Det går nog att tänka sig situationer där strömmen skulle kunna hitta en bakväg tillbaka till nollan även i den testen.

305 skrev:
Är vi säkra på att det INTE rör sig om avbrott på neutralledaren?
Nej, det går inte att vara säker på någonjting förrän man varit där och mätt själv, helt riktig kommentar.

Sätt tillbaka alla proppar och mät spänningen vid lampan, både när den är tänd och när den är släckt.

Är spänningen 230V hela tiden så är nollan troligen ok, annars är den nästan säkert bruten.

/Hasse

stäng av varmvattenberedaren och se om lampan slocknar då?

P
Väcker tråden till liv då jag fått samma problem. bröt nyss strömmen för jag skulle byta till Wago klämmor i en väggdosa istället för sånna gamla skruvkopplingar i typ keramik.

när jag starta strömmen så börjar kylskåpet larma och lampan blinkade innuti. Mätte upp ett elutag som går på samma säkring och kylen. 80v var det där.

Kablen i väggdosan går till till badrummet (annan säkrings krets)

Tror inte det hade med omkopplingen i väggdosan att göra.

Bröt strömmen igen och startade, sen gick det igen..

vad hände egentligen.

Bröt du på huvudströmbrytaren? Den kan i så fall misslyckats med att ansluta alla faser.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Bröt du på huvudströmbrytaren? Den kan i så fall misslyckats med att ansluta alla faser.
Bröt både huvudbrytare och jordfelsbrytare.

Det va en lampa på annan säkring fast samma fasgrupp som också blinkade och hade sig. Kanske din teori stämmer?

Men det är ju en enfas kyl, om en av faserna var helt frånkopplat som tillhörde kylskåpssäkringen, skulle kylen inte va helt död då?

Dålig kontakt på noll eller fas , kolla upp igen hur det ser ut, det med att det fungerade kan vara en tillfällighet bara och kan återkomma

P
J jonaserik skrev:
Dålig kontakt på noll eller fas , kolla upp igen hur det ser ut, det med att det fungerade kan vara en tillfällighet bara och kan återkomma

Ser bra ut, aldrig hänt innan faktiskt och de 3 kablarna som fick wago klämma som går på annan säkring hade 230v mellan sig samtidigt som det i köket var 80v

Det är fortfarande dåligt kontakt någonstans, bara undersöka för något fel är det.

P
J jonaserik skrev:
Det är fortfarande dåligt kontakt någonstans, bara undersöka för något fel är det.
ok, känns skumt det skulle bli det för jag stänger av och på strömmen, men du kanske har rätt. Får kolla.

Skulle det inträffa när jag ej är hemma tex, kan det va farligt?

Shirack skrev:
Nja , beror på om du har drift med hög förbrukning på den delen, det som kan hända är om det är nollan som bråkar kan det bli kanske 400V på en del sakar som ska 230V och då ryker dom sin väg, så ryck ur allt som är av elektronisk karraktär tills du hittar felet

Mät spänningen från huvudbrytaren och vidare till centralen och säkringen så ser du vart den försvinner.

• Gilla
1
  • Laddar…
Shirack skrev:
Om grundfelet är att en huvudsäkring går och du får 80V läckage över som inte är ovanligt och beskrivs i tråden så beror det ju lite på, dels vad du har för prylar, dels vad orsaken är.
Är det bara en ”klassisk” för många/stora förbrukare igång som drar säkringen löser det ju ”problemet”.
Om det däremot är någon kortslutning så riskerar ju läckaget att fortsätta att värma på det, men det känns långsökt.
De flesta prylarna fungerar antingen eller inte på 80V, många lågenergilampor och en hel del annat tuffar på utan minsta problem, andra lite större förbrukare klagar, eller funkar inte förrän rätt watt-tal uppnås.
En dator eller annan modern elektronik kan i värsta fall bete sig som din glödlampa och ”blinka igång” gång på gång, vilket kan döda lagringsmedia, så att de slutar fungera.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Mät spänningen från huvudbrytaren och vidare till centralen och säkringen så ser du vart den försvinner.
problemet är det funkar nu, du menar att om det händer igen ska jag mäta mellan varje kopplingsdosa från central fram till kylskåp och se var jag tappar det? Inget har gått sönder vad jag testat här än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.