Y
har väl bestämt mig för tarketts parketter. Jag vet hur principiella alla är att det ska vara äkta och det ska vara tjockt.

Men varför. Det är 30års intervall på slipning,,,, 30år x 4slipningar = 120år... lixom,,.

14mm, då får jag höja övriga golv som ska få plastmattor för slippa snubbla runt på höjdskillnaderna.

8,5mm skulle ju mildra detta. haken med tarketts lägre var att de inte sållade stavarna gällande färgerna, dock inga kvistar till en fördel.

Så, vad är så himla bra med tjockare?
* tystare golv är väl kanske något jag kan tänka mig.

Det är skillnad, har haft både och. 14mm känns mer golv, den andra är en nödlösning som man vill ha i ca 5 år. Om du är orolig för att snubbla så lyft på fötterna:)

Har tarkett viva (8,5 mm) och jag vet inte om det har och göra med att golvet är tunnare än en 14 mm parkett, men jag upplever golvet som plastigt med skarvar som syns tydligt. Vi tog det, eftersom det var standard när vi byggde nytt, men det är absolut på prioriteringslistan på vad som ska bytas ut. Jag kan närmast jämföra med byggmax parkett (15 mm) som vi tidigare la in i vår förra bostadsrätt och det var en helt annan känsla i golvet både vad gäller utseende och synliga skarvar. Om det nu beror på tjockleken eller kanske bara på golvmodellen har jag svårt att svara på.

Men jag håller med om ditt reonemang om att argumentet om att golvet är omslipningsbart inte är så viktigt. Efter 30 år vill man troligen ha något annat i vilket fall om man nu inte satsar på riktigt fina trägolv, så mitt tips är att försöka se de olika alternativen ni väljer mellan i verkligheten (i ett rum) och sen välja det ni tycker är snyggast oavsett tjockleken.

P
Jag har också tarkett Viva 8,5mm i ett rum Kärsch 14 mm överallt annars. Jag upplever inte det tunnare golvet som sämre på något vis, jag kan inte märka någon skillnad. Det tunnare golvet valdes dels för att det ska inte slipas om och dels för att slippa höja dörren i rummet då ett 14 mm golv inte hade fått plats, ett nog så viktigt motiv tycker jag själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.