Så är jag i farten igen:-)
Jag har idag så gott som ingen skillnad mellan framledning och retur.
Vad är vinsterna om man har en låg returtemp?
Om man får till en lägre returtemp, måste man då höja framledningstempen eller är det enbart returtempen som är viktig?
Som exempel från morgonen: -11 grader ute, dåligt isolerat hus, framledning på 47 grader, returtemp nästan samma som framledningen (elementen känns jämnvarma) innetemp 20,7. Slutade elda igår kväll vid 21:30 och hade då ca 3/4 av tankarna fyllda.
Nu var samtliga tankar nere i 40 grader, har fortfarande varmt och skönt inne men tände åter upp i pannan så tankarna inte går ner för mycket.
Skulle jag vinna något på att få till en låg returtemp eller ska jag nöja mig med att framledningen på 47 är tillräcklig och köra på detta. Själv tycker jag att det ändå är en relativt låg framledning med tanke på tempen utomhus och dålig isolering.
Samtliga termostater är öppna till max på alla element, kan jag justera returen genom att stänga termostaterna något?
Ska även tillägga att jag inte mätt med termometer eller något utan jag har bara jämfört tempen genom "handpåläggning" på elementen.

J
Något svar ännu eller har du fått till det ??

J jojo123 skrev:
Något svar ännu eller har du fått till det ??
Det har varit dåligt med svar!
Jag har inte lagt så stor vikt vid det heller, allt fungerar och jag har det varmt så får "snurra på". Just för tillfället känner jag inte att det är läge att pyssla med värmen när det är kallgrader och så. Det som funkar ska man låta funka.

J
Att du har en hög retur är inte så farligt , en skillnad på Delta-T med radiatorer brukar vara ca 10-15C men du kanske har bra fart på vattnet då hinner det inte kallna ner riktigt , eftersom du har varmt så är det bra . Ca temp i hus vid 0 C = ca 42 C men är klart beroende på husets skal , har du någon skylt med kurvor visande så kan du se vad det ca ska var i temp ut

• Gilla
moraggarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.