Håller man bara reda på var nollan ska ansluts (uppe till vänster) så blir det 230 till ugnen.

Protte
 
J Johan_kl skrev:
Kan du inte hjälpa och förklara fördelen om jag byter stickkontakt på ugnen istället för byter vägguttaget?
Det perilexuttag du har håller en bättre kvalitet och säkerhet för en utrustning som en ugn, än ett "vanligt" vägguttag som kallas för Schuko.

Protte skrev tidigare:
prototypen prototypen skrev:
Perplex är gjort för 16 A, shucko har väl bedömts att klara ända upp till 16A.
Man kan väl säga att risken för framtida problem är mindre med det uttag du har, även om det säkert kommer att fungera även om du byter vägguttag till ett "vanligt".

Sen är det väl också mycket enklare att bara byta stickkontakt.

J Johan_kl skrev:
är inte risken att jag får in 400v i ugnen då, vilket den inte är byggd för?
Nej, inte under förutsättning att stickkontakten kopplas rätt. Men man måste såklart veta vad man gör om man byter kontakt och det finns helt klart större möjligheter att göra bort sig om man byter till en perilexkontakt utan att veta exakt vad man håller på med. Mycket klokt att du inte vill göra det själv när du känner att du inte har kunskapen! (y)
 
prototypen prototypen skrev:
Håller man bara reda på var nollan ska ansluts (uppe till vänster) så blir det 230 till ugnen.
Fast om man exempelvis har en tvåfasmatad häll i uttaget bredvid är det även (normalt) lämpligt att välja den i detta sammanhang oanvända fasen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast om man exempelvis har en tvåfasmatad häll i uttaget bredvid är det även (normalt) lämpligt att välja den i detta sammanhang oanvända fasen.
ja det är en häll i uttaget till vänster som kommer sitta kvar. Är dock inte med på resten du skrev?
 
J Johan_kl skrev:
Kan du inte hjälpa och förklara fördelen om jag byter stickkontakt på ugnen istället för byter vägguttaget?
Perilex är gjord för högre kontinuerlig belastning. Schuko (vanlig stickpropp) är visserligen godkänd för 16A, men mår oftast inte så bra av att belastas med mer än 10A under längre perioder.
 
useless useless skrev:
Perilex är gjord för högre kontinuerlig belastning. Schuko (vanlig stickpropp) är visserligen godkänd för 16A, men mår oftast inte så bra av att belastas med mer än 10A under längre perioder.
Är det alltså bara själv ”plastbehållaren” som utgör stickkontakten som är utsatt här alltså? Dvs själv stickproppen som kan ta skada? Vad kan hända då, typ att den smälter?
 
J Johan_kl skrev:
ja det är en häll i uttaget till vänster som kommer sitta kvar. Är dock inte med på resten du skrev?
Om dina befintliga uttag är normalt/korrekt kopplade har du alla tre faserna tillgängliga i båda uttagen. Om vi antar att din häll använder två av dessa tre faser är det (normalt) lämpligt att ugnen använder den tredje, alltså den fas som inte används av hällen.

Om du monterar en perilexkontakt på anslutningskabeln till ugnen bör man alltså välja att använda den fas som är "ledig" och inte används av hällen. Om nu hällen använder två faser, vilket jag givetvis inte kan veta säkert..
 
E
J Johan_kl skrev:
Hej
Vi byter ugn hemma, förra ugnen var inkopplad via fas i väggkontakt. Se bild nedan. Vår nya ugn går på 230v och har därmed standard stickproppskontakt. Problemet är att vi inte har sådant uttag under köksbänken. Finns det adapter man kan använda för att köra in ugnens stickpropp i och sedan plugg in vidare i vårt befintliga uttag?
Stickkontant: Perilex
Vinklad Perilex stickpropp 16A mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om dina befintliga uttag är normalt/korrekt kopplade har du alla tre faserna tillgängliga i båda uttagen. Om vi antar att din häll använder två av dessa tre faser är det (normalt) lämpligt att ugnen använder den tredje, alltså den fas som inte används av hällen.

Om du monterar en perilexkontakt på anslutningskabeln till ugnen bör man alltså välja att använda den fas som är "ledig" och inte används av hällen. Om nu hällen använder två faser, vilket jag givetvis inte kan veta säkert..
ok så i teorin så går två av faserna in i det högra uttaget som används till hällen (låter troligt) och det finns bara en fasledare in i det vänstra uttaget som jag använder till ugn. Dvs i den teorin så får jag ändå bara ut 230v i uttaget. Men om det, mot förmodan, skulle vara två av faserna dragit i ugn uttaget - vad händer då?
 
E
J Johan_kl skrev:
ok så i teorin så går två av faserna in i det högra uttaget som används till hällen (låter troligt) och det finns bara en fasledare in i det vänstra uttaget som jag använder till ugn. Dvs i den teorin så får jag ändå bara ut 230v i uttaget. Men om det, mot förmodan, skulle vara två av faserna dragit i ugn uttaget - vad händer då?
Uttagen är fulla skillnaden är i stickkontakten.

Vad är det för ugn du har som kräver 2 faser?
 
J Johan_kl skrev:
ok så i teorin så går två av faserna in i det högra uttaget som används till hällen (låter troligt) och det finns bara en fasledare in i det vänstra uttaget som jag använder till ugn.
Nej i teorin, om båda uttagen är normalt och korrekt kopplade, så går samtliga tre faser till båda uttagen.

Man väljer dock vilken/vilka faser man ska använda genom att koppla stickkontakterna rätt.

Och precis som du varit inne på kan man koppla kontakten till ugnen fel och "bränna upp den" med 400 Volt.
 
E El-Löken66 skrev:
Uttagen är fulla skillnaden är i stickkontakten.
Vad är det för ugn du har som kräver 2 faser?
Nej ska sålklart inte ha två faser in i ugn.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej i teorin, om båda uttagen är normalt och korrekt kopplade, så går samtliga tre faser till båda uttagen.

Man väljer dock vilken/vilka faser man ska använda genom att koppla stickkontakterna rätt.

Och precis som du varit inne på kan man koppla kontakten till ugnen fel och "bränna upp den" med 400 Volt.
aha ja du ser själv behov av elektriker. Men nu jag jag kommit så långt att jag är intresserad av att iallafall förstå själv. Så om jag har tre fas tillgängligt i båda uttagen, hur styr man rent praktiskt att två fas hamnar i häll och en fas i ugn?
 
E
J Johan_kl skrev:
aha ja du ser själv behov av elektriker. Men nu jag jag kommit så långt att jag är intresserad av att iallafall förstå själv. Så om jag har tre fas tillgängligt i båda uttagen, hur styr man rent praktiskt att två fas hamnar i häll och en fas i ugn?
Det gör du bäst i propp änden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.