useless useless skrev:
Ja, det var ett tag sen jag uppdaterade något här. Mest för att det har varit ett par riktiga skitår då jag inte har haft ork att göra särskilt mycket mer än långsamt terapiarbete.
Dock inser jag att jag missat att visa hur köket blev. Det var ju en del av bygglovet som hade en deadline, så det har jag i alla fall lyckats få till innan kommunens inspektion.

Ursprungsplanen var att ha diagonalrutigt linoleumgolv, men vi hittade ingen matta i de kulörer vi vill ha och klick-varianten har för stora rutor, så den nya planen blev massivt golv som så småningom ska målas rutigt.

[bild]

Själva köksinredningen köpte vi billigt av en kompis. Det hade suttit på plats i ett par veckor och var i stort sett oanvänt. Varför vi fick köpa det är en särskild historia jag kan dra senare...
Det är IKEA's stommar med en slät blank lucka. Planen är att så småningom bygga egna luckor i pärlspont eller liknande och måla i någon matchande kulör.

[bild]

Måttbeställda bänkskivor med virrvarrmönster från LG kostade nästan lika mycket som resten av köket...
Men det var det värt för att slippa en skarv i hörnet.

[bild]

Och sen upptäckte även vi att IKEA's nya köksserie är för hög för alla fristående vitvaror. Vi försökte förgäves att hitta en vanlig underbyggd diskmaskin som passade utan att luckan slutar 18 cm från golvet, men gav upp och skaffade en integrerad.
Spisen fick vi modifiera fötterna lite på för att den skulle nå upp till samma nivå som bänken.

[bild]

[bild]

Liknande problem är det med köksfläkten, fast åt andra hållet - Dekorationen som ska täcka röret är bara gjord för takhöjder upp till ca 2,5 meter och det går inte att köpa någon längre variant...

[bild]

Skafferiet är nästan klart det också. Saknas ett fönster och lite målarfärg på dörren.

[bild]

Sen var det bara den traditionella invigningsfesten kvar. viktigt med rätt attribut när man inviger ett kök.

[bild]

[bild]
Ja det där med surströmming är för mig lite fasansfullt, men kul ingrediens till invigningen. Kul att det ändå går framåt- kämpa på.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ser det okej ut om du bara sätter ett slätt vitlackat rör istället för spiro?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Nu hamnar jag kanske lite vid sidan om trådens ämne, men jag tycker ändå att det har viss relevans.

Behöver man alltså bygglov för att göra om inredningen av ett kök? Det skulle jag aldrig ens ha funderat över utan bara satt igång att riva och bygga.
Kanske med ödesdigra konsekvenser om någon sur granne hade velat sätta käppar i hjulet?

P pmd skrev:
Nu hamnar jag kanske lite vid sidan om trådens ämne, men jag tycker ändå att det har viss relevans.

Behöver man alltså bygglov för att göra om inredningen av ett kök? Det skulle jag aldrig ens ha funderat över utan bara satt igång att riva och bygga.
Kanske med ödesdigra konsekvenser om någon sur granne hade velat sätta käppar i hjulet?
Det är bara om du gör någon nämnvärd förändring i planlösningen det behövs bygglov.

• Gilla
Plupp 175561
  • Laddar…
richardtenggren
Kan inte plåtslagare fixa en längre del då? :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P pmd skrev:

Det behövs bygglov för att göra om en lokal till bostad. För att det ska bli godkänt måste man uppfylla dagens krav och ha tillgänglighetsanpassat badrum, sovrum, kök och sällskapsutrymmen i entréplanet.

Därför har jag byggt ett badrum, sovrum och kök (som är tillräckligt stort för att även räknas som sällskapsutrymme).

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
P
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är bara om du gör någon nämnvärd förändring i planlösningen det behövs bygglov.
"Bara". Jag hade nog inte ens föreställt mig att det skulle finnas sådana krav. Bygglovsavdelningen ska ju inte bo där så de behöver knappast bry sig om planlösningen.

(Kanske ett ämne för en annan tråd).

