80 Volt

5k läst  18 svar

1. Q
    Medlem Nivå 4
    Finns det någon annan förklaring än jordfel till att man kan få 80 Volt i 230-uttag?

Jag höll på och flyttade på en lampa, jag var osäker på vilken propp den gick på så jag drog ur en propp och såg att den slocknade... För att vara säker kontrollmätte jag också, och då visade det sig att det låg 80 Volt.

Jag provade då att dra ur en propp till iom att det på det mycket tveksamma proppschemat såg ut som att en annan propp kunde ha med den första att göra... När jag hade plockat även denna var spänningen 0.

Någon som kan kasta lite ljus på hur det här hänger ihop?

2. 3
    Medlem Nivå 6
    Sannolikt är nollan bruten. Alltså blir olika enfasmaskiner sammankopplade med varandra så att de tillsammans har 400 volt. Eftersom det på ett ställe finns 80 volt, så kanske någon annan apparat har 320 volt istället för 230. (Ty 400-80=320.)

Eller kan det kanske vara så att det på samma säkring (den första du tog ur) finns både en 230 V enfas (lampan) och även en 400 V apparat t.ex. värmeelement eller spis som är kopplad mellan denna och en annan fas.

OBS! Om Du i ett läge mäter att det är 0 volt i uttaget så kan det i så fall bero på att båda säkringarna är borttagna. Men: Det kan även vara så att termostaten har slagit ifrån ett elelement och om du nu sätter fingrarna i uttaget så kan Du i så fall få en stöt p.g.a. att termostaten slår på elementet då temperaturen sjunkit någon grad.

Så en rekomendation är att stänga av huvudströmmen först.

3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Vad får du för spänning om du kopplar i lampan i ett eluttag och slår på den när säkringen är urtagen, samtidigt mäter du spänningen i uttaget (lättast med dubbelt eluttag). Min gissning är att du då får 0VAC och att spänningen du ser induceras någonstans.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag håller med phl. Det är ett väldigt vanligt fenomen att man mäter ganska höga spänningar om man mäter på en kabel som är något 10 tal meter lång. Framförallt om den ligegr nägra spänningsförande ledningar. Spänningen man mäter är då inducerad altenativt kapacitivt kopplad. Enkelt uttryckt så fungerar den lösa ledningen som en antenn som plockar upp störningar, det är störningarna du mäter. Om man belastar ledningen det minsta så leds störningen bort.

Teoretiskt så kan det ändå vara ett fel. Testet som phl föreslår är ganska bra. Om spänningen försvinner när tråden belastas så är det inget farligt.

5. pefo
    Medlem Nivå 10
    Just den här frågan dyker upp med lite jämna mellanrum och svaret på frågan är precis som hempularen skriver ett resultat av kapacitiv koppling och helt normalt. 80V och tillräckligt med ström skulle få lampan att lysa men vid kapacitiv koppling är kapacitansen så liten att även om man kan få ganska höga spänningar så är mängden energi som kan överföras mycket liten.

6. Q
    Medlem Nivå 4
    Det här med inducerad spänning kan vi nog lägga ner, för när jag kopplade in en annan lampa (halogen arbetsbelysning) så lös lampan av de 80 Volten även om det inte lös för full styrka (men tillräckligt för att lysa upp rummet).

Så då återstår 305's förklaring. Men jag förstår nog inte helt. Hur vanligt är det med apparater som går på 320 Volt? Och hur är det i så fall kopplat i elcentralen? Trodde man bara kunde få 0, 230, eller 400 Volt.

7. pefo
    Medlem Nivå 10
    Börja med att kolla vad du har mer kopplat på den gruppen/säkringen. Förmodligen en två eller trefaslast. Fenomenet som du ser är det man ofta ser i tex eluppvärmda hus när en av huvudsäkringarna går. Men här låter det som om man blandat uttag/belysning och flerfaslaster på samma säkring.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja då kan vi som sagt lägga ner den vanliga teorin om induktion/ kapacitiv koppling.

Pefo har troligen rätt.

Om det inte klart framgår vid centralen OCH med märkning på uttaget att detta är en del av en flerfasmatning så är det frågan om ett dåligt hempul. Man kan också tänka sig någon form av fel/dålig isolation. Men jag har lite svårt att se hur felet skulle vara beskaffat för att ge den här effekten.

Om vi nu antar att PEFO har rätt så är detta ett typfall på vad som kan hända när man splittar ut en enfas matning från en flerfas matning. Och när man gör det på ett regelvidrigt sätt. Frågan om detta dyker upp här på forumet närst intill dagligen, och just det som (nästan) har hänt för den här trådskaparen är ett typfall på varför man skall låta bli att splitta upp en 3 fas.

Du hade konstaterat att det finns en "extra säkring" som påverkar detta uttaget. FInns stor risk att dte finns en tredje också i så fall. Om detta ex. är matning till en slinga med 400V ellement så kan du få bakström via en annan radiator plötsligt när termostaten i den radiatorn slår på.

9. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Hus, lägenhet? Är det en grupp- eller huvudsäkring som är ur?

10. Q
    Medlem Nivå 4
    Detta är en undercentral i en villa, och det är två gruppsäkringar jag har kollat på.

Jag har inte kollat i centralen så jag vet inte hur det är kopplat, men det verkar som att varmvattensberedaren är kopplad på båda faserna och att uteströmen (lampan är en utelampa) också kopplad på en av dessa.

Det jag fortfarande inte förstår är själva elläran i det hela. Hur kan det bli 80 Volt, det rörde sig ju inte om något tillfälligt heller, lampan lyste svagt och jag har kunnat upprepa "experimentet" med samma resultat.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det finns en 3-fas apparat inkopplad (som exempel), låt oss säga en värmepatron i din VV beredare. Då skall det ju normalt gå ström in via en fas genom 2 av tre värmeellement och sedan ut via de andra faserna, du har 400V över fasen. På samma sätt går det in ström i de andra 2 faserna och ut via de övriga.

Om nu säkringen går till en fas, så kommer det ju fortfarande att gå in ström via de andra faserna, genom ellementen, men nu kan det inte gå ut något via den fas som har trasig säkring, strrömmen komemr att gå vidare till nästa fas. Den kommer då att passera 2 ellement på vägen. Du får en spänningsdelning så att en del av spänningen blir synlig i den trasiga fasen. Den delade spänningen kan då driva ström genom en enfas förnrukare som ev. är inkopplad på den trasiga fasen.

Exakt hur mycket det blir är ju beroende av balansen mellan belastningarna på resp. faser, om det finns andra 1 fas förbrukare inkopplade osv.

12. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Det där borde du se till att få tillfixat, varmvattenberedaren ska ha två egna säkringar just för att undvika fenomenet du beskriver. En fulkoppling.

13. 3
    Medlem Nivå 6
    Är vi säkra på att det INTE rör sig om avbrott på neutralledaren?

14. H
    Moderator · Nivå 25
    När man inte vet exakt hur det är mätt så kan man inte vara säker på någonting. Men det faktum att en lampa som kopplas in på uttaget lyser talar mot att det skulle vara avbrott på nollan.

Iom. att det är flerfasförbrukare med i bilden så skulle det ändå kunna vara avbrott på nollan.

15. 3
    Medlem Nivå 6
    Tänker jag rätt om jag tror att man skulle kunna felsöka genom att ta ur alla andra säkringar och bara sätta i den här enda och testa om lampan lyser?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: