Jag har fått några larm från min CTC panna efter att jag kopplat in en expansionsbox med tillhörande värmeväxlare till poolen. Det sitter ju en liten shunt som skall styra värmen till huset alt till poolen. Jag får en känsla av att detta sker när poolpumpen inte går vilket gör att värmen från poolen går direkt tillbaka till värmepumpen. Vill bara säga att det sista uttalandet baseras på en killgissning och jag kan inget om värmepumpar.

Skall man kalibrera shunten? Hur vet jag att shunten sitter rätt och hur vet pannan att shunten sitter rätt? Kan det vara så att shunten är felsatt av rörmokaren?

Det måste finnas ett flöde från poolen genom växlaren, annars går värmen tillbaka och pannan taggar ner eller säger ifrån på för hög temp och slutar värma. Verkar som att du har en extra shunt för poolen, vad är det för panna, en vanlig EL-sort eller VP

Walle85
Sist jag fick hög pressostat varning på vår VP så hade man glömt att öppna ventilen innan cirkulationspumpen efter att servicen var klar. Då kom aldrig något nytt kallt vatten in och värmeväxlaren blev bara varmare och varmare tills den sa ifrån. Så det jag vill ha sagt är att dåligt/inget flöde är en vanlig orsak.

• Gilla
Wachira Lunuvilage
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.