Skulle vara väldigt roligt å se vad man sparar med system som dessa då cop blir sämre då man verkar vilja köra med fast kondensering å inköp av matl för dessa system å ev service och reparationer i framtiden. Visst kan förstå att med elpriser som verkar vara ibland i södra delarna av landet så kan jag förstå att det är lockande
 
V Vector skrev:
Skulle vara väldigt roligt å se vad man sparar med system som dessa då cop blir sämre då man verkar vilja köra med fast kondensering å inköp av matl för dessa system å ev service och reparationer i framtiden. Visst kan förstå att med elpriser som verkar vara ibland i södra delarna av landet så kan jag förstå att det är lockande
Blir cop sämre eller är det större värmeläckage? I mitt fall fanns allt på plats. Tidigare ägare eldade med vedpanna. Vi hade inget intresse av att köpa, flytta, hugga och lasta ved varje vecka månad år. Inte heller hade vi intresse för att hålla på att elda. Så det var antingen att lägga 50000 på att riva ett system eller utnyttja det. Vi ska dock bygga nytt. Och jag funderar på vad som är bäst. Lutar pt bvp med extern vvb, och sedan är jag inte säker på om det blir volymtank eller acktank. Med ftx och isolering och endast golvvärme lutar det nog åt volymtank med invertorbvp. Eventuellt vattenmantlad kamin mot tanken. Måste få hjälp av en energikonsult över vad som är bäst baserat på vårt hus storlek och layout.
 
Redigerat:
dof dof skrev:
Jag har varit inne på dessa funderingar tidigare.
Kolla här:
[länk]
Ja och påminns nu att energin är billigare att spara i ren form i batteri än i en acktank. Behöver kanske inte vara endera.
 
V mutalisken skrev:
Blir cop sämre eller är det större värmeläckage?
COP blir sämre ju varmare vatten vp'n måste producera. Ska du ackumulera värme måste du göra varmare vatten än nödvändigt vilket sänker COP.
Därmed inte sagt att man inte kan spara något på att flytta värmeproduktionen från de dyraste timmarna, men det är fler faktorer än elpriset man måste ta med i ekvationen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
COP blir sämre ju varmare vatten vp'n måste producera. Ska du ackumulera värme måste du göra varmare vatten än nödvändigt vilket sänker COP.
Därmed inte sagt att man inte kan spara något på att flytta värmeproduktionen från de dyraste timmarna, men det är fler faktorer än elpriset man måste ta med i ekvationen.
De allra flesta dagar går ju värmepumpen inte 100% av tiden så i grunden handlar det ju om att förlägga befintlig gångtid till de billigaste timmarna.

Att ha radiatorkretsen i direkt serie med VP ger ju såklart allra minst energiåtgång men så länge ambitionen är att köra lika många minuter per dygn fast med lite annorlunda fördelning så bör ju inte de konsekvenserna du nämner bli så särskilt stora.

Man ökar alltså bara mängden vatten i systemet för att minska konsekvensen av att man kör pumpen vid fel tillfälle.

Men kalkylen blir ju såklart annorlunda om ambitionen bara är att köra den allra billigaste timmen på dygnet, då blir det väldigt mycket energi som skall lagras.
 
Ja, enklast är nog en vanlig arbetstank och flytande kondensering så man kan pausa kompressorn en timme i sträck när elen är som dyrast.
Ska man kunna pausa två timmar eller mer så behöver man ackumulera värme och således tvinga värmepumpen att göra varmare vatten än nödvändigt. Det kräver dels en shunt till värmesystemet och att styrsystemet kan hantera att temperaturen ska vara högre ibland. Visst kan man köra med vanlig fast kondensering, men det bästa vore någon sorts hybridlösning där man kör flytande kondensering när elpriset är någorlunda jämnt för att växla till att värma upp tanken och aktivera shunten i lagom tid innan elen blir dyrare.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej!
Jag har haft lite samma tankar med ack-tank (volymtank), speciellt nu med det förfärliga elpriserna 8 priområde 4 där det dagtid kan kosta 10 kr och nattetid 30 öre /kWh.

I nuläget har jag en IVT A12 med avgiven effekt mellan 4-11kW beroende på utetemperatur. Den är kopplad dels mot en slingtank för att göra varmvatten och dels växlar den via omkopplare mot radiatorkretsen för att värma huset. På radiatorkretsen är där ca 150 liter vatten och sedan har jag en volymtank om 120 liter vatten. Den installerades för att få bättre gångtider. (Innan jag hade den haft jag 30-50 stopp per dag. Sommartid gångtider på 2-3 minuter och vintertid långa gångtider men stopptider på 2-3 min och även då 30-40 stopp/dygn).

