Folk som jobbar ideelt gör det oftast snabbare..
Men det var ju rejält pris på grävningen också...idag ligger det inte på mer än 120-150 kr/m...

Jo, men det enda ideella var vi vanligt dödliga som fick i uppgift att dra fiber inom våra områden. Maskinförarna kostade ju självklart pengar.

Jag tror att det kan bli billigare i framtiden då förläggningstekniken utvecklas, men framförallt är det här en organisationsfråga tror jag. När de grävde fiber (och ny el) på min gata (några hundra meter) så var de här i flera dagar och krafsade med minigrävare. Inte undra på att det blev dyrt. Om de hade tagit in en ordentlig kedjegrävare så hade de lätt tagit hela gatan på några timmar. I USA, där man har riktiga skadestånd för kabelavgrävningar, så gräver man mycket med hydro vaccum excavation (högtrycksvatten plus sugbil). Här är ett manuellt exempel på hur man kan gräva kabelshakt med en manuell utrustning som borde kosta ungefär som en minigrävare. Hade energibolaget haft en sån hade man garanterat kunna gräva hela gatan på en dag med en man och utan risk att skada några kablar.

Varför gör man det inte? Vet inte, men troligen för att man inte är konkurrensutsatt och traditionsbunden.

[video=youtube;BqBhek5M-sg]https://www.youtube.com/watch?v=BqBhek5M-sg[/video]

Squall Leonhart skrev:
Jo, men det enda ideella var vi vanligt dödliga som fick i uppgift att dra fiber inom våra områden. Maskinförarna kostade ju självklart pengar.
OK. Men 600 låter ohemult, kan det ha varit för en mindre sträcka och inkl fiberblåsning eller ngt?

pelpet skrev:
I USA, där man har riktiga skadestånd för kabelavgrävningar, så gräver man mycket med hydro vaccum excavation (högtrycksvatten plus sugbil). Här är ett manuellt exempel på hur man kan gräva kabelshakt med en manuell utrustning som borde kosta ungefär som en minigrävare. Hade energibolaget haft en sån hade man garanterat kunna gräva hela gatan på en dag med en man och utan risk att skada några kablar.

Varför gör man det inte? Vet inte, men troligen för att man inte är konkurrensutsatt och traditionsbunden.
Cool teknik! Fast om det är lite mer större stenar hela tiden antar jag att man får jobba med lite större maskiner.

Ja, om man inte gräver sönder kablar så gräver man ju inte sönder rötter och större stenar heller. Men i en gata så finns det ju normalt inget sånt.

Om man gräver i mark så antar jag att man får gå efter med en tigersåg eller liknande och röja undan rötter. Och stöter man på en stor sten så borde kan kunna borra ett schakt med en bergborr. Två gubbar med varsin ATV och sån här utrustning borde kunna producera kabelshakt i alla typer av terräng hyfsat snabbt och billigt.

karlmb skrev:
OK. Men 600 låter ohemult, kan det ha varit för en mindre sträcka och inkl fiberblåsning eller ngt?
Vet inte. Jag ritade ut sträckan på Eniro nyss och fick det lite drygt till 7 km. Vad jag kan gissa mig till är att entreprenören är den enda av sitt slag med utrustning att göra arbetet, alternativt att fel personer gjorde upphandlingarna (kanske släktingar/kompisar?).
Vilda gissningar.
Jag vet heller inte vem som blåser fibern. Det är en förening som dragit igång projektet mest för att ett tiotal hushåll blev utan fiber när det drogs med hjälp av EU-projektpengar för flera år sedan men också för att en närliggande by inte ens fick yttra sig i frågan vid det förra tillfället.
Kommunen äger dock alla linor i slutändan.

Mitt intresse för det här projektet dog när en uppskattad prislapp på 23 500 kronor dök upp. Vi får inte veta om det räcker förrän vi tackar ja, och då måste vi ändå sköta grävningen själv från brunn till hus.

När jag jobbade på Televerket på slutet av 80-talet (praktikant och sommarjobb) fick jag höra att det kostade 3000 spänn metern att gräva (det var då iofs asfalterad väg och inkluderade återställning).

Kommer man verkligen ner i så lite som 120-150 kr/m idag? Det är såklart skillnad mellan att gräva i diken och åkermark och att gräva i asfalterad gata, men samtidigt kan jag tänka mig att kraven på den som gräver har ökat.

Nerre skrev:
När jag jobbade på Televerket på slutet av 80-talet (praktikant och sommarjobb) fick jag höra att det kostade 3000 spänn metern att gräva (det var då iofs asfalterad väg och inkluderade återställning).

Kommer man verkligen ner i så lite som 120-150 kr/m idag? Det är såklart skillnad mellan att gräva i diken och åkermark och att gräva i asfalterad gata, men samtidigt kan jag tänka mig att kraven på den som gräver har ökat.
120 kr är i skog o mark och grusvägar. Ingen asfaltering. Tomtmark kostar lite med pga folk inte gillar stora maskiner där..

600 kr/meter i gatan är siffran jag fick från energibolaget. Det borde inkludera återställning.

3000kr metern stämmer nog fortfarande bra där man behöver sätta om kantsten och asfaltera. Annars är det billigare. Bara asfaltera är avsevärt billigare.

F
Ni kan gå in på era kommuners hemsida och söka efter prislistan för återställning.
Asfalt är riktigt dyrt i vissa kommuner. Om man bara schaktat under 5kvm i min kommun i GC väg kostar det 890kr/kvm enbart för asfaltering. Blir billigare ju mer du schaktat men inga stora rabatter..

Så när jag beräknar schakt så får jag räkna på rivning av asfalten, schakten, tillfällig återställning med grus eller kallasfalt och sist gör kommunen sin återställning som de fakturerar mig för.

På de ställen som jag sett där de dragit fiber under asfalt har de bara tagit bort några centimeter asfalt och som lagning lagt någon svart fyllning. Känns som en ganska billig/enkel lösning.

lbgu skrev:
På de ställen som jag sett där de dragit fiber under asfalt har de bara tagit bort några centimeter asfalt och som lagning lagt någon svart fyllning. Känns som en ganska billig/enkel lösning.
Känns inte seriöst om det stämmer, minsta skada så kan du skada fibern.
På allmän mark kan djupet variera beroende av kommunkrav men 30-40 cm är nog mera standard.

F
lbgu skrev:
Det du sett är garanterat kallasfalt som använda tillfälligt innan man asfalterar om.
Vi måste ner på minst 30cm sen padda med grus och i 90% av fallen på med kallasfalt som får ligga tillfälligt tills kommunen har tid att renskära och göra en ordentlig asfalts återställning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.