Yenlinn skrev:
Japp - de har Svea skog som skogsleverantör till alla fabriker, tror jag, med norrlandfura. Finns fabriker både i Skåne och norra Finland, förutom Älvsbyn.

Jag förstår nu hur du menar att takkupan "sitter snett", det lät ju bara för klåpigt som det såg ut förut.

Ja, undra varför Ä-hus har så dåligt rykte neröver? Nu när vi valde har vi av våra annorstädes kompisar fått kommentaren:
-Öh, kollade ni i någon annan huskatalog eller?

Nähä! Finns det fler? Som att man inte har scannat av hela nätet och beställt kataloger från ALLA som tillverkar något som kan liknas vid ett hus!?
Kan inte riktigt förstå det... men det har kanske att göra med att tillvalen och utformningen är ytterst begränsad, och om man väl får chansen att bygga något t.ex. i Stockholm då vill man göra något unikt!
Jag personligen tror att det finns 2 sorters husbyggare, de som vill ha något unikt-de finns nog överallt, inte bara i fjollträsk, och de som vill bo i hus.
På samma sätt som det är i andra val- en del vill ha en personlig, unik prägel på sitt fordon, en del vill ha en bil.
Inget är att föredra, att Ä-hus har genomgående bra rykte i Norr är nog en sanning med modifikation.
Det som jag har mest emot dem är grundlösningen.Att behöva avfuktare som man dessutom snålar med visar att det är ett inbyggt fel.
:)

Hej amilo!
Sorry att det har dröjt lite, såg inte ditt inlägg. Vi skrev papperen den 8/11-04 och fick då leveranstid v. 03-2006. Säljaren hade dock en lucka i vecka 34 i år som vi kunde få. Hade vi inte fått den luckan hade det nog blivit nåt annat hus.

Kosmos skrev:
Låt er inte påverkas för mycket av Göran, han är en äkta Älvsbyhushatare, vilket märks tydligt när man använt sig av detta forum ett tag.
Precis-låt er inte påverkas av mig,detta är ju ett forum för diskussion, inte hjärntvätt, men att jag är en Ä-hushatare får stå för dig...
Som fan läser bibeln.
Ä-hus är ett mycket stort företag som gör mycket gott för norrbotten, att många väljer ä-hus tyder på att många är nöjda, och det tycker jag är bra.
Ibland kan jag tycka att majoritetens tyranni käns trygg... ::)

Gammelmormor skrev:
Ja, alla har vi olika smaker och olika ekonomier...
Göran skrev:
Jag personligen tror att det finns 2 sorters husbyggare, de som vill ha något unikt och de som vill bo i hus.
matteochannika skrev:
Om en del inte kan ta att det finns människor som faktiskt INTE valde att köpa ett Älvsbyhus så kan jag väl tycka att DE borde knipa igen

Om då ett Älvsbyhus är så billigt och bra, FINE köp ett sånt då, men hamna inte i försvar direkt nån påpekar att allt är inte toppkvalitet. Och jämför inte Ä-Hus med hus med t.ex Willa Nordic, Myresjöhus osv.
Ajajaj......... ;)

Frågan är iof. sig snart tre år gammal och 'GBGman1' har säkert sedan länge gjort sitt val.
Men jag tycker, precis som Gammelmormor, att vi har alla olika smak, ekonomi och gör ffa. ( och det alldeles oavsett om man i praktiken har ekonomi för att lägga ytterligare ett par mille på sitt boende) olika prioriteringar i livet.

Skulle man vara lite 'vass' ;), vilket man eg. inte vill, så kunde man ju påstå att köpare av hus typ Smålandsvillan, Ä-hus osv. är tillräckligt unika för att inte leva i (och ffa. inte av ;)) villfarelsen att just de har byggt det fullständigt 'unika' huset, vilket därmed sedan skulle sas. 'stänka över' på ägaren ;).
Har dessutom aldrig, varken här på forumet eller någon annanstans heller, sett eller hört någon som bygger Ä-hus, Smålandsvillan osv. hävda att standarden/'kvalitén' i de husen skulle vara jämförbar med Willa Nordic's, men det är den ju knappast i Myresjöhusen heller ;), vilka för övrigt är ungefär lika 'unika' som Ä-husen, spec. i jämförelse med Willa Nordic, men de blir oftast bra allihop ändå :).