Min tanke var om jag ffa kunde köra VP nattetid nu pga elpriserna. Även om COP blir sämre så är elprisskillnaden 10 kr dagtid vs 30 öre (nattetid) så stor att försämrat COP blir försumbart.

Elåtgågen för värme i huset varierar över året från 0kWh - ca 120 kWh (som högst) men ligger stora delar av vår och höst på ca 40-60 kWh.

Jag tänker mig att jag kan acceptera 5°C kallare dagtid (17° vs 22°) när elpriset är högt. Det borde ge ca 15°C i skillnad på börsvärde i radiatorkresten. I kopplingsdifferens har jag max 15 och min 5 så då tillkommer ytterligare 5 grader (efter långtid när tidsfaktorn gått i taket).

Då har jag 20°C att spela med för lagring.

Ska VP vila i 18 timmar så behöver jag ackumulera 60/24*18 = 45 kWh = 162 000 kJ
Det borde bli 162 000 /(4.18*20) = 1937 liter vatten.
Fast till det kommer den värme som är ackumulerad i huset i tegel och betong som borde göra att mindre vatten behövs eftersom huset i sig är trögt att svalna 5°C.
Jag tänker mig att jag skulle kunna sätta in ytterligare 500 liter ack-tank (volymtank) och då borde jag kunna minimerar vad VP behöver gå dagtid.

Tänker jag fel? Har någon andra synpunkter?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F FGH22 skrev:
Hej!
Jag har haft lite samma tankar med ack-tank (volymtank), speciellt nu med det förfärliga elpriserna 8 priområde 4 där det dagtid kan kosta 10 kr och nattetid 30 öre /kWh.

I nuläget har jag en IVT A12 med avgiven effekt mellan 4-11kW beroende på utetemperatur. Den är kopplad dels mot en slingtank för att göra varmvatten och dels växlar den via omkopplare mot radiatorkretsen för att värma huset. På radiatorkretsen är där ca 150 liter vatten och sedan har jag en volymtank om 120 liter vatten. Den installerades för att få bättre gångtider. (Innan jag hade den haft jag 30-50 stopp per dag. Sommartid gångtider på 2-3 minuter och vintertid långa gångtider men stopptider på 2-3 min och även då 30-40 stopp/dygn).

Min tanke var om jag ffa kunde köra VP nattetid nu pga elpriserna. Även om COP blir sämre så är elprisskillnaden 10 kr dagtid vs 30 öre (nattetid) så stor att försämrat COP blir försumbart.

Elåtgågen för värme i huset varierar över året från 0kWh - ca 120 kWh (som högst) men ligger stora delar av vår och höst på ca 40-60 kWh.

Jag tänker mig att jag kan acceptera 5°C kallare dagtid (17° vs 22°) när elpriset är högt. Det borde ge ca 15°C i skillnad på börsvärde i radiatorkresten. I kopplingsdifferens har jag max 15 och min 5 så då tillkommer ytterligare 5 grader (efter långtid när tidsfaktorn gått i taket).

Då har jag 20°C att spela med för lagring.

Ska VP vila i 18 timmar så behöver jag ackumulera 60/24*18 = 45 kWh = 162 000 kJ
Det borde bli 162 000 /(4.18*20) = 1937 liter vatten.
Fast till det kommer den värme som är ackumulerad i huset i tegel och betong som borde göra att mindre vatten behövs eftersom huset i sig är trögt att svalna 5°C.
Jag tänker mig att jag skulle kunna sätta in ytterligare 500 liter ack-tank (volymtank) och då borde jag kunna minimerar vad VP behöver gå dagtid.

Tänker jag fel? Har någon andra synpunkter?
Matten ser korrekt ut men tror inte du kan räkna med teglet lika mycket som du hoppas för det kyls ned snabbare.

Om du har för små acktankarna byggs ett energiunderskott upp. Kan du injicera så mycket energi i tex platta och väggar på så kort tid? Dvs på natten, ska du höja tempen till börvärdet+deltat i det som förlorades under börvärdet på dagen? Det tror jag oavsett kan bli svårt. Ett alternativ kan vara att dels köpa en lite större acktank, typ 1000l men även ett batteri som laddas på natten så du kan köra vp på dagen.
 
Tack för snabbt svar.
Du har så klart rätt att det är svårt att köra in så mycket värme på kort tid.
Vid 0-+5°C (som det ofta är i Skåne) kan jag få ut ca 7kW från pumpen. Då behöver jag 8.5 timme för att få in 60kW.

Låt säga att jag startar pumpen vid 22 och kör till 07. Då bör jag kunna pumpa in det under den tiden. Då blir jag utan värmepump i 15 timmar och ska täcka 37.5 kWh. Det motsvarar 1614 liter. Tänker man sig en viss tröghet i systemet och acceptera avsvalning (22-17°C i rumstemperatur) borde jag komma undan med 1000 liter volymtank + 120 + 150 = 1270 liter. (kanske skulle även 500 l volymtank räcka + 120 + 150 liter = 770 liter)??

