Manberg Manberg skrev:
Ursäkta mig men herregud så dålig produktion! Urusel! Tips! Ta inte familjen till något vattendrag i hopp om att införliva nån slags "när urmänniskan i staden flyttar tillbaka till rötterna" när de aldrig i hela sitt liv fiskat. Såg någon farsans kast? Ska det vara humor? "Kolla vilken brasa" ELDSTAD ditt nöt. "Vad är det för keramik?" -"Det är lokalproducerat" Kanon! Då fick jag lära mig nåt nytt! Programledaren påstår att byggaren satsat ALLT. Det kan jag direkt avfärda. Han har har heller aldrig sett någon liknande fjällstuga... Bara ett sånt påstående borde ge honom sparken. Kan man få önska ett byggprogram där programledaren aldrig syns för att få göda sitt ego eller lufta sin pseudoarktiektanalys?

Vad tyckte jag då om huset? Fantastiskt fint och helt i min smak!
Det är INTE kakel i öppna spisen men det är lokalproducerat. Det är nämligen glaserat eldfast tegel

• Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Häftigt inne, men jag tycker det ser tungt och dystert utifrån med så mycket synligt tak.
Men smaken är olika.
Familjen är ju supernöjda(y)

Tycker det blev skitbra.

Kollar man dessutom på det från sidan så har det siluetten av en gran, frågan är om det var medvetet?

Inredningen? Ja det funka med allt trä faktiskt, vilket jag annars är ganska anti.. Men så var det ju ett "fritidshus" också :cool:

• Gilla
virtq och 1 till
  • Laddar…
L Loobo skrev:
Man delar upp utvidgningen längdmässigt med rörliga och fasta zoner i ett bestämt mönster
Förklara för någon som inte är insatt! Har detta gjorts under tillverkningen av plåten?

joakim_j joakim_j skrev:
Riktigt snyggt tycker jag, utsidan i alla fall.

Och inte en vanlig arktitektlåda. Det här borde till och med surgubbarna på byggahus kunna uppskatta :D
Precis. Jag tillhör gnällgubbarna när det gäller arkitektlådor, men det är var en 10 poängare (y)
Betonggolvet går ju att klä med nått fint om man vill.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kanske missade, vad var kvm?

Cheesen
Nog märks det att det inte är någon som kommer från fjällmiljö som planerat huset... Som uppväxt i Lappland så är man miljöskadad och tänker på hur snön kommer på huset och gården. Om man älskar att skotta snö så är ju det där huset ypperligt, allt som kommer på huset hamnar på gången fram till dörren och framför dörren... Inte speciellt välplanerat.

• Gilla
  • Haha
Linuslin och 9 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nog märks det att det inte är någon som kommer från fjällmiljö som planerat huset... Som uppväxt i Lappland så är man miljöskadad och tänker på hur snön kommer på huset och gården. Om man älskar att skotta snö så är ju det där huset ypperligt, allt som kommer på huset hamnar på gången fram till dörren och framför dörren... Inte speciellt välplanerat.
Inte bara för att ta sig in och ut...
Jag tänker mer på det som rasar ner från taket och trycker längst ner mot takfoten, känns som det är stor risk att det trycks in vatten där.

Varför gör man inget tak-utskjut på gavlarna, de hade minskat behovet av underhåll på huset.

M mattoys skrev:
Varför gör man inget tak-utskjut på gavlarna, de hade minskat behovet av underhåll på huset.
Det är inte modernt, antar jag.;)

Snyggt hus och framförallt med aluminium-tak.
Inte så ofta man ser bandtäckning med aluminium, jag har det själv på mitt tak och det är allt lite ovanligt.
Visste dock inte att det var så dyrt, får nog värdera om mitt hus...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag ser inget snörasskydd vid ingången?
Är inte det ett lagkrav?

Jo, fast bara om fasadhöjden är mer än 8 meter. Det där huset har ju fasadhöjden 0 meter...
Fast å andra sidan är taklutningen större än 1:3

Någon som orkar göra en hyffsat korrekt nedbrytning på takkostnaden?

Jag börjar så får vi se vad det slutar! :)

Ca 36x2 längder plåtstycken sammanfogade på taket= 72st

1.5 miljoner/72=20800kr per längd

Materialpris per längd 500 kr?

Avrundat 20000 per längd

1000 kr/h per gubbe

20 timmar per längd plåt??

3 gubbar per längd plåt per dag

Blir kanske rimligt med 1.5 miljoner i alla fall?? :D

Fast rätt kass uträkning om jag får säga det själv! :p

Lulaua Lulaua skrev:
Ser ut att bli riktigt häftigt!

1,5milj för plåttaket kändes dock lite saftigt :surprised:
Vinnaren är staten som får in 300000:- i moms plus egenavgift och arbetsgivaravgift från plåtslagaren.
Räknar man bort materialkostnad och frakt blir det en dålig förtjänst om två man har lagt ett halvår på jobbet.
Ska man sen lämna 10 års garanti försämras kalkylen ytterligare.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr för min del, hoppade över det förra programmet och nu blev det en kvart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.