henke_benke skrev:
det är är en duschzon. fönster blir gärna förstörda i duschzon
Jo, så långt är jag med. Tanken är ju att avskärma med glasvägg och ha en fuktstyrd fläkt. Det är en tråkig balans att försöka behålla gamla träfönster I badrum.
 
henke_benke skrev:
det är är en duschzon. fönster blir gärna förstörda i duschzon
Men om man har heltäckande duschdörrar så lär ju det inte v
michfris michfris skrev:
Jo, så långt är jag med. Tanken är ju att avskärma med glasvägg och ha en fuktstyrd fläkt. Det är en tråkig balans att försöka behålla gamla träfönster I badrum.
Nu kommer jag inte ihåg, och orkar inte leta upp men sätt fläkten i duschutrymmet om möjligt, gärna i hörnet på kommod/wc sidan.

Vi har idag vår fläkt snett ovanför "takduschen" och man måste duscha bra länge och varmt innan man får kondens på spegeln ens. :)
 
J Jarlsgård skrev:
Men om man har heltäckande duschdörrar så lär ju det inte v


Nu kommer jag inte ihåg, och orkar inte leta upp men sätt fläkten i duschutrymmet om möjligt, gärna i hörnet på kommod/wc sidan.

Vi har idag vår fläkt snett ovanför "takduschen" och man måste duscha bra länge och varmt innan man får kondens på spegeln ens. :)
Precis det som är tanken, fläkten ska hamna ganska så rakt ovanför duschen för bästa möjliga avlägsnande av fukt.
 
En månad har gått, vi kör vidare.

Vardag, jobb, tenor och seminarier och annat till trots så går det framåt. I snitt har jag väl lagt ner ganska exakt 2,5 timmar per dag på det än så länge men då är hallen utanför med sitt tak medräknat. Har en liten röd bok med tid och kostnader för eländet och det drar iväg.

Nu är det mesta av taket och väggarna rivna. Sprang på tråkigheter och det ser inte alltför underbart ut; spår av fukt och mörka porösa timmerstommar bakom plastmatta, gips och plywood. Det är inte fuktigt i dagsläget och jag försöker vara förnuftig om det; det kommer ju inifrån. När man tidigare satt rörhållarna för kall/varmvatten tror jag att det har missats att sätta våtrumssilikon på några ställen och vattnet har letat sig ut? Men området än så länge är ganska mycket, eller vad säger ni? Petar jag på virket är det torrt och faller sönder lätt men märker att inuti är det fortfarande hårt. Är det något som jag bör/måste åtgärda?

Renoveringsprojekt med rivna tak och väggar som visar fuktspår och skadade timmerstommar i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt visar en avskalad vägg med tecken på fukt och skador på trästomme och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



EN tidigare fråga jag fick svar på är rör i rör eller CU rör och jag har ännu inte fattat något beslut om det än. Det ska ju vara 3 matningar kallt (dusch, toa och kommod) och två matningar varmt (dusch/kommod). Frågan är om jag ska köra Vatette's system med deras badrumsfördelare, CU rör dras bakom reglar ner till källaren under (hamnar då i taket i källaren), eller fördelare i taket i källaren med enskilda dragningar till var plats?

Vill ju helst ta det mest accepterade tillvägagångssättet som gäller right now och (helst) inte ta genvägarna i pris eller arbetsinsats.

Ska riva mer, ser fram emot uppbyggnaden.
 
Hela taket är nu nerrivet och ett väggparti ska ner. Tappvattenanslutningarna ska kopplas ur för duschen (kommer underifrån) och pluggas med Ballofix. Samt så ska tre radiatorer tömmas på vatten och slängas ut. Ser fram emot att momenten med dammet från lerklingen och sågspånet i bjälklaget snart är över.
Renoveringsrum med nerrivet tak, öppet bjälklag och delvis rivna väggar samt synliga rör och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett renoveringsprojekt med nerrivet tak, delvis rivna väggar och en demonterad dusch med tappvattenanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Alla lager golv ute, väggarna rivna. Pelletpannan la av imorse och det är 17 grader inne, bra läge att tömma radiatorerna på vatten och ta bort elementen.. med 11 minus ute gäller det att jobba på!