Finns det någon nackdel för VP att köra så och är det något jag inte tänkt på?
 
F FGH22 skrev:
Finns det någon nackdel för VP att köra så och är det något jag inte tänkt på?
Förslitningsmässigt är det väl en fördel, då du får minimalt med start och stop.
 
F FGH22 skrev:
Tack för snabbt svar.
Du har så klart rätt att det är svårt att köra in så mycket värme på kort tid.
Vid 0-+5°C (som det ofta är i Skåne) kan jag få ut ca 7kW från pumpen. Då behöver jag 8.5 timme för att få in 60kW.

Låt säga att jag startar pumpen vid 22 och kör till 07. Då bör jag kunna pumpa in det under den tiden. Då blir jag utan värmepump i 15 timmar och ska täcka 37.5 kWh. Det motsvarar 1614 liter. Tänker man sig en viss tröghet i systemet och acceptera avsvalning (22-17°C i rumstemperatur) borde jag komma undan med 1000 liter volymtank + 120 + 150 = 1270 liter. (kanske skulle även 500 l volymtank räcka + 120 + 150 liter = 770 liter)??

Finns det någon nackdel för VP att köra så och är det något jag inte tänkt på?
Långa körningar med fastkondensering är bra för värmepumpen sägs det. Men jag vet inte. Jag har det iaf uppsatt så.

Om det räcker vet jag inte heller. Jag utforskar detta också just nu. Det som jag förstått är att vi inte kan kompensera energiförlusten som sker på 18 timmar genom 6 eller ens 10 timmars laddning.

Ponera att huset laddar ur 1 energienhet per timme ur acktanken på vintern för att hålla huset varmt. På tex 18 timmar minskar energin med 18 enheter. Och vi kan ladda huset med 1.5 enheter per timme (säger vi). Det innebär att varje dag minskar energin med 9 energienheter. Så du måste planera urladdning och laddning av värme i huset så det blir noll. Annars blir det kallare och kallare. Så du måste veta vilken takt du kan ladda värme i huset och din urladdningstakt för att kunna dimensionera dina tanker.

I mitt fall, med 2000 liter acktankar som håller 65 grader, kommer acktankarna att hålla ca 8-10 timmar efter att pumpen stängs av innan de håller rumstemp och urladdning inträffar.

Men vi kommer också stödelda. Och vi kommer testa och se helt enkelt. Men jag tror vi kommer få köra pumpen på dagen vissa dagar (de kallaste dagarna) ändå.

Hade jag haft ett batteri hade det löst sig för mig. Då hade jag kunnat stöd-ladda mina acktankar på dagen med nattaxe-el. Men vi ska sälja nästa år så vi vill inte bekosta det.

Men så i mitt fall tittar jag på ett energibortfall på 8-10 timmar per dag. Och min förhoppning är att 14-16 timmars uppvärmning kompenserar för bortfallet.

och att köra pumpen 1-2timmar på dagen blir väldigt dyrt. Det är 10kwh bara där. Så 100 kronor för dagsladdning med de här priserna. Per dag.
 
P
Om man stänger av pumpen så måste man även styra att cirkulationspumpen går och inte är avstängd den med.

mör det någon som har funderat på att komplettera med el-varmvattenberedare och värma till 90 grader. Då kunde man väl värma upp både varmvattenberedaren och ackumulatortanken under natten med ren el. Låta cirkpumpen gå så att acctanken också blir varm. Men jag är inte insatt i detta..
 
Johan1975z skrev:
mör det någon som har funderat på att komplettera med el-varmvattenberedare och värma till 90 grader. Då kunde man väl värma upp både varmvattenberedaren och ackumulatortanken under natten med ren el. Låta cirkpumpen gå så att acctanken också blir varm. Men jag är inte insatt i detta..
Jo, jag har tänkt tanken. Med sådana stora skillnader i elpris som ibland är, borde tom det kunna löna sig.
 
Johan1975z skrev:
Om man stänger av pumpen så måste man även styra att cirkulationspumpen går och inte är avstängd den med.

mör det någon som har funderat på att komplettera med el-varmvattenberedare och värma till 90 grader. Då kunde man väl värma upp både varmvattenberedaren och ackumulatortanken under natten med ren el. Låta cirkpumpen gå så att acctanken också blir varm. Men jag är inte insatt i detta..
Vi gör nästan så. Vi har en vvb i acktanken som värms till 60grader också. Därefter en 160 el vvb. Den värms under natten. Så ingen vvb under dagen. Vi har provat att duscha x2, och bada. Vattnet räckte. Så jag tror vi klarar oss. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.