För att göra en lång historia så kort som möjligt så var husets förrförra ägare en lite speciell energi-nånting-expert som på 80-talet byggde en solfångare på vinden. Tyvärr fick han cancer och hann i princip bara tömma systemet på vatten och lägga igen taket innan han dog. Förra ägaren var smart nog att skita i att de sov rakt under en gigantisk ackumulatortank, men min damphjärna fick ett "nu ska skiten ut"-ryck och började riva i schabraket.

Fick hit en elektriker som kopplade bort elen till "kontrollkojan" med diverse vattenpumpar och annat i anslutning till tanken. Tanken var i tryggt omgiven av en halvmeter isolering i alla lväderstreck, och det löser sig väl med några rullar sopsäckar, men hur får jag ut tanken? Tror inte den går ut genom vindsluckorna så den måste nog delas upp på något sätt. Borra upp ett hål och gå på med tigersågen? Har hyfsat fritt under luckan på gaveln, så det är nog lugnt att kasta ut den där om delarna bara går igenom.

Har bara ett par timmar varje kväll från att barnen somnar till att frugan hotar med skilsmässa om jag inte kommer ner, så om någon har tips på hur detta kan göras så snabbt och smidigt som möjligt så vore jag tacksam.

• Gammal rostig ackumulatortank omgiven av isolering på en vind, med en sopsäck fylld med isoleringsmaterial bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor ackumulatortank täckt av isolering på vinden, delvis sönderdemonterad med en tigersåg och annan verktygsutrustning runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Sthlm_
  • Laddar…
Frågan är mest varför du vill riskera skillsmässa överhuvudtaget? Den där vinden lär ju ändå inte bli någon vidare "mancave" eller spa. Så varför inte bara låta tanken vara?

• Gilla
john68
  • Laddar…
A AG A skrev:
Frågan är mest varför du vill riskera skillsmässa överhuvudtaget? Den där vinden lär ju ändå inte bli någon vidare "mancave" eller spa. Så varför inte bara låta tanken vara?
Det kanske är dina frågor, men min fråga, och anledningen till trådstarten, är om någon har tips på hur jag lättast får ut tanken.

K krbj skrev:
Det kanske är dina frågor, men min fråga, och anledningen till trådstarten, är om någon har tips på hur jag lättast får ut tanken.
Enkelt. Såga upp ett hål någonstans. Det lättaste är runt tanken,så sköter gravitationen resten. Gavlar och tak är andra alternativ.
Har inte den mycket överseende frun sagt att du nog borde fundera över vad du håller på med, en gång till. Annars blir det skilsmässa ifall du kommer ner.
Ett typiskt exempel på vad för mycket fritid kan ställa till med.

• Älska
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.