekommande modifieringar som inte påverkar produkten i sig, och alltså inte heller garantin.
Enda undantaget är ifall säljaren kan bevisa att modifieringen har orsakat felet man åberopar garanti för.
Och här kommer t.ex. en ev felkoppling in, så att ugnen fick 400V.
Köp en perilex stickpropp, klipp kabeln, byt. Byt själv, eller låt en bekant hjälpa dig.
Eller ta hjälp härifrån, med lite text och bilder så kan vi tryggt leda dig i mål.
Detta är tillåtet för vem som helst att göra så länge man vet man gör - dvs att det blir korrekt gjort.