MVH//Christina.

matteochannika skrev:
....så man kan alltså gå till en arkitekt och rita om ett Älsbyhus som man vill, och få den unika planlösning man kan få hos Myresjöhus?, och det är alltså standard med 15mm ekparkett, gjuten grund, vita socklar och lister, klinker och kakel i våtutrymmen, lumigarderober osv osv....... i Ä-hus, precis som i Myresjöhus?  
Så jag känner väl att de är lite mer unika hus än Ä-Hus.

Älvsbyhus köpare har en tendens att hamna i försvarsställning väldigt fort när Ä-Hus kommer upp till diskussion.
Jahaja........, till skillnad från Myresjöhusköpare då förstås ;)

Det var precis det här jag ville ha fram, jag tror knappast att några Ä-husköpare inbillar sig att de har köpt ett hus utrustat för 3 miljoner till 'fyndpriset' 1 miljon ;).
Däremot så är det väldigt vanligt, även i trådar typ denna, att vissa köpare av hus från andra tillverkare spyr galla över Ä-hus, vilket många gånger fått mig att fundera, Varför.......??

Om man nu valt bort Ä-hus, hur ids man hålla på och hacka om hur dåliga de är, jag skulle ju tex. kunna tycka att Myresjöhus är de sämsta hus som finns i världen, men inte ämnar jag, som dessutom inte alls ska bygga något sådant hus, sas. göra 'husvalet'  surt för er som ska bygga dessa hus genom att ständigt tala om hur dåliga, fula, 'lådaktiga' osv osv. de är, så varför måste du och kanske ffa. somliga andra med dig, göra det inför dem som har eller ska bygga ett Ä-hus?!
Någonstans inom mig gror misstanken om att det många gånger (säger inte att det är din anledning) handlar om att rättfärdiga sitt eget, i jämförelse, betydligt kostsammare val genom att inbilla sig att man bygger ett unikt hus och att det väl ändå måste betyda att man är åtminstone en liten gnutta unik själv, om inte annat så lite mer unik än den "andra typen husbyggare som nöjer sig med att bo i hus", dvs. än en Ä-husbyggare ;)

Nu hör det emellertid till saken att jag inte alls tycker att Myresjöhus är något dåligt hus på minsta sätt, de är säkert tom. snäppet 'bättre och lite mer unika' än Ä-hus :), det kan jag faktiskt hålla med dig om trots det jag skrev igår ;), men din reaktion (vilken jag misstänkte skulle komma) var just det gyllene exemplet på det du (och fler med dig) skyller Ä-hus byggare/ägare för, nämligen att 'alltid och direkt' inta försvarsställning till det egna valets fromma ;)

Möjligen renderar detta en smula eftertanke hos oss allihop oavsett vilket hus vi bygger eller köper :)

MVH och dessutom Ärligt och Uppriktigt Lycka till med ditt hus, det blir säkert kanonfint :D//Christina.

*EDIT* Men nu blir nog en ev. fortsättning på den här diskussionen väldigt svårbegriplig för de som läser tråden så här i efterhand, iom. att bla. ditt förra inlägg 'matte' är bortstädat och andra är redigerade av moderator, så nu lägger jag personligen ner den här diskussionen.

matteochannika skrev:
Min poäng var inte att hacka på någon, utan poängen är att i en sån här tråd kan det även komma fram negativa saker, vilket jag trodde var meningen med ett forum.

Matte
Naturligtvis så ska negativa saker komma fram, det är ju själva vitsen med ett forum, så där råder det def. inga meningsskiljaktigheter oss emellan, men just det faktumet var ändå inte poängen med mina två sista inlägg i den här tråden :) ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Mina två föregående inlägg skulle det stå ;)

Tur att transportstödet finns kvar, annars hade ju Ä-hus flyttat till småland eller norge.
Undrar om Myresjöhus har transportstöd till Luleå Strandbrinken-det borde väl vara lika långt åt båda hållen?
Skattesubventioner till hus borde vara lika...

transportstödet ska väl försvinna vad jag hört..???

sanne78 skrev:
transportstödet ska väl försvinna vad jag hört..???
Det var så, men de har redan hunnit ändra sig ;), vilket väl borde (kanske) betyda att det blir kvar :)

MVH//Christina.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.