Man kan göra det enkelt för sig med och använda en nätadapter som ger 3v, tex: https://www.netonnet.se/art/hem-fri...KUeVXRSf9ZTK88viCM0VRj4jidCwY-WBoCLkQQAvD_BwE
Jag hade testat med ett batteri först och sett hur länge det varar, och sen kört med en mobil-laddare och spänningsregulatorn som länkades tidigare.
Jag hade testat med ett batteri först och sett hur länge det varar, och sen kört med en mobil-laddare och spänningsregulatorn som länkades tidigare.
Jag glömmer och byta batteri på mina sensorer. Batteridrivna lösningar är värdelösa (åtminstone för mig).
Jag har takdosor (väggdosor högt upp på väggen) där jag vill sätta rörelsesensorer på doslocket. Innanför doslocket finns det 220v. Vore fantastiskt att hitta en superliten omvandlare från 220v till 3-3,3v.
just nu leder lösningen:
Jag har takdosor (väggdosor högt upp på väggen) där jag vill sätta rörelsesensorer på doslocket. Innanför doslocket finns det 220v. Vore fantastiskt att hitta en superliten omvandlare från 220v till 3-3,3v.
just nu leder lösningen:
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Det finns även möjligheten att använda en HLK-PM03, en liten 230v - 3.3v power supply direkt:
https://m.banggood.com/HLK-PM03-AC-...Power-Step-Down-Buck-Regulator-p-1515444.html
Notera att denna är gjord för kretskortsmontage vilket gör att den inte har skruvplintar. Måste alltså lödas och isoleras.
https://m.banggood.com/HLK-PM03-AC-...Power-Step-Down-Buck-Regulator-p-1515444.html
Notera att denna är gjord för kretskortsmontage vilket gör att den inte har skruvplintar. Måste alltså lödas och isoleras.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Köp den från en "svensk" sida så kanske den inte känns lika "Kina-prylig":D Derbyboy skrev:
https://fyndiq.se/produkt/hlk-pm01-hlk-pm03-hlk-pm12-ac-dc-220v-mini-power-3-3v-9108839962c742d9/
Det är lika mycket "Kina-pryl" i LED-trafon du själv hänvisade till. Bara förpackat i ett skyddande hölje.
Men jag kan förstå tveksamheten i och med att den måste lödas istället för att bara koppla i en skruvplint. Det var därför jag poängterade just lödbehovet.
Liten sugen blir man ju på den där ”kina-prylen” trots allt:
Jag antar att det bara är att löda på en FK-kabel och dra över en krympslang. Är det speciell krympslang för 220v?
Ett annat aber är att det bara är en elektriker som får installera…..han kanske inte är jättesugen på att installera en hemmafixad pryl.
Jag antar att det bara är att löda på en FK-kabel och dra över en krympslang. Är det speciell krympslang för 220v?
Ett annat aber är att det bara är en elektriker som får installera…..han kanske inte är jättesugen på att installera en hemmafixad pryl.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Det är samma krympslang. Men det är stört omöjligt att isolera tillräckligt med krympslang endast över lödning/stift/sladd.D Derbyboy skrev:Liten sugen blir man ju på den där ”kina-prylen” trots allt:
[bild]
Jag antar att det bara är att löda på en FK-kabel och dra över en krympslang. Är det speciell krympslang för 220v?
Ett annat aber är att det bara är en elektriker som får installera…..han kanske inte är jättesugen på att installera en hemmafixad pryl.
En elektriker kommer säkerligen INTE att vilja installera den åt dig. Isåfall är det nog bättre du går på din led-driver och har spänningskonvertern i batterihållaren i Fibaron.
Produkter som diskuteras: "batterihållaren"
Batterihållare 4-pack Griplis
Ordning på batterierna
237 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Men bara som svar på ursprungsfrågan. Det fungerar troligen inte bra med 5V och ett motstånd. Om du dimensionerar motståndet, så det ger rätt sänkning av spänningen vid en uppmätt strömförbrukning, så blir det för låg spänning till din apparat när den tillfälligt drar avsevärt större ström. Strömförbrukningen varierar på mikrosekundsnivå.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Håller faktiskt på med en felsökning på jobbet av nästan exakt en sådan här lösning. Som konsult är jag anlitad, en apparat som tillverkas i ca 10 000 ex per vecka. Vissa veckor pajar 100-200 inom några dagar efter leverans.
Vi vet att en intern modul får för hög spänning. Den tål ca 3,5 V, men matas via ett motstånd med 5V. Hypotesen har varit att 5V matningen av någon anledning rusar uppåt. Men vi kan inte se hur det skulle kunna ske.
Nu ser jag att modulen börjar inte dra ström förrän efter ca 1 millisekund. Min hetaste hypotes är just nu att under den millisekunden får ju modulen 5V istället för 3,3. Och att något i modulen då får genomslag.
Jag är minst sagt förvånad att en sådan konstruktion släppts förbi konstruktionsgranskning. Varje trasig enhet kostar 10-50 000 att åtgärda.
(siffrorna är ändrade lite så ingen skall behöva känna igen sig).
Vi vet att en intern modul får för hög spänning. Den tål ca 3,5 V, men matas via ett motstånd med 5V. Hypotesen har varit att 5V matningen av någon anledning rusar uppåt. Men vi kan inte se hur det skulle kunna ske.
Nu ser jag att modulen börjar inte dra ström förrän efter ca 1 millisekund. Min hetaste hypotes är just nu att under den millisekunden får ju modulen 5V istället för 3,3. Och att något i modulen då får genomslag.
Jag är minst sagt förvånad att en sådan konstruktion släppts förbi konstruktionsgranskning. Varje trasig enhet kostar 10-50 000 att åtgärda.
(siffrorna är ändrade lite så ingen skall behöva känna igen sig).


