J Junken00 skrev:
Har köpt mig en bostadsrättslägenhet som är byggd 1991, i denna lägenhet finns ett ”typ” marbodalkök från samma år som är helt original förutom att luckorna är nylackade i matt, vit kulör.

Har någon här tidigare renoverat ett sådant här kök för att få en lite mer modern känsla? Typ inbyggd ugn, micro, andra handtag, hel bänkskiva mm. Känner inte för att spendera 80 lakan på ett nytt kök i en lgh jag kommer bo i 5-10 år max.

Bombardera gärna med bilder jag kan söka inspiration i.
Det där ser väl rätt OK ut. En sak som du dock absolut bör göra är att ersätta skåpet under hällen med utdragbara lådor för kastruller och stekpannor. Det är MYCKET mera funktionellt.

H hhallen skrev:
Det där ser väl rätt OK ut. En sak som du dock absolut bör göra är att ersätta skåpet under hällen med utdragbara lådor för kastruller och stekpannor. Det är MYCKET mera funktionellt.
Går sånt att göra?

Hade tänkt byta ut skåpet där under till en inbyggnadsugn, och nuvarande ugn till en inbyggnadsmikro. Kylen byts ut och får ett nytt överskåp och en täcksida man kan ha nån form av hylla på 😊 tros?

Mats-S
J Junken00 skrev:
Kaklar nog om.
Ska du ha ett verkligt lyft så skippa kaklet och välj rostfri plåt mellan överskåp och bänk. Behåll den rostfria diskbänken, den kommer att matcha fint mot det rostfria stänkskyddet på väggen.

Tvärtemot vad många säger om att slänga ut den klassiska rostfria diskbänken, så är det precis den som kommer igen nu. Varför? Folk (som använder köket till det som det är avsett för) har tröttnat på totalt opraktiska bänkskivor där vattnet flödar över kanterna, och laminaten ser ut som skit efter några år.

Instämmer i att en frisida på höger sida om kylen gör mycket för helheten, så det är ett enkelt sätt att lyfta intrycket.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Junken00 skrev:
Går sånt att göra?

Hade tänkt byta ut skåpet där under till en inbyggnadsugn, och nuvarande ugn till en inbyggnadsmikro. Kylen byts ut och får ett nytt överskåp och en täcksida man kan ha nån form av hylla på 😊 tros?
Klart det går att göra. När jag flyttade in i en hyresrätt i Linköping för sex år den så såg köket bedrövligt ut. Mot ett mindre påslag på hyran fick jag luckorna utbytta plus att skåpet under hällen byggdes om till två utdragbara lådor. Det var inga problem.

I och med att jag inte betalade själva luckbytet direkt utan fick ett påslag på hyran, så kan jag inte säga exakt vad det kostade. Men de där lådorna var inget som jackade upp höjningen med mer än ett par kronor i månaden, så det kan inte ha varit särskilt dyrt sett till helheten. Totalt fick jag ett påslag på (om jag minns rätt) 59 kronor i månaden.

Beträffande ugnen vill jag råda dig att tänka efter innan du sätter den under hällen. Visst, om du använder den sällan så kan det väl funka, men det är betydligt bättre ergonomiskt att ha den i arbetshöjd. Det är även lättare att se och följa det som tillagas/bakas i den när man inte behöver böja sig ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.