Jag försöker utreda ett värmesystem som jag inte förstår.
Det är luft/vatten som är kopplad till en ackumulatortank. Vattnet värms konstant till 55 grader. Vattnet leds också till en separat varmvattenberedare.
Från ackumulatortanken går ett rör från den övre delen till en shuntventil, till shuntventilen kommer också en retur från radiatorslingan , in i returen går det också två rör från den nedre delen av acktanken, den nedre delen har en temp på ca 48 grader.
Shunten säger att den är stängd men framledningstemperaturen är konstant ca 48 grader. Så med andra ord ganska varmt inomhus… cirkulationspumpen har stått på max men nu har jag skruvat ner den till lägsta nivån.
Det är antagligen en hel del som jag inte förstår riktigt eller förklarat rörigt men hur i all världen ska jag få systemet att leda fram en vettig framledningstemperatur? Är det shunten det är fel på eller är det de här rören från acktanken in i returen som ställer till det?

• Rörsystem med järnrör, ventiler och kopplingar i ett värmesystem. Röd ventil synlig i mitten, omgiven av isolerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det fungerat tidigare, har du haft rimlig framledningsemp tidigare?

Kan du lägga en bild på shunten?

Det är mina svärföräldrars hus så därför jag är lite oklar med saker.
Lite mer bakgrund
Det är en ved/pellets panna samt solfångare som har var varit kopplad till acktanken tidigare. Och nu har en luft/vatten kopplats in i acken också. Sen den kopplades in för några år sedan har det varit så här med framledningstempen och firman tyckte de kunde justera på termostaterna på radiatorerna . Huset är gigantiskt så det blir många termostater att justera…
Bifogar fler bilder , det är ett virrvarr av rör.
Shuntstyrningen är en vexve am-20 . Jag tänkte ta bort motorn för att kolla ventilen men lyckas inte ta bort motorn.

• Svart Vexve AM-20 motorenhet monterad på ett nät av koppar- och järnrör med synliga anslutningskablar i en källarvägg.
    Skapa konto
  • Rörinstallation med Vexve AM-20 shuntstyrning, visar koppar- och järnrör, elektriska kablar i källare.
    Skapa konto
  • Komplext system av rörledningar för en ved/pelletspanna med air-to-water värmepump, termostat och ventil i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Komplexa rörledningar i källare med ledningar och en elektrisk komponent kopplad till kopparrör, visas ovanifrån.
    Skapa konto
Aha, den sitter alltså kopplad till en rumstermostat? Kolla så att inte termostaten gör något dumt, t.ex sitter på ett ställe där det drar kallt så att den tror det drar kallt i huset och kallar på mer värme.

Justera radiatorerna borde ni göra oavsett, eller?

Jättesvårt att se hur rören går, men du har en vridande shunt, och om motorn släpper från spindeln kan det bli vad som helst. Så börja med att köra shunten fram och tillbaka till ändlägena och känn på framledningen om det gör någon skillnad.

Rumststyrningen sitter bra till, den mäter runstempen som den ska och säger till shunten att stänga helt och vill att framledningstempen ska vara 10 grader ca men den är ändå 48…
Så jag funderar på kan det vara felmonterad shunten? Eller behöver man ha en 4vägs shunt?
Det som är förvirrande är att även om shunten skulle vara stängd så går det rör från acken , nedre delen, in i returen så jag tror det går in varmvatten i returen?
Det kanske kunde fungera om acken är skiktad men nu är den ~55 grader uppe och ~50 nere

Om shunten rör sig när man vrider på termostaten och den går mot noll när den stänger, och framledningen inte svalnar, då är det en rimlig gissning att shuntmotorn har släppt från spindeln, eller är felmonterad. Spindeln brukar ha en markering för den stängda porten, så om du kan ta bort motorn på ett enkelt sätt, så kan du vrida spindeln för hand och se om det gör skillnad

• Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.