Vatette's system med badrumsfördelare inköpta, borde anlända "vilken dag som helst" med Postnord.
 
  • Avskalat golv med synliga bjälkar och rör, väggar rivna, en radiator och en arbetsdammsugare synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Följer tråden! :D
 
Isolering, pexrör och limskruvqd golvspån på plats. Trodde jag skulle glädjas över att perioden med lerklining skulle vara över men det övergick till vemod med sågspån överallt istället.
Well, well, man kan inte få allt.
Ingen golvläggare kan ni se..

Renoveringsarbete med isolerade väggar, pexrör och nylagt golvspån i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad vägg med synliga pexrör och nyinstallerad golvspån, verktyg och sågspån syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det någon som kan vara vänlig och förklara hur man på lättaste sättet får i pexröret i rörbocksfixturen och sedan på fästplåten..? Jag använder Vatettes system med badrumsfördelare och har två pex på vänstra sidan för varmvatten och tre pexrör för kallt. Hur mycket utrymme behövs, vilka böjar är ok..? Finns ju video på Youtube men det funkar inte lika bra i verkligheten som på film. Eller så är det sömn som fattas.
 
michfris michfris skrev:
En månad har gått, vi kör vidare.

Vardag, jobb, tenor och seminarier och annat till trots så går det framåt. I snitt har jag väl lagt ner ganska exakt 2,5 timmar per dag på det än så länge men då är hallen utanför med sitt tak medräknat. Har en liten röd bok med tid och kostnader för eländet och det drar iväg.

Nu är det mesta av taket och väggarna rivna. Sprang på tråkigheter och det ser inte alltför underbart ut; spår av fukt och mörka porösa timmerstommar bakom plastmatta, gips och plywood. Det är inte fuktigt i dagsläget och jag försöker vara förnuftig om det; det kommer ju inifrån. När man tidigare satt rörhållarna för kall/varmvatten tror jag att det har missats att sätta våtrumssilikon på några ställen och vattnet har letat sig ut? Men området än så länge är ganska mycket, eller vad säger ni? Petar jag på virket är det torrt och faller sönder lätt men märker att inuti är det fortfarande hårt. Är det något som jag bör/måste åtgärda?

[bild] [bild]


EN tidigare fråga jag fick svar på är rör i rör eller CU rör och jag har ännu inte fattat något beslut om det än. Det ska ju vara 3 matningar kallt (dusch, toa och kommod) och två matningar varmt (dusch/kommod). Frågan är om jag ska köra Vatette's system med deras badrumsfördelare, CU rör dras bakom reglar ner till källaren under (hamnar då i taket i källaren), eller fördelare i taket i källaren med enskilda dragningar till var plats?

Vill ju helst ta det mest accepterade tillvägagångssättet som gäller right now och (helst) inte ta genvägarna i pris eller arbetsinsats.

Ska riva mer, ser fram emot uppbyggnaden.
En fukt och mögelskada räcker det inte med att bara torka ut(mögel sporer kan tom spridas lättare då det är torrt, och även fortsätta att växa till redan vid ca RF 70% och det har vi ju ofta normalt här i sverige), denna skada du har ser ut att behöva åtgärdas med att den delen byts ut med marginal.

Ex Ett andningsskydd vid rivning kan minska risk för framtida besvär.

Ett tips till:
Har du en byggdammsugare så kan du ha den på i rummet du river i och då samtidigt ha plastat för noga och stängt fönster, då blir det undertryck i badrummet och mindre damm åker ut i resten av bostaden.

Stort beröm till dig som gör detta samtidigt med allt annat studier mm mm
 
B brfbo skrev:
En fukt och mögelskada räcker det inte med att bara torka ut(mögel sporer kan tom spridas lättare då det är torrt, och även fortsätta att växa till redan vid ca RF 70% och det har vi ju ofta normalt här i sverige), denna skada du har ser ut att behöva åtgärdas med att den delen byts ut med marginal.

Ex Ett andningsskydd vid rivning kan minska risk för framtida besvär.

