Beror nog väldigt mycket på märket på jordfelsbrytaren. Vi har monterat hur många JFB som helst (uteslutande HAGER), och jag kan nog inte komma på en enda gång jag bytt, eller ens hört om någon på firman som bytt, en trasig Hager JFB sedan jag började som elektriker 1998.

Iofs kanske flera av dom är trasiga utan att kunden märkt något. Att dom fastnat i påslaget läge :O

Har bytt en hel del av Garos personskyddsautomater som sitter i motorvärmarcentraler dock. Där är nog felprocenten närmare 7%

Min egen erfarenhet är att jorfelsbrytare av mindre kända märken har svårt att klara kraven efter ett par år.
De som jag har bytt är att de inte klarar utlösningstiden samt att några få inte bryter vid rätt felström. Garos jfb har jag faktiskt bytt en del.

I de allra flesta fall av hus eller fastigheter som finns runt om i Sverige görs ju någon form av elinstallation på en 5-års period och på det viset om SS följs görs det kontroller med godkända instrument för att kolla detta.
Men låter man exempelvis rörmockaren byta ut tryckvakten på hydroforen och inte kollar om jorfelsbrytaren löser inom rätt spann är ju frågan vem som tar ansvarsbiten om något skulle hända.
Ägaren eller rörmockare men det faller väl på brist på bevis.
Detta med förutsättning att hudroforen ligger över jfb.
Mycket långsökt tanke...
Eller kanske det finns någon som vet?

Rrrrr skrev:
Beror nog väldigt mycket på märket på jordfelsbrytaren. Vi har monterat hur många JFB som helst (uteslutande HAGER), och jag kan nog inte komma på en enda gång jag bytt, eller ens hört om någon på firman som bytt, en trasig Hager JFB sedan jag började som elektriker 1998.

Iofs kanske flera av dom är trasiga utan att kunden märkt något. Att dom fastnat i påslaget läge :O

Har bytt en hel del av Garos personskyddsautomater som sitter i motorvärmarcentraler dock. Där är nog felprocenten närmare 7%
Hager själva säger att dom inte egentligen haft några problem på 20 år så nog håller dom alltid.

b2b2 skrev:
Min egen erfarenhet är att jorfelsbrytare av mindre kända märken har svårt att klara kraven efter ett par år.
De som jag har bytt är att de inte klarar utlösningstiden samt att några få inte bryter vid rätt felström. Garos jfb har jag faktiskt bytt en del.

I de allra flesta fall av hus eller fastigheter som finns runt om i Sverige görs ju någon form av elinstallation på en 5-års period och på det viset om SS följs görs det kontroller med godkända instrument för att kolla detta.
Men låter man exempelvis rörmockaren byta ut tryckvakten på hydroforen och inte kollar om jorfelsbrytaren löser inom rätt spann är ju frågan vem som tar ansvarsbiten om något skulle hända.
Mycket långsökt tanke...
Jäkla bra fråga, men man får väl kanske utgå ifrån att det är ägaren till anläggningen för rörmokaren har väl inga krav på sig att kolla det elektriska mer än att hydrofonen i det här fallet funkar, ett klassiskt fall för elsäkerhetsverket att lista ut. Fast, om nu rörisen har någon typ av behörighet så kanske....hmmm

Låt oss bryta diskussionen om ansvar här. Det blir så lätt en ny tråd om behörighet osv.

b2b2 skrev:

Mycket långsökt tanke...
Ursäkta om jag hjälper till att spåra ut lite OT, men svarar bara lite snabbt.

Varför skulle rörmokaren ha något ansvar att testa elanläggningen då han byter ut en pump eller whatever..? Han har ansvar att se till att den del han byter ut kopplas in på rätt sätt och fungerar korrekt.

Anläggningsinnehavaren har ansvar att se till att sin anläggning fungerar korrekt.

Jordfelsbrytare skall motioneras med jämna mellanrum annars förlängs utlösningstiden efter ett tag. Så 2 ggr om året tycker jag är lämpligt att trycka på testknappen 3ggr efter varandra....detta skall räcka för att hålla dem i skick.

magnu skrev:
Jag personligen är inte speciellt imponerad av Hager. Som sagt jordfelsbrytaren var mindre än två år, men omotionerad.

[länk]
Även Hager kan ha måndags-ex antar jag men som dom sa på Hager till mig, dom senaste 20 åren har inlämmningarna varit mer eller mindre obefintliga, men före det...uj uj uj

Det tråkiga med att motionera brytarna är att det är ganska meckigt..

Först skall man gå och stänga av datorerna, kolla att inspelningsburken inte är mitt i favoritprogrammet, etc, sedan skall man stressa resten av maskinparken med tre snabba avbrott, därefter gå och ställa alla klockor som står och blinkar och starta upp datornerna igen.

Allt medan kunderna undrar varför hemsidan var nere..

Enda gången jag testar mina JFB är när jag ändå måste bryta strömmen.

mycke_nu skrev:
Det tråkiga med att motionera brytarna är att det är ganska meckigt..

Först skall man gå och stänga av datorerna, kolla att inspelningsburken inte är mitt i favoritprogrammet, etc, sedan skall man stressa resten av maskinparken med tre snabba avbrott, därefter gå och ställa alla klockor som står och blinkar och starta upp datornerna igen.

Allt medan kunderna undrar varför hemsidan var nere..

Enda gången jag testar mina JFB är när jag ändå måste bryta strömmen.
Sätt en egen PSA för dator-parken osv.. så kan du skippa att testa den lika ofta d^_^b

hm.. ja eller kanske äntligen den där UPSen.. :wow:

Jag motionerar JFB regelbundet ... spontant och oftast vid en olycklig tidpunkt genom at t.ex. kapa förlängingssladdar i trädgården etc, sedan får man hitta till huset i mörkret och leta sig fram till skåpet.

Vi har på jobbet precis kontrollerat ca 300 JFB av fabrikat Siemens, ABB samt några Hager. Dessa installerades för ca 10 år sedan. Felprocent sammantaget ca 11%.
Siemens har större felfrekvens än övriga. Mkt skiftande hur JFB har motionerats genom åren viket vi ändrat på efter detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.