53 715 läst ·
73 svar
54k läst
73 svar
Absolut effektivaste isoleringsmaterialet?
Menar du impregnerad cellulosa som inte lar brinna?
Later som en presumtiv dodsfalla o.k. att det du angivit utvecklar gaser. Men det ror sig anda om en begransad mangd jmf med en isolering med PU...I vaggar tak o golv... Baserat pa risken skulle du anda rekommendera PU jmf annan isoleringn.? Livet ar ju anda viktigare an god isolering....
Later som en presumtiv dodsfalla o.k. att det du angivit utvecklar gaser. Men det ror sig anda om en begransad mangd jmf med en isolering med PU...I vaggar tak o golv... Baserat pa risken skulle du anda rekommendera PU jmf annan isoleringn.? Livet ar ju anda viktigare an god isolering....
Nog lär det vara allt material inne i huset som lär ta död på de som bor där före brandgaserna inifrån väggarna får sin chans.carra skrev:
Man sätter väl lämpligtvis gips på innerväggarna. Men även om man väljer spånskiva eller råspont på väggarna så tar det nån typ kvart-halvtimme att brinna igenom från det att soffan i v-rummet har blivit övertänd och redan fyllt huset med giftiga rökgaser.
Que?carra skrev:Menar du impregnerad cellulosa som inte lar brinna?
Later som en presumtiv dodsfalla o.k. att det du angivit utvecklar gaser. Men det ror sig anda om en begransad mangd jmf med en isolering med PU...I vaggar tak o golv... Baserat pa risken skulle du anda rekommendera PU jmf annan isoleringn.? Livet ar ju anda viktigare an god isolering....
Jodå, som jag skrev för ett par inlägg sedan, jag har själv isolerat med PU. Har själv gjort "brandtest" på det också. Brinner definitivt inte av egen kraft.
Och skulle jag bli kvar inne i huset vid en brand, är jag nog sedan länge död innan giftiga gaser från isoleringen blir en dödsfälla. Det tar trots allt sin lilla tid för elden att penetrera gipset.
Din soffa och säng är mycket värre potentiella dödsfällor, eller har du inga sådana?
Många förordar att man skall dreva runt fönster och dörrar. Att skumma borde enligt tråden isolera bättre än traditionell drevning?
Ja, men det är viktigt att skilja på den typ av 2-komponent PU-skum med sluten cell som man sprutar som isolering på tak osv, och det 1-komponent skum med öppen cell som man kan köpa i "spray-flaskor" i bygghandeln. Finns dock även 2-komponent på liknande flaskor, men jag har inte testat det själv. inte än i alla fallverktygsgurun skrev:
Ja? Då tar man bort det. Det är väl inte värre än att ta ner gipsväggen som sitter i vägen, eller kaklet i badrummet eller vilket annat jobb som helst där man ska ta ner något som inte är tänkt att tas ner.pelpet skrev:
Hur man tar ner det beror på varför man tar ner det. Man lär inte ta ner sin isolering utan att göra en del andra ingrepp också, som att t.ex. ta ner innervägg, innertak, yttervägg eller yttertak t.ex. Så det hela beror ju lite på.
Men rätt installerat är det en smal sak. Bara att ta en såg och såga längs kanterna. Ungefär som att såga i cellplast.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Orsaken till att många monterar fönster med drevremsor istället för fogskum är att man då kan justera fönsterkarmen med karmskruvarna och göra andra justeringar i efterhand.
Fogskum är säkert bättre isolering.
Fogskum är säkert bättre isolering.
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Om du vill ha en isolering som inte bygger så mycket så skulle jag rekommendera PIR-skivor. Faktor ungefär 0,6 jämfört med klassisk mineralull.
Ja precis, och övriga materialegenskaper som skiljer PIR från PUR gör att jag skulle rekommendera PIR, om det nu är tjockleken som isoleringen bygger är avgörande.