S
Hej alla Kluriga gubbs därute.

Går å grubblar vilket som är bäst.
Eldar med havre i en Diom 2000. Den har 5 böjda rörkanaler för avgaserna ut.
Tänkte koppla till en ackumulator tank.

Lite fakta.
In/ut från elementen via shunten sitter taskigt till. De sitter i samma hål i toppen på pannan. Returröret går ner 2 dm från botten och kröker sig 90 horisontellt och slutar där . Pannan rymmer endast 170 liter.
Om jag ansluter en ack tank så måste jag svetsa nya grova rör mellan dem
Pannan har en extern, sitter under klädseln dock, plattvärmvxlare för duschvatten samt en egen pump.

Det som krånglar till lite är att returen idag går i källargolvet, ingjutet. Det är inte ens att tänka på att bryta upp eller dra nya rör. Stigaren går direkt från exp utgångne på panna och upp till ett element som alltid är PÅ, sedan vidare till det öppna expkärlet på vinden. Samma exp/stigar ledn går även till badrummet i källaren och cirkulerar endast med självcirk. Dessa ledningar GÅR ej att ändra. Så jag tänker sätta in en pump för badrummet separat som trycker in vattnet.

De övriga elementen går via shunten som normal och med en egen returledning.

Funderingar.
Om jag bara ser acku-tanken som en "förstoring" av pannan så får jag räkna med stor avkylning. Måste svetsa nya anslutningar, måste svetsa nya ansl för returerna, måste dessutom svetsa om botten för att få plats med min havrebrännare och dess uraskningssytem. Kräver förmodligen nån styrning till acku-tanken, kanske en laddomat men kanske egen kosntruk. med termostater osv.

Om jag flyttar över alla funktioner tll ack-tanken så kyler jag bort bara värmen i pannan och har mindre förluster.
Nästa tanke. Kan ju kanske tömma pannan först på värmen sedan ackutanken. Kräver ytterligare flera kranar och ställdon.

Sedan har jag då problemet med badrumsslingan som ju måste flyttas till ackutanken och det blir inte roligt. Måste även flytta plattvärm.vxlaren åsså till acku-tanken och isolera den. nackdel med det är att jag kan inte snabbelda bara för att få lite duschvatten på sommaren om v.vxl inte är kvar på pannan.

Ytterligare myror i huvudet på denna "gubbe"
Läste i nåt inlägg om acku-tank i betong. Så varför inte gräva hål i källargolvet och gjuta ner en tank där?(Det är mitt hus, jag får gräva mycket jag vill) Fördelar?

Är åsså inne på att svetsa en egen platsanpassad tank som då kommer att rymma 1 m3
Å då funderar jag på varför inte svetsa ihop en ny panna eller att svetsa ihop tanken meda Diompannan. Tänker på Biosolpannan i det läget och jag har vilda planer på att köra en Stirling motor i rökgaserna i framtiden å få egen ström, åtminståne 24V till batteribackup, vi har ofta strömavbrott.

Slutligen så har jag en 3 m3 oljetank, liggande cylinder med kupade gavlar, som jag skulle kunna bygga om till Ack-tank.Grejen är att den är i ett annat rum och jag måste ha rören gå upp i taket och sedan ner och samma för retur- rören från tanken. Det kräver en kraftig pump och grova rör dessutom samt ett trycklöst system . Å nyionköp av massa dyra koppar rör för varmvattenberedaren den kommer inte hålla tillräckligt hög temp för plattvärmvxlaren.
Å hur blir det då med badrumsslingan?

Tja... ni som har orkat läsa så här långt, vad säger ni? Det skulle vara intressant med färska synpunkter så min hjärna inte går i rundgång.:)
Tackar och hälsar.
Skalman
PS Sorry, glömde säga att Diompanna inte är ansluten än, det sitter en sketnans gammal Duplomat där och den är garanterat över 30 år, jag har svetsat den då den sprak en gång men det har hålleit i 3 år sedan dess....

Vad är anledningen till att du vill skaffa ackumulatortank? Eldar du satsvis idag eller sker det med automatik? Om det är automatik så finns ingen anledning till ackumulatortank eftersom det kräver så stora förändringar av systemet. Men om du bestämt dig för acktank se till att den blir det nya hjärtat i systemet. Då har du en bra grund och många olika anslutningsalternativ för värmekällor.

Att använda den som pannförstorare är inte bra eftersom det ger för stora förluster.

Du kan välja att köra tillbaka returen till pannan först efter eldning för att på så sätt svalna ner den först, sen skickar du returen till tanken. Det kallas återvinningskoppling.

Tänk på att du även kommer behöva ett större expansionskärl då systemets volym blir mycket större.

Skalman skrev:
, måste dessutom svetsa om botten för att få plats med min havrebrännare och dess uraskningssytem. ..
sama fundering som i svaret ovan. Om du eldar med havre så är akumulatorn inte alls livsviktig och med tanke på att det kan bli så mycket jobb med ombyggnad så skulle jag offra mycket havre för att slippa det :). Jag menar offra dom små värmeförluster som uppstår vid många start-stopp av havrebrännaren då det kan hamna litet oförbränt havre i askan. Försumbart med tanke på allt det jobb och nödlösningar du funderar på ...
Du kan ju spara mer bara genom att isolera själva pannans vattenbehållare bättre.

Brännaren tillverkar ju värmen kontinuerligt och efter behovet så du kommer aldrig sakna varmvatten även utan akumulator.

Om akumulator är ett måste så en lågt placerad akumulator och en panna med vv växlare som står högre än akumulator är också en lösning där man utnyttjar siktningen och det gör att du får alltid den varmaste vatten i pannan ( högst upp i systemmet ). Litet riskfylld om pumpen som evakuerar värmen från panna medan akumulatorn laddas stannar av .... för då kokar pannan ...men det kan man kanske försäkra sej dubbelt upp på något sätt? Krångligt och bortom sunt förnuft men kanske kan fungera.
Men behövs det en akumulator överhuvudtaget?
Undrar varför du vill så gärna ha en akumulator .... vill du byta havre till ved?
gaia

S
Hej Fabian och Gaja och alla andra som läste detta inlägg från mig.
Det är otroligt så DUM man kan vara!
Här sitter jag å uppfinner en riktig skaplig havrebrännare men sedan går jag och torskar dit på alla funderngar på ackumulatortanker och sånt!

Va bra att forumet finns! Nu har jag "väckts" till sunda vätskor och skall naturligtvis inte ha någon tank eller annat. Man går ju runt i egna "tankar " och fastnar lätt.

Det som fick mig att defnitivt vakna var en svärson som håller på med flisbrännare som yrke. Grabben berättade att hans granne hade svårt att få upp värmen i ack tanken och att det gick åt alldeles för mycket pellets. Brännaren är helautomatisk och självstartande.
Han fick rådet att stänga kranarna till tanken och har man sett, pelletsförbrukningen halverades! (Tanken var säkert dåligt isolerad åsså...)

Enda orsaken till mina funderingar är ju om jag skall resa bort och inte vill elda med havret på några dagar. Men Herre Je, det finns elpatron...Poängen med min brännare från början var ju att jag skall bara "byta" rakt av mot oljebrännaren och sedan får den sköta sig självt. På den vägen är det ju.

Så tack alla ni som svarat och tänkte svara och jag sätter själv punkt för mina funderingar här
Hälsningar,
Skalman

Om brännaren har eltändning kan det va ide med acktank men annars skulle du nog hellre lägga pengarna på en combifire t.ex med automatiskspaksotning o in med din uraskning, Då sköter den sej själv riktigt långa stunder.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.