Ett tips till:
Har du en byggdammsugare så kan du ha den på i rummet du river i och då samtidigt ha plastat för noga och stängt fönster, då blir det undertryck i badrummet och mindre damm åker ut i resten av bostaden.

Stort beröm till dig som gör detta samtidigt med allt annat studier mm mm
Tack för svar och värdefulla råd. Har inga problem alls med att åtgärda det ruttna området, särskilt inte när båda mina favorit elektriker meddelade att de inte kan komma denna vecka utan om 2-3 veckor.
Hur skulle jag åtgärda detta anser du, motorsåg eller någon slags sänkverktyg?

Arbetet går stötvis och trappas ner inför tentor och andra händelser men däremellan är det bara att öka.
 
michfris michfris skrev:
Tack för svar och värdefulla råd. Har inga problem alls med att åtgärda det ruttna området, särskilt inte när båda mina favorit elektriker meddelade att de inte kan komma denna vecka utan om 2-3 veckor.
Hur skulle jag åtgärda detta anser du, motorsåg eller någon slags sänkverktyg?

Arbetet går stötvis och trappas ner inför tentor och andra händelser men däremellan är det bara att öka.

Först skulle jag vilja vara helt säker på varför fukt/mögelskadan uppkommit, det är väl troligtvis som du sett det att den kommit inifån(men det är ju en yttervägg, så värt att kolla att detta inte beror på fukt utifrån el underifrån pga att åtgärdas skadan men inte grundproblemet så börjar ju ofta problemet om efter en tid).

Jag är ingen expert på hur du exakt bäst tar bort det skadade materialet, men jag skulle gå varligt fram ta en bit i taget och sen ersätta det så att väggen åter är stabil.

En tanke
Ang reglarna på golvet så ska det bara vara visst avstånd mm dem emellan(vet ej vad du har) pga om det är för långt emellan så kan det bli svikt i golvet och klinkersläggningen sen spricka.

Tips.ev värt att titta på.
Säker vatten.
Målare våtrum.
El våtrum.
Boverket godkänner både GVK(matta o tapet) och BKR(kakel/klinker) sätt att göra badrum även om dessa båda skiljer sig åt.

Boverket har godkänt många fuktspärrar, som får användas.
Länsförsäkringar har gjort egna tester och utifrån dessa så är det bara några av fuktspärrarna som klarar testerna (från Boverkets godkända)
Det är fortfarande Boverket som gäller men m hängslen o livrem så kan man ju välja en fuktspärr som även länsförsäkringar godkänt om man vill.

Det finns meningsskiljaktigheter om dessa tester och godkännanden.

Huset ser jättefint ut! och vilken utsikt är faktiskt lite avis.

Jag tackar Elektrikerna för att du får det lite "lugnare" ett tag vilket du säker också kan må gott av emellanåt.
 
B brfbo skrev:
Ett tips till:
Har du en byggdammsugare så kan du ha den på i rummet du river i och då samtidigt ha plastat för noga och stängt fönster, då blir det undertryck i badrummet och mindre damm åker ut i resten av bostaden.
Man får ju inte undertryck i rummet av att slå på dammsugaren. Luftvolymen är ju fortfarande konstant eller tom större pga luften bör bli varmare efter dammsugaren.
Själva munstycket ska isf vara i rummet och utblåset vara på andra sidan tätningen.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Man får ju inte undertryck i rummet av att slå på dammsugaren. Luftvolymen är ju fortfarande konstant eller tom större pga luften bör bli varmare efter dammsugaren.
Själva munstycket ska isf vara i rummet och utblåset vara på andra sidan tätningen.
Ja ABSOLUT,bra att du påpekade det, jag var inte tillräckligt tydlig när jag gav rådet.
 
fgo fgo skrev:
Man får ju inte undertryck i rummet av att slå på dammsugaren. Luftvolymen är ju fortfarande konstant eller tom större pga luften bör bli varmare efter dammsugaren.
Själva munstycket ska isf vara i rummet och utblåset vara på andra sidan tätningen.
jag kan ju ställa grovdammsugaren utanför fönstret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.