4 570 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
9 saker att tänka på när du ska rita ditt eget hus
På konsumentens sida
· 3 624 inlägg
Funderar du på att rita huset själv? Här får du guidning av vår medlem Justus Andersson som är arkitekt.
Du kan läsa artikeln här: 9 saker att tänka på när du ska rita ditt eget hus
Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Du kan läsa artikeln här: 9 saker att tänka på när du ska rita ditt eget hus
Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Vad hände nu - nu försvann både Corneliats bild och hänvisning till att hon ritat huset... Nu ligger det en annan bild och projekt där istället?!rampante skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag bytte nog bild ungefär samtidigt som du frågade, för jag såg inga kommentarer i artikeln då.rampante skrev:
Det var en bild från den här tråden:https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-ritar-hus-synpunkter-mottages.255432/
Ett till tips är att rita ut rätt tjocklek på väggarna direkt då de slukar mycket boyta 
Annat bra tips är att rita upp det i ett 3D-program så man får en rumslig känsla med rätt proportioner
Sista tipset är att rita utifrån sin budget så man inte behöver kompromissa i slutet eller helt plötsligt inte har råd att fullfölja
Annat bra tips är att rita upp det i ett 3D-program så man får en rumslig känsla med rätt proportioner
Sista tipset är att rita utifrån sin budget så man inte behöver kompromissa i slutet eller helt plötsligt inte har råd att fullfölja
Kul att vårt hus är med ovan 
Vi älskar huset. Är helt magiskt.
Huset är så långt ifrån ett rektangulärt typhus med sadeltak man kan komma
Passar kanske inte alla att bygga så annorlunda och komplext men för oss har det varit en så häftig resa.
I år kommer vi bygga de svävande terrasserna och takterrassen mm.
Titta gärna in på vår Instagramsida om ni vill se mer
www.instagram.com/villa_alsvik/
Mvh
Jakob & Petra
Villa Alsvik
Vi älskar huset. Är helt magiskt.
Huset är så långt ifrån ett rektangulärt typhus med sadeltak man kan komma
Passar kanske inte alla att bygga så annorlunda och komplext men för oss har det varit en så häftig resa.
I år kommer vi bygga de svävande terrasserna och takterrassen mm.
Titta gärna in på vår Instagramsida om ni vill se mer
www.instagram.com/villa_alsvik/
Mvh
Jakob & Petra
Villa Alsvik
Tänk även på att gestalta ditt hus på så sätt att du inte bara utgår från dina egna behov och krav utan även på att huset kanske en gång skall säljas. Då gäller det att inte ha haft alltför personliga inputs på sitt hus.Redaktionen skrev:
Funderar du på att rita huset själv? Här får du guidning av vår medlem Justus Andersson som är arkitekt.
Du kan läsa artikeln här: 9 saker att tänka på när du ska rita ditt eget hus
Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Personligen tycker jag det är ett astråkigt sätt att tänka. Bygger man ett hus för sig själv kanske man inte känner sig sugen på att sälja snart. Visst kan man ha det som en tanke, men vitsen med att bygga hus går förlorad om man ska bygga ett hus som passar alla.
Nu menar jag som exempel bara ett sovrum i hela huset som grannhuset hade, det blev svårsålt när det var dags. Som en som jobbat med hus hela mitt liv har jag sett skräckexempel på när hemmaritaren har funderat ut sina lösningarG GladanS skrev:
Jo men finns nog en medelväg att gå iaf istället för att köra på sitt egna race och bygga för här ska man bo till döden. Kolla bara på Grand Design Sverige och deras 44 miljonersvilla i Sthlm som redan efter ett år är till salu trots att dom skulle bo där för alltid. Knepig planlösning och få rum på 264kvm.G GladanS skrev:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-danderyds-kommun-stenkroksvagen-2a-18168497
Klicka här för att svara