J Jessnet skrev:
Okej, vad kan jag göra om det skulle inträffa?
Ibland har man tur så tätar dem av sig själv när man öppnat dem igen. Annars får man byta ut dem.
Dessa ventiler tillhör kategorin århundradets (och förra) sämsta ventiler.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ibland har man tur så tätar dem av sig själv när man öppnat dem igen. Annars får man byta ut dem.
Dessa ventiler tillhör kategorin århundradets (och förra) sämsta ventiler.
Då hoppas vi på tur.
 
Nu har jag tagit ur termostaten och drivsidan och konstaterar att det var en hel del smuts där.
Rengjort, mätt termostaten som öppnar vid 80 istället för 72 och satt ihop det igen.
Tempen gick upp direkt :)
Beställer en ny termostat i i alla fall.

Kan nu nämna att jag ringde in lokala VVS:aren i fredags som direkt sa till frun, jag var inte hemma, att det var shuntstyrningen det var fel på.
Trodde jag inte ett öginblick på då han för ett år sedan blev inringd då jag misstänkte att men cirkulationspump lag av som han hade bytt några månader tidigare
Nej, pumpen fungerar. Det är shuntstyrningen det är fel på sa han då med.
Men naturligtvis var det pumpen som jag då också fick fixa själv.

Stort tack till alla som tog sig tid att hjälpa mig. Uppskattas mycket!!
 
Gött att det fungerar nu!

/Jörgen
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Hej,

hoppas ok att jag väcker liv i en gammal tråd istället för att starta en ny.

jag upplever samma problem som TS, där jag inte får upp tempen i tankarna.

googlade och hamnade i denna tråd.

jag har lite svårt att hitta den termostat som det pratas om här. min laddomat ser ut så här:
Värmesystem med pump, rör och tre tryckmätare mot en murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan förövrigt höra ett svagt knastrande från cirkulationspumpen.

all vägledning uppskattas!

Med vänlig hälsning,
M
 
Termostaten sitter bakom locket ovanför pumpen. Har du ett knastrande fårn pumpen så skulle jag ta ur och göra rent den också. Glöm inte göra rent inuti huset också när du har grejerna ur.

Teknisk ritning; termostatventil med komponenter benämnda på svenska; fjädrar, kolvar, och lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Tack ska du ha för svaret! Tydlig bild!
som jag förstår det behöver jag inte demontera hela laddomaten utan bara lossa på termostat/backventil/pump för att rengöra?

hade du för övrigt något läckage efter montering igen? :)
 
MKAR MKAR skrev:
Hej!
Tack ska du ha för svaret! Tydlig bild!
som jag förstår det behöver jag inte demontera hela laddomaten utan bara lossa på termostat/backventil/pump för att rengöra?

hade du för övrigt något läckage efter montering igen? :)
Ja precis. Slå av strömmen till pumpen och stäng vattnet före och efter laddomaten först bara.
Jag har inte haft något problem med läckage och jag har gjort proceduren ytterligare en gång efter min trådstart.
 
@MKAR, du stänger vattnet med dessa

VVS-komponent med mätare, ventiler och cirkulationspump. Pilar indikerar funktioner eller delar. Värme- eller kylsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har det fungerat tidigare med laddnigen. Lite intressant är även , panna storlek, tank/ar storlek. serie eller paralellkopplade
 
När under eldningsfasen är bilden tagen? Ser inte ut som pannan ger mycket effekt. Har du några andra problem som att tex pannan stannar på överhettningsskyddet?
 
Uppenbarligen visar termometrarna fel. Men det ser ju ut som att laddomaten fungerar.

Om inte pannan stannar på grund av övertemperatur så fungerar laddningen som den ska.
 
Hej,

Pannan har fungerat tidigare, det är nu på senare veckor som det varit svårt att få upp tempen i tankarna.

Det är 2 acck-tankar på 500L och en Albin-461 panna. Pannan är på 25kW.
Bilderna togs några timmar efter ett inlägg så tempen hade hunnit sjunka.

Jag tog isär pump, termostat och backventil, se bild nedan:
Värmesystemkomponenter: cirkulationspump, rör, termometer, undre del av varmvattenberedare, installera i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller pump, kopparledning, teknisk utrustning, svart kontakt, underhållsarbeten, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termostaten la jag i en kastrull och värmde på till strax över 80 grader. Jag kunde dock inte så någon rörelse av den.

Stötdämpare del, spole och fjäder, bilkomponent, närbild, metallisk yta, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en ventilfjäder och topplockskomponenter från en förbränningsmotor, i fokus, närbild, teknisk detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stekpanna på spishäll, termometer visar 75 grader Celsius, brända rester, nolltid på timern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en digital termometer över en kastrull; visar temperatur och timer på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En generell bild på anläggningen (tagen en tid sedan när "allt fungerade"):

Värmesystem med pannrum, kopparledningar, vägghängd enhet och röd eldstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag kanske är helt ute och cyklar med laddomaten, men efter att hittat Jessnets tråd tyckte jag mig känna att symptomen passade in på mig också. :)
 
Redigerat:
I TS fall stoppade pannan på hög temperatur. Det tycks inte din göra, då du har inte samma problem som TS.
 
Jag tog en polygrip och tryckte försiktigt in termostaten.
Kunde mig känna att det var avlagringar eller något som släppte i den.

Gjorde om kastrulltestet och nu verkar den fungera.
Jag lägger en beställning på en ny i vilket fall.
Rostfritt stål, spinnande föremål, centrifugalkraft, små partiklar spridda, reflektion, belysning, rörelseoskärpa, fysik demonstration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfri diskho, rinnande vatten, reflexion, svarta partiklar, avstängt vattenflöde, metallinsats med märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror ni detta var problemet?
 
  • Gilla
PutteSs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.