it-snubben it-snubben skrev:
Fast det hjälper ju inte i det fallet då det är fråga om en färdig batteridriven rörelsesensor som TS vill konvertera till nätdrift.

Lite overkill att ha en rPi som nätagg
Ja jag missade det

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
G
Jag kanske har fel, men levererar inte CR123 3,0 volt? Det står ju även så i Fibarons manual.
Ska klara sig upp till två år på ett batteri, så den verkar ta minimalt med ström.

Redigerat:
Ett CR123A är märkt 3V, ja, det håller ca 3,3V när det är nytt.
De enheter som jag (har/)haft som använder CR123A, larmar inte för lågt batteri förrän spänningen är under iaf 2,8V (tror att det är lägre).

D
Jag glömmer och byta batteri på mina sensorer. Batteridrivna lösningar är värdelösa (åtminstone för mig).

Jag har takdosor (väggdosor högt upp på väggen) där jag vill sätta rörelsesensorer på doslocket. Innanför doslocket finns det 220v. Vore fantastiskt att hitta en superliten omvandlare från 220v till 3-3,3v.

just nu leder lösningen:

• En liten blå omvandlare för att konvertera 220v till 3-3,3v, isolerad mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omvandlare för LED, ingång 100-240VAC till 5V DC, lösning för rörelsesensorinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Jag såg den där också men känner mig lite tveksam att löda 220v. Dessutom med en ”Kina-pryl”.

D Derbyboy skrev:
Jag såg den där också men känner mig lite tveksam att löda 220v. Dessutom med en ”Kina-pryl”.
När du löder skall det inte vara 230V.....:cool:

D Derbyboy skrev:
Köp den från en "svensk" sida så kanske den inte känns lika "Kina-prylig":

https://fyndiq.se/produkt/hlk-pm01-hlk-pm03-hlk-pm12-ac-dc-220v-mini-power-3-3v-9108839962c742d9/

Det är lika mycket "Kina-pryl" i LED-trafon du själv hänvisade till. Bara förpackat i ett skyddande hölje.

Men jag kan förstå tveksamheten i och med att den måste lödas istället för att bara koppla i en skruvplint. Det var därför jag poängterade just lödbehovet.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Liten sugen blir man ju på den där ”kina-prylen” trots allt:

Textinformation som anger vikt och mått på en liten elektrisk komponent, vikt 21g och storlek 38x23x18 mm.

Jag antar att det bara är att löda på en FK-kabel och dra över en krympslang. Är det speciell krympslang för 220v?

Ett annat aber är att det bara är en elektriker som får installera…..han kanske inte är jättesugen på att installera en hemmafixad pryl.

D Derbyboy skrev:
Liten sugen blir man ju på den där ”kina-prylen” trots allt:

[bild]

Jag antar att det bara är att löda på en FK-kabel och dra över en krympslang. Är det speciell krympslang för 220v?

Ett annat aber är att det bara är en elektriker som får installera…..han kanske inte är jättesugen på att installera en hemmafixad pryl.
Det är samma krympslang. Men det är stört omöjligt att isolera tillräckligt med krympslang endast över lödning/stift/sladd.

En elektriker kommer säkerligen INTE att vilja installera den åt dig. Isåfall är det nog bättre du går på din led-driver och har spänningskonvertern i batterihållaren i Fibaron.

Men bara som svar på ursprungsfrågan. Det fungerar troligen inte bra med 5V och ett motstånd. Om du dimensionerar motståndet, så det ger rätt sänkning av spänningen vid en uppmätt strömförbrukning, så blir det för låg spänning till din apparat när den tillfälligt drar avsevärt större ström. Strömförbrukningen varierar på mikrosekundsnivå.

• Gilla
it-snubben
  • Laddar…
Håller faktiskt på med en felsökning på jobbet av nästan exakt en sådan här lösning. Som konsult är jag anlitad, en apparat som tillverkas i ca 10 000 ex per vecka. Vissa veckor pajar 100-200 inom några dagar efter leverans.
Vi vet att en intern modul får för hög spänning. Den tål ca 3,5 V, men matas via ett motstånd med 5V. Hypotesen har varit att 5V matningen av någon anledning rusar uppåt. Men vi kan inte se hur det skulle kunna ske.
Nu ser jag att modulen börjar inte dra ström förrän efter ca 1 millisekund. Min hetaste hypotes är just nu att under den millisekunden får ju modulen 5V istället för 3,3. Och att något i modulen då får genomslag.

Jag är minst sagt förvånad att en sådan konstruktion släppts förbi konstruktionsgranskning. Varje trasig enhet kostar 10-50 000 att åtgärda.

(siffrorna är ändrade lite så ingen skall behöva känna igen sig).

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.