Hej,
Sedan ett par dagar så kommer inte ackumulatortanken upp i temperatur utan ligger på ca 30-39grader mätt i mitten av tanken.
Någon som har någon idé om var jag börjar felsöka?

Min setup ser ut så här:
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924
Panna: Solo Plus 30 MK II -96
Pelletsrännare: Baxi Eurofire -12
Shunt: ESBE VRG 130 -15,
Shuntautomatik: Thermomatic EC Home -15
Laddomat 21
Cirkulationspump a-collection -15

En Laddomat med anslutna termometrar och cirkulationspump i en pannrumsmiljö som används i en diskussion om värmeackumulatorproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddomaten just efter att pannan slutat gå

Termometer på en ackumulatortank visar ungefär 30 grader Celsius i en uppvärmningsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedre termometer på acktanken

Termometer visar cirka 30 grader, eventuell problemindikator för ackumulatortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre termometer på acktanken
 
Har du sotat pannan så den är effektiv.
Matas det in tillräckligt med pellets?
Om pannan är varm men tanken kall så kanske någon cirkulationspump står still.
Protte
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Vad stoppar pannan? Temperaturerna på laddomaten ser rimliga ut för att vara mitt i laddning.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Pannan ser ju varm ut iallafall.........
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Kan det vara så att termostaten i laddomaten inte öppnar? Ta isär och kolla. Lägg den i en kastrull på spisen och mät med termometer vid vilken temperatur den öppnar. Finns att köpa som reservdel.

Mvh Jörgen
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Det har du rätt i. Temperaturen in till pannan ligger på drygt 80 grader. Den vanliga termostaten brukar vara drygt 70. Så det kan absolut vara den som är problemet. Om du stoppar på panntemperatur så kan det bli bättre, men det är nog termostaten som är grundproblemet.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Har du sotat pannan så den är effektiv.
Matas det in tillräckligt med pellets?
Om pannan är varm men tanken kall så kanske någon cirkulationspump står still.
Protte
Panna är sotad och pelletsmatningen normal. Har inte upptäckt att någon pump står still men får undersöka det närmare.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad stoppar pannan? Temperaturerna på laddomaten ser rimliga ut för att vara mitt i laddning.
Den stoppar på panntemperaturen eller ack.tank temperaturen. Beroende på vilken som nås först.
 
S Stefan1972 skrev:
Pannan ser ju varm ut iallafall.........
Pannan går upp rätt i temperatur.
 
J Jörgen H skrev:
Kan det vara så att termostaten i laddomaten inte öppnar? Ta isär och kolla. Lägg den i en kastrull på spisen och mät med termometer vid vilken temperatur den öppnar. Finns att köpa som reservdel.

Mvh Jörgen
Okej, är det den som sitter bakom locket vid den övre mätaren?
Rör som går ner i toppen av tanken från laddomaten är så varm att det inte går att ta i.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har du rätt i. Temperaturen in till pannan ligger på drygt 80 grader. Den vanliga termostaten brukar vara drygt 70. Så det kan absolut vara den som är problemet. Om du stoppar på panntemperatur så kan det bli bättre, men det är nog termostaten som är grundproblemet.
Okej, jag kikar närmare på den. Pannan stoppar på panntemperatur eller ack.temp beroende på vilken som nås först.
Panntemperatur går upp som normalt.
 

Bästa svaret

Stäng av pumpen, på arbetsbrytare eller ev dra ur stickpropp. Stäng de tre serviceventilerna, de är kanske aldrig använda så kan sitta ganska hårt. Använd rätt verktyg, ( bra mejseln eller insex) . Lossa locket för själva termostaten, troligtvis precis ovanför pumpen.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
J Jörgen H skrev:
Stäng av pumpen, på arbetsbrytare eller ev dra ur stickpropp. Stäng de tre serviceventilerna, de är kanske aldrig använda så kan sitta ganska hårt. Använd rätt verktyg, ( bra mejseln eller insex) . Lossa locket för själva termostaten, troligtvis precis ovanför pumpen.
Tack! Kikar på det när jag kommer hem i kväll.
 
Räkna dock med att ventilerna börjar läcka. Är gissningsvis 75% risk för det.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
L lordi skrev:
Räkna dock med att ventilerna börjar läcka. Är gissningsvis 75% risk för det.
Okej, vad kan jag göra om det skulle inträffa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.