13 797 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
Ackumulatortank får inte upp temperaturen
Nu har jag tagit ur termostaten och drivsidan och konstaterar att det var en hel del smuts där.
Rengjort, mätt termostaten som öppnar vid 80 istället för 72 och satt ihop det igen.
Tempen gick upp direkt
Beställer en ny termostat i i alla fall.
Kan nu nämna att jag ringde in lokala VVS:aren i fredags som direkt sa till frun, jag var inte hemma, att det var shuntstyrningen det var fel på.
Trodde jag inte ett öginblick på då han för ett år sedan blev inringd då jag misstänkte att men cirkulationspump lag av som han hade bytt några månader tidigare
Nej, pumpen fungerar. Det är shuntstyrningen det är fel på sa han då med.
Men naturligtvis var det pumpen som jag då också fick fixa själv.
Stort tack till alla som tog sig tid att hjälpa mig. Uppskattas mycket!!
Rengjort, mätt termostaten som öppnar vid 80 istället för 72 och satt ihop det igen.
Tempen gick upp direkt
Beställer en ny termostat i i alla fall.
Kan nu nämna att jag ringde in lokala VVS:aren i fredags som direkt sa till frun, jag var inte hemma, att det var shuntstyrningen det var fel på.
Trodde jag inte ett öginblick på då han för ett år sedan blev inringd då jag misstänkte att men cirkulationspump lag av som han hade bytt några månader tidigare
Nej, pumpen fungerar. Det är shuntstyrningen det är fel på sa han då med.
Men naturligtvis var det pumpen som jag då också fick fixa själv.
Stort tack till alla som tog sig tid att hjälpa mig. Uppskattas mycket!!
Hej,
hoppas ok att jag väcker liv i en gammal tråd istället för att starta en ny.
jag upplever samma problem som TS, där jag inte får upp tempen i tankarna.
googlade och hamnade i denna tråd.
jag har lite svårt att hitta den termostat som det pratas om här. min laddomat ser ut så här:
Jag kan förövrigt höra ett svagt knastrande från cirkulationspumpen.
all vägledning uppskattas!
Med vänlig hälsning,
M
hoppas ok att jag väcker liv i en gammal tråd istället för att starta en ny.
jag upplever samma problem som TS, där jag inte får upp tempen i tankarna.
googlade och hamnade i denna tråd.
jag har lite svårt att hitta den termostat som det pratas om här. min laddomat ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan förövrigt höra ett svagt knastrande från cirkulationspumpen.
all vägledning uppskattas!
Med vänlig hälsning,
M
Hej!
Tack ska du ha för svaret! Tydlig bild!
som jag förstår det behöver jag inte demontera hela laddomaten utan bara lossa på termostat/backventil/pump för att rengöra?
hade du för övrigt något läckage efter montering igen?
Tack ska du ha för svaret! Tydlig bild!
som jag förstår det behöver jag inte demontera hela laddomaten utan bara lossa på termostat/backventil/pump för att rengöra?
hade du för övrigt något läckage efter montering igen?
Ja precis. Slå av strömmen till pumpen och stäng vattnet före och efter laddomaten först bara.MKAR skrev:
Jag har inte haft något problem med läckage och jag har gjort proceduren ytterligare en gång efter min trådstart.
Uppenbarligen visar termometrarna fel. Men det ser ju ut som att laddomaten fungerar.
Om inte pannan stannar på grund av övertemperatur så fungerar laddningen som den ska.
Om inte pannan stannar på grund av övertemperatur så fungerar laddningen som den ska.
Hej,
Pannan har fungerat tidigare, det är nu på senare veckor som det varit svårt att få upp tempen i tankarna.
Det är 2 acck-tankar på 500L och en Albin-461 panna. Pannan är på 25kW.
Bilderna togs några timmar efter ett inlägg så tempen hade hunnit sjunka.
Jag tog isär pump, termostat och backventil, se bild nedan:
Termostaten la jag i en kastrull och värmde på till strax över 80 grader. Jag kunde dock inte så någon rörelse av den.
En generell bild på anläggningen (tagen en tid sedan när "allt fungerade"):
Jag kanske är helt ute och cyklar med laddomaten, men efter att hittat Jessnets tråd tyckte jag mig känna att symptomen passade in på mig också.
Pannan har fungerat tidigare, det är nu på senare veckor som det varit svårt att få upp tempen i tankarna.
Det är 2 acck-tankar på 500L och en Albin-461 panna. Pannan är på 25kW.
Bilderna togs några timmar efter ett inlägg så tempen hade hunnit sjunka.
Jag tog isär pump, termostat och backventil, se bild nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostaten la jag i en kastrull och värmde på till strax över 80 grader. Jag kunde dock inte så någon rörelse av den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En generell bild på anläggningen (tagen en tid sedan när "allt fungerade"):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kanske är helt ute och cyklar med laddomaten, men efter att hittat Jessnets tråd tyckte jag mig känna att symptomen passade in på mig också.
Redigerat:
I TS fall stoppade pannan på hög temperatur. Det tycks inte din göra, då du har inte samma problem som TS.
Jag tog en polygrip och tryckte försiktigt in termostaten.
Kunde mig känna att det var avlagringar eller något som släppte i den.
Gjorde om kastrulltestet och nu verkar den fungera.
Jag lägger en beställning på en ny i vilket fall.
Tror ni detta var problemet?
Kunde mig känna att det var avlagringar eller något som släppte i den.
Gjorde om kastrulltestet och nu verkar den fungera.
Jag lägger en beställning på en ny i vilket fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror ni detta var problemet?


