Hej! Ska måla om fasad i sommar och stora då förra ägaren inte brytt sig sen 90-talet. Ättika brukar ju ge resultat. Kan 60% ättikssyra vara skadligt för träet? Tänker stt de om inte annat dödar alger rätt effektivt. Eller finns där bättre tips?

Mvh

Vad är det målat med för typ av färg? Målartvätt är bra om det inte är slamfärg.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det målat med för typ av färg? Målartvätt är bra om det inte är slamfärg.
Oljefärg fick jag bekräftat idag på färgaffären. Vad är det i målartvätt som dödar algerna? Ska ju måla om träet nu i sommar så målartvätt är helt klart ett alternativ. Så länge algerna dör, vissnar och försvinner så får det stå vad det vill på burken :D

Tänkte du behandla nu eller precis innnan målning ? Bilder ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänkte du behandla nu eller precis innnan målning ? Bilder ?
Tänkte börja nu så när det är dags att måla så ska det vara målningsredo.

MarcusRask MarcusRask skrev:
Tänkte börja nu så när det är dags att måla så ska det vara målningsredo.
Hade tyvärr ingen bra bild och där ute i mörkret blir det nog ingen

Beroende av vad du har för påväxt, så kan det vara bra att göra en sprayning med t.ex. Jape Prick Fri eller Grön Fri och sedan målartvätt. Har kört med Jape-produkterna och de har fungerat bra.

Jag använder Jotun Kraftvask i tryckspruta och tvättar av med trallracer på högtryckstvätt. Ger inga skador på de hus jag använt den.
Vill man kan man spraya på boracol dagen innan målning så är man säker på att man inte får problem framöver. Har själv inte behövt det då kraftvasken är..... Kraftig ;-)

• Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.