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
"Bara". Jag hade nog inte ens föreställt mig att det skulle finnas sådana krav. Bygglovsavdelningen ska ju inte bo där så de behöver knappast bry sig om planlösningen.

(Kanske ett ämne för en annan tråd).
Hen menar nog om åtgärden påverkar byggnadens bärande konstruktion, brandskydd, ventilation eller om ny VA-stam tillkommer

P
Varför ska byggnadsnämnden bry sig om det. Den ska fortfarande inte bo där. Brandskydd är förvisso lämpligt att det finns krav på, åtminstone om byggnaden står så till att det finns risk för att en brand kan spridas till byggnader andra fastigheter.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför ska byggnadsnämnden bry sig om det. Den ska fortfarande inte bo där. Brandskydd är förvisso lämpligt att det finns krav på, åtminstone om byggnaden står så till att det finns risk för att en brand kan spridas till byggnader andra fastigheter.
De ska inte bo där själva, men eftersom den som bor där har rätt att bo kvar i sitt hem även om hen skulle bli rörelsehindrad så måste kommunen bekosta ombyggnader (ramper, bredare dörrar etc). Eftersom kommunerna inte vill det, så har man istället infört krav på att vid alla (större) ny- och ombyggnader måste fastighetsägaren själv se till att huset uppfyller kraven.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det är för en annan tråd helt klart. Byggnadsnämnden ska se till att plan och bygglagen följs. Så vid ny- och ombyggnation samt ändrat användningsområde krävs en granskning.
En del tycker det inkräktar för mycket på den individuella friheten men det finns såklart fördelar. Vi lämnar det där.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja, det finns flera anledningar till att man behöver bygglov. I mitt fall är det som sagt var ändrad användning.

Bygglov
2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing/plan-och-bygglag-2010900_sfs-2010-900/#K9

Sen finns det ett antal krav från framför allt Boverket som måste uppfyllas när man bygger/inreder en ny bostad. Rent generellt tycker jag reglerna är bra och rimliga.Sen have väl jag kanske "tur" som bygger om ett kulturminnesskyddat hus, så det var enkelt att få göra undantag från t ex reglerna om energihushållning.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan inte plåtslagare fixa en längre del då? :)
Jo, det kan vara ett alternativ. Jag tänkte börja med att måla spiroröret så kanske man inte ser det så mycket. Nästa steg blir kanske en liten låda över den horisontella delen och ett längre skydd på den vertikala.

• Gilla
Bo Rås och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det finns flera anledningar till att man behöver bygglov. I mitt fall är det som sagt var ändrad användning.

Bygglov
2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

[länk]

Sen finns det ett antal krav från framför allt Boverket som måste uppfyllas när man bygger/inreder en ny bostad. Rent generellt tycker jag reglerna är bra och rimliga.Sen have väl jag kanske "tur" som bygger om ett kulturminnesskyddat hus, så det var enkelt att få göra undantag från t ex reglerna om energihushållning.
Vad kostar ett sådant bygglov? Kommer de och kontrollerar vad som gjorts?
(kan man söka ett sådant i efterhand? om t ex tidigare ägare ändrat något..)

Bygglovet kostade exakt 7777:-. Förvånansvärt billigt tycker jag, men det beror kanske på att jag hade gjort så otroligt bra förarbete... 😉. Sen var ju inte hela huset med i bygglovet, utan jag hade medvetet begränsat alla ritningar till den fjärdedel av bottenvåningen som skulle inrymma de nödvändiga utrymmena. Och till skillnad från ett komplett nybygge så behövs det inga situationsplaner, hållfasthetsberäkningar, etc (och jag slapp energiberäkningarna).
Sen hade väl inte jag klagat om det kostat det dubbla heller. Det är inte där de stora pengarna ligger.

I övrigt hanteras det som ett vanligt nybygge med slutbesiktning och kontroll att man har ett låsbart medicinskåp och barnskydd till spisen innan det blir godkänt.

För övrigt har jag ett barnskydd till spisen till salu om det är någon som har en nära förestående slutbesiktning... Nytt i kartong.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.