Hej
Vi byter ugn hemma, förra ugnen var inkopplad via fas i väggkontakt. Se bild nedan. Vår nya ugn går på 230v och har därmed standard stickproppskontakt. Problemet är att vi inte har sådant uttag under köksbänken. Finns det adapter man kan använda för att köra in ugnens stickpropp i och sedan plugg in vidare i vårt befintliga uttag?
Vi byter ugn hemma, förra ugnen var inkopplad via fas i väggkontakt. Se bild nedan. Vår nya ugn går på 230v och har därmed standard stickproppskontakt. Problemet är att vi inte har sådant uttag under köksbänken. Finns det adapter man kan använda för att köra in ugnens stickpropp i och sedan plugg in vidare i vårt befintliga uttag?
Byt stickproppen på ugnen till en lika som den till höger , öppna locket och se om det är 5 ledare kopplade, det ska vara en blå kopplad till det övre vänstra hålet på uttaget , skaffa en stickpropp Perilex. och kom tillbaka för med info
Tror inte det.
Men en elkunnig kan enkelt byta det vänstra märkt ugn, till ett vanligt eluttag. Troligen är det bara byglat mellan uttagen i dag.
Behåll det som är anslutet till elcentralen.
Men en elkunnig kan enkelt byta det vänstra märkt ugn, till ett vanligt eluttag. Troligen är det bara byglat mellan uttagen i dag.
Behåll det som är anslutet till elcentralen.
Är du säker på det? Har inte hunnit läsa finstilta i garantivillkoren, men känslan är ändå att de förmodligen friskriver sig från om man modifierat deras medföljande elanslutning.E elmont skrev:
Håller däremot med om att det är skillnad om ugnen levererats utan stickpropp alls. Men då kommer garantin kräva att behörig elektriker gör elinstallationen.
Det finns adapters och det är också enkelt att bygga själv. Något att vara uppmärksam på är vilken fas man tar ut till ugnen, hällen använder sannolikt två och då väljer man den tredje, oanvända, till ugnen.
Uttagstypen heter perilex, det blir lättare att googla.
Uttagstypen heter perilex, det blir lättare att googla.
Vad är det för ugn? Oftast finns det flera sätt att koppla dom på och det förutsätts att man byter till en passande kontakt/kabel. Men oavsett vilket så borde det inte vara något problem att byta stickpropp.J Johan_kl skrev:Är du säker på det? Har inte hunnit läsa finstilta i garantivillkoren, men känslan är ändå att de förmodligen friskriver sig från om man modifierat deras medföljande elanslutning.
Håller däremot med om att det är skillnad om ugnen levererats utan stickpropp alls. Men då kommer garantin kräva att behörig elektriker gör elinstallationen.
Tack! Provade att googla först, men är lite som en djungel för mig. När jag la till perliex i sökningen får jag en lämplig träff vad jag kan se.tommib skrev:
https://www.elbutik.se/product.html...YIG2hH8AraExwsjg-YGos4PdfJXnu5PhoCHoQQAvD_BwE
Den verkar ju vara det jag söker? Om jag tolkar det rätt kommer varje uttag i grenuttaget hålla 230v?
Dock är det overkill med trevägsutagg i detta fallet, men kan för min värld inte hitta en variant med enkeluttag istället för treväg. Finns det inte ?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Perplex är gjort för 16 A, shucko har väl bedömts att klara ända upp till 16A.
Jag skulle utan att blinka klippa stickproppen för det får jag göra.
Protte
Jag skulle utan att blinka klippa stickproppen för det får jag göra.
Protte
Ok som ni förstår är detta inget jag behärskar. Så kommer inte göra något själv. Låter vettigt som flera är inne på att hoppa adapter även om det skulle finnas. Dvs då får jag ändå ta in elektriker som antingen modifierar stickkontakten i ugnen eller byter vägguttaget till standard 230v
Tyvärr inte i bekantskapskretsen utan får kontakta elektriker då. Kan du inte hjälpa och förklara fördelen om jag byter stickkontakt på ugnen istället för byter vägguttaget? Som jag förstår det håller vägguttaget 400v i dagsläget, om jag sätter på en ny stickkontakt på ugnen, är inte risken att jag får in 400v i ugnen då, vilket den inte är byggd för?