53 715 läst ·
73 svar
54k läst
73 svar
Absolut effektivaste isoleringsmaterialet?
När man applicerar PU-skum ska man ha andningsskydd. När skummet stelnat avger det inga kemikalier. Jag antar att det är samma sak för burkvarianten. Det är alltså under appliceringen som faran uppstår.jnel skrev:
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
För att väggarna inte behöver bli så tjocka men ändå ha hyfsad isolering?thomasx skrev:I tillägg till detta är det min personliga uppfattning att PU dessutom är det material som på bästa sätt bevarar ett gammalt hus i vilket man lever i ett modernt boende. Absolut inget illa menat mot de som vill bevara det gamla även innanför ytskikten i form av linullsisolering osv, det har sin charm det med.
Eller var det något annat du tänkte på.
edit:
Vad hände med vår trådskapare?
gusgez, är du kvar här och läser?
Redigerat:
Har du tittat på Isynene? Det är ett hälsovänligt alternativ, de flesta isoleringar innehåller annars formaldehyd.
Vi har isolerat vårt hus med det och och är jättenöjda. Det verkar dessutom mycket energivänligt.
Vi har isolerat vårt hus med det och och är jättenöjda. Det verkar dessutom mycket energivänligt.
Det är inget argument idag då det finns skum som inte hårdnar. Använder själv endast flexibelt skum och det är riktigt mjukt o fint som tillåter efterjustering.Fred vom Jupiter skrev:
Hejsan Doftöverkänslig, roligt att höra av dig igen. jag väntar fortfarande svar från dig i just detta ämne i den här gamla trådenDoftöverkänslig skrev:
http://www.byggahus.se/forum/isolering/151932-isolera-yttertak-med-icynene.html
För övriga intresserade, inlägg från hemmabyggare i den tråden kan ni nog betrakta som ren reklam, det har förekommit flera inlägg i trådar på forumet från folk som helt uppenbarligen arbetar med produkten men försöker framställa sig som gds'are. Många av de inläggen har blivit raderade.
Den som vill veta mer om mina funderingar och åsikter kring icynene och de som marknadsför det i sverige är välkomna att PM'a mig. Jag tror det räcker att säga så här i tråden
Men som sagt, Doftöverkänslig, det vore verkligen intressant med lite svar på frågorna i tråden ovan. PU finns ju i så många produkter idag att det måste vara mycket svårt att undvika.
Nja, i många gamla hus finns inga luftspalter. I princip all modern isolering (utom just PU då) kräver luftspalt för att fungera, så vitt jag vet, vilket i sin tur betyder att man får göra om exteriör m.m. på huset för att skapa luftspalt. Med PU är det dock ok att köra utan luftspalt eftersom den verkligen sluter tätt, och håller tätt.Mikael_L skrev:
Att materialet dessutom ger bra isolering även vid tunnare tjocklek är också ett plus
http://www.pirisolering.se/
PIR är tydligen rätt bra. Frågan är bara vad det kostar då det går år ca halva mängden för samma isoleringsgrad.
PIR Entertherm ALU: λD värde = 23 mW/mK
Rockwool FlexiBatts: λD värde = 37 mW/mK
PIR är tydligen rätt bra. Frågan är bara vad det kostar då det går år ca halva mängden för samma isoleringsgrad.
PIR Entertherm ALU: λD värde = 23 mW/mK
Rockwool FlexiBatts: λD värde = 37 mW/mK
Jo, men det är viktigt att inte glömma konstruktionen av stomen. Om vi tänker oss 40cm MU isolering behövs normalt sett en annan konstruktion än 25cm PU/PIR.
För att sno beräkningen från Rockwools sida: http://www.rockwool.se/vägledning/p...eisolering/jämförelse+av+isoleringstjocklekar
Istället för 240mm rockwool behövs alltså 138mm PIR-skivor. Om jag hade tänkt mig 400mm mineralull kan jag alltså ha 230mm PIR istället. Det kan vara en väsentlig skillnad i hur vi bygger huset
Dock är jag orolig för fukt. PIR är väl tätt, dvs ingen fuktvandring blir möjlig - och jag förutsätter att fukt _alltid_ hittar in på ställen där den inte har hemma, vilket innebär att PIR borde ses som högriskprodukt jämfört med Rockwool eller Mineralull. Fukten kommer ju leta sig in i nån springa och sen fastna där eftersom det inte finns någon möjlighet för den att torka ur.
För att sno beräkningen från Rockwools sida: http://www.rockwool.se/vägledning/p...eisolering/jämförelse+av+isoleringstjocklekar
Istället för 240mm rockwool behövs alltså 138mm PIR-skivor. Om jag hade tänkt mig 400mm mineralull kan jag alltså ha 230mm PIR istället. Det kan vara en väsentlig skillnad i hur vi bygger huset
Dock är jag orolig för fukt. PIR är väl tätt, dvs ingen fuktvandring blir möjlig - och jag förutsätter att fukt _alltid_ hittar in på ställen där den inte har hemma, vilket innebär att PIR borde ses som högriskprodukt jämfört med Rockwool eller Mineralull. Fukten kommer ju leta sig in i nån springa och sen fastna där eftersom det inte finns någon möjlighet för den att torka ur.
Redigerat av moderator:
När man konstruerar huset för den ena eller andra isoleringstypen, ja visst. Eller så rör det renovering av ett gammalt hus där man inte har så mycket att välja påMicke64 skrev: