Att reglera spänning med motstånd är helt förkastligt på grejer som inte drar exakt samma ström hela tiden, och som är känsliga för att spänningen måste vara hyfsat rätt. (Ibland är det acceptabelt eller t.o.m. en fördel att spänningen ändras med belastningen, men som sagt, om man behöver stabil spänning trots varierande ström är det helt fel metod.)H hempularen skrev:Håller faktiskt på med en felsökning på jobbet av nästan exakt en sådan här lösning. Som konsult är jag anlitad, en apparat som tillverkas i ca 10 000 ex per vecka. Vissa veckor pajar 100-200 inom några dagar efter leverans.
Vi vet att en intern modul får för hög spänning. Den tål ca 3,5 V, men matas via ett motstånd med 5V. Hypotesen har varit att 5V matningen av någon anledning rusar uppåt. Men vi kan inte se hur det skulle kunna ske.
Nu ser jag att modulen börjar inte dra ström förrän efter ca 1 millisekund. Min hetaste hypotes är just nu att under den millisekunden får ju modulen 5V istället för 3,3. Och att något i modulen då får genomslag.
Jag är minst sagt förvånad att en sådan konstruktion släppts förbi konstruktionsgranskning. Varje trasig enhet kostar 10-50 000 att åtgärda.
(siffrorna är ändrade lite så ingen skall behöva känna igen sig).
Spänningsregulatorer kostar ju "ingenting" idag så länge strömmen är måttlig, här är en för under 3kr vid styckvis köp, letar man mer och köper storpack lär det gå minska det priset avsevärt.
STMicroelectronics LD1117V33 Spänningsregulator - Linjär, Typ78 TO-220 Positiv Fast 3.3 V 800 mA | Conrad.se
Alternativt om man vill ha motståndet går det sätta en zenerdiod (eller t.o.m. någon annan diodtyp med rätt framspänningsfall) mellan motståndet och jord för att hålla nere spänningstopparna om kretsen som ska matas inte drar ström hela tiden.
Med ett hyfsat minnesoscilloskop kan du se precis vilken spänning modulen matas med, och hur det varierar över tid.
Det borde ju sitta någon form av spänningsdelare på utgången, för att mäta "ärvärde", och om den är rätt konstruerad, så ska den lasten räcka för att få ett stabilt värde även utan extern last.M -MH- skrev:
Så är det i en ideal värld, men såklart vet man ju aldrig förrän man provat eller läst schemat för prylen.
Står ju "LED driver" på den, lysdioder reglerar man normalt sett strömmen till, inte spänningen, så det kan hända att den försöker ge exakt 1000mA och låter spänningen bli vad den blir, upp till maximala 5V. Kanske inte rätt grejer om man vill ha en reglerad spänning.
Produktinfon borde förklara hur den fungerar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Visserligen, men eftersom det sitter en spänningsregulator (LM1117) till 3.3v efteråt så går det bra med spannet 4.5 -- 15 volt.I Gsssson skrev:Står ju "LED driver" på den, lysdioder reglerar man normalt sett strömmen till, inte spänningen, så det kan hända att den försöker ge exakt 1000mA och låter spänningen bli vad den blir, upp till maximala 5V. Kanske inte rätt grejer om man vill ha en reglerad spänning.
Sant. Men samtidigt blir det ju helt fel arbetsförhållanden om den är avsedd att mata ut 1000mA och istället får ligga på spänningsbegränsningen. Det BORDE inte vara ett problem, men generellt brukar det vara bättre att använda grejer som är avsedda för jobbet man försöker få dom att göra.it-snubben skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Ja, håller med om det.I Gsssson skrev:
Om du har något bättre förslag på 5v (eller 3v) nätagg som är avsett för apparatdosa och som en elektriker inte backar från att installera så varsågod.
Alla hempular inte med samma förutsättningar.
Nej, tyvärr, har inte koll på den marknaden alls. Jag gnäller bara på andras förslag när jag ser något som inte verkar riktigt rätt.it-snubben skrev:
Jag hittade den här som verkar rimlig:
https://www.m.nu/dc-dc-lipo-laddare...MIjt71-off9AIVGqd3Ch329QpmEAQYAiABEgLqL_D_BwE
https://www.m.nu/dc-dc-lipo-laddare...MIjt71-off9AIVGqd3Ch329QpmEAQYAiABEgLqL_D_BwE
En sådan har jag för att driva smålaster på 3,3v. Den är gjord för arduino och liknande känslig elektronik, så jag antar att den inte skickar ut för hög spänning i normala fall.
https://www.amazon.se/AZDelivery-Br...&pd_rd_wg=MRknY&pd_rd_i=B07VCB2JQT&psc=1&th=1
Jag matar den med en gammal adapter.
https://www.amazon.se/AZDelivery-Br...&pd_rd_wg=MRknY&pd_rd_i=B07VCB2JQT&psc=1&th=1
Jag matar den med en gammal adapter.