Hej,
Sedan ett par dagar så kommer inte ackumulatortanken upp i temperatur utan ligger på ca 30-39grader mätt i mitten av tanken.
Någon som har någon idé om var jag börjar felsöka?
Min setup ser ut så här:
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924
Panna: Solo Plus 30 MK II -96
Pelletsrännare: Baxi Eurofire -12
Shunt: ESBE VRG 130 -15,
Shuntautomatik: Thermomatic EC Home -15
Laddomat 21
Cirkulationspump a-collection -15
Laddomaten just efter att pannan slutat gå
Nedre termometer på acktanken
Övre termometer på acktanken
Sedan ett par dagar så kommer inte ackumulatortanken upp i temperatur utan ligger på ca 30-39grader mätt i mitten av tanken.
Någon som har någon idé om var jag börjar felsöka?
Min setup ser ut så här:
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924
Panna: Solo Plus 30 MK II -96
Pelletsrännare: Baxi Eurofire -12
Shunt: ESBE VRG 130 -15,
Shuntautomatik: Thermomatic EC Home -15
Laddomat 21
Cirkulationspump a-collection -15
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddomaten just efter att pannan slutat gå
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedre termometer på acktanken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre termometer på acktanken
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har du sotat pannan så den är effektiv.
Matas det in tillräckligt med pellets?
Om pannan är varm men tanken kall så kanske någon cirkulationspump står still.
Protte
Matas det in tillräckligt med pellets?
Om pannan är varm men tanken kall så kanske någon cirkulationspump står still.
Protte
Vad stoppar pannan? Temperaturerna på laddomaten ser rimliga ut för att vara mitt i laddning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Pannan ser ju varm ut iallafall.........
Kan det vara så att termostaten i laddomaten inte öppnar? Ta isär och kolla. Lägg den i en kastrull på spisen och mät med termometer vid vilken temperatur den öppnar. Finns att köpa som reservdel.
Mvh Jörgen
Mvh Jörgen
Det har du rätt i. Temperaturen in till pannan ligger på drygt 80 grader. Den vanliga termostaten brukar vara drygt 70. Så det kan absolut vara den som är problemet. Om du stoppar på panntemperatur så kan det bli bättre, men det är nog termostaten som är grundproblemet.
Panna är sotad och pelletsmatningen normal. Har inte upptäckt att någon pump står still men får undersöka det närmare.prototypen skrev:
Okej, är det den som sitter bakom locket vid den övre mätaren?J Jörgen H skrev:
Rör som går ner i toppen av tanken från laddomaten är så varm att det inte går att ta i.
Okej, jag kikar närmare på den. Pannan stoppar på panntemperatur eller ack.temp beroende på vilken som nås först.D Daniel 109 skrev:
Panntemperatur går upp som normalt.
Bästa svaret
Stäng av pumpen, på arbetsbrytare eller ev dra ur stickpropp. Stäng de tre serviceventilerna, de är kanske aldrig använda så kan sitta ganska hårt. Använd rätt verktyg, ( bra mejseln eller insex) . Lossa locket för själva termostaten, troligtvis precis ovanför pumpen.
Tack! Kikar på det när jag kommer hem i kväll.J Jörgen H skrev: