35 469 läst ·
369 svar
35k läst
369 svar
5G eller fiber?
Jag är också mycket nöjd med att många köper fiber, det blir lite luftigare i koppartråden då. Jag kontaktade min leverantör och ställde lite frågor. Det resulterade i att jag får uppgraderat hastigheten till oförändrad avgift, det var inte möjligt för några år sedan, så om några dagar ska jag ha 12-24Mbits. Dessutom behöver jag inte bry mig p.g.av kopparledningen, utfasningen i mitt område ligger lååångt fram i tiden.osiris skrev:Tycker att många blandar ihop dagens behov/förbrukning med att tänka framåt. I takt med att allt fler hushåll får tillgång till fiber så kommer också nya tjänster att utvecklas. Vem trodde för 10 år sen att en tjänst som netflix skulle finnas där man kan streama 4k? Jag tror att vi kommer att få se många nya tjänster som kräver en kontinuerlig uppkoppling som är svårare (men inte omöjlig) att åstadkomma med fiber än med mobiluppkoppling - automatisering och fjärrstyrning av det mesta i hemmet.
Fast egentligen vet jag inte varför jag ska debattera för detta. Jag har ju fått min fiber och är mycket nöjd, jag bryr mig ganska lite om vad andra väljer för uppkoppling hemma...
Så välj fiber eller g4/5så många som möjligt, det ökar min adsl hastighet.
Låter bra, detta ser ut som en win-win. Med ditt långsamma adsl så kommer du ej heller slöa ner Internet för oss andra så fortsätt du att använda ADSL så länge du orkar!ion skrev:
Min kopparlina blåste borrt från huset i förra stormen så jag är nu helt kopparfri.
Med ditt resonemang så vänd på det: ju mindre som använder kopparn, hur benägna att laga utrustning m.m blir operatörerna vid ev. fel? Om kostnaden är större än vinning så lär de ju inte bry sig om att ett fåtal förlorar sin adsl. Bara en tanke.ion skrev:Jag är också mycket nöjd med att många köper fiber, det blir lite luftigare i koppartråden då. Jag kontaktade min leverantör och ställde lite frågor. Det resulterade i att jag får uppgraderat hastigheten till oförändrad avgift, det var inte möjligt för några år sedan, så om några dagar ska jag ha 12-24Mbits. Dessutom behöver jag inte bry mig p.g.av kopparledningen, utfasningen i mitt område ligger lååångt fram i tiden.
Så välj fiber eller g4/5så många som möjligt, det ökar min adsl hastighet.![]()
Glöm inte av att gå över till din granne om ett par år och tacka denna personen att de drog in fiber så att du fick en duct i tomtgräns som ger dig chansen att ev få fiber.
Vi har en gata här som valde att ej hoppa på fibertåget. Idag sitter de utan adsl och utan chans att få fiber. De trodde de skulle kunna få det närsom men fiberbolaget valde att inte ens bygga dit pga att intresset var för lågt.
Många bittra personer där när alla gator runtom har fiber.
Vi får väl se hur det ter sig om 35år, är ganska säker på att fiber inte komma vara något för mig då.gäst skrev:Med ditt resonemang så vänd på det: ju mindre som använder kopparn, hur benägna att laga utrustning m.m blir operatörerna vid ev. fel? Om kostnaden är större än vinning så lär de ju inte bry sig om att ett fåtal förlorar sin adsl. Bara en tanke.
Glöm inte av att gå över till din granne om ett par år och tacka denna personen att de drog in fiber så att du fick en duct i tomtgräns som ger dig chansen att ev få fiber.
Vi har en gata här som valde att ej hoppa på fibertåget. Idag sitter de utan adsl och utan chans att få fiber. De trodde de skulle kunna få det närsom men fiberbolaget valde att inte ens bygga dit pga att intresset var för lågt.
Många bittra personer där när alla gator runtom har fiber.
Det viktiga är ju att se till sina egna kommande behov. Dvs utan barn och lågt filmintresse så är nog mobilt bredband ett bra alternativ.
Om man har mindre barn som inte börjat med internet så är det ingen tvekan. Ni kommer behöva mycket data framöver.
TV-kvalitet och utbud täcks idag till motsvarande pris av parabol. Kommer nog själv behålla min parabol ett tag trots fiber snart. Detta pga bildkvalitet och inte redo att lämna tablå-tv. Men inom något år lär TV-utbudet mångfaldigas via fiber. Det är ju mycket enklare tekniskt att starta nya TV-operatörer. Det blir troligen lite åt e-handelshållet. Dvs de har inga egna lager vilket gör det busenkelt att starta e-handel idag. Att starta ett nytt MIO-möbler är det nog ingen som tänker längre. Samma blir det med TV tror jag. Det kommer företag som samlar TV-kanaler på samma sätt som Amazon blivit en handlingsplats. Det ser jag fram emot. Idag finns Magine som börjat i detta spår.
I takt med att allt fler har fiber så kommer datamängden öka överallt. Att bara öppna Aftonbladet.se innebär direkt nerladdning av ca 20-25 MB data. När vi bara hade telefonmodem var det inte möjligt, nu reagerar inte.
Idag är reklamfilmerna i tex TV4 play lågupplösta. Om ändå 80-90% har fiber finns det ingen anledning längre.
Vad jag försöker säga är att väldigt få (ingen) vet vad som hänt om 5 år. Bara att mycket hänt. De som inte kan egala kontant, hur mycket påverkar 25000kr på huslånet? Det är en engångsgrej. Inte som renoveringar som är löpande.
När det gäller husvärden beror det nog på. Mitt eget hus tror jag inte direkt påverkas. Bor i ett område med bara olika gamla hus. Men om man bor i tex ett 70-talsområde där alla hus är lika i planlösning, utseende etc så hade jag ju bara väntat in ett hus med fiber. Dvs huset utan fiber hade inte dragit mitt intresse. Däremot om hela området saknar fiber hade jag sannolikt inte tittat på annat område utan fått ta ett hus utan fiber.
Om man har mindre barn som inte börjat med internet så är det ingen tvekan. Ni kommer behöva mycket data framöver.
TV-kvalitet och utbud täcks idag till motsvarande pris av parabol. Kommer nog själv behålla min parabol ett tag trots fiber snart. Detta pga bildkvalitet och inte redo att lämna tablå-tv. Men inom något år lär TV-utbudet mångfaldigas via fiber. Det är ju mycket enklare tekniskt att starta nya TV-operatörer. Det blir troligen lite åt e-handelshållet. Dvs de har inga egna lager vilket gör det busenkelt att starta e-handel idag. Att starta ett nytt MIO-möbler är det nog ingen som tänker längre. Samma blir det med TV tror jag. Det kommer företag som samlar TV-kanaler på samma sätt som Amazon blivit en handlingsplats. Det ser jag fram emot. Idag finns Magine som börjat i detta spår.
I takt med att allt fler har fiber så kommer datamängden öka överallt. Att bara öppna Aftonbladet.se innebär direkt nerladdning av ca 20-25 MB data. När vi bara hade telefonmodem var det inte möjligt, nu reagerar inte.
Idag är reklamfilmerna i tex TV4 play lågupplösta. Om ändå 80-90% har fiber finns det ingen anledning längre.
Vad jag försöker säga är att väldigt få (ingen) vet vad som hänt om 5 år. Bara att mycket hänt. De som inte kan egala kontant, hur mycket påverkar 25000kr på huslånet? Det är en engångsgrej. Inte som renoveringar som är löpande.
När det gäller husvärden beror det nog på. Mitt eget hus tror jag inte direkt påverkas. Bor i ett område med bara olika gamla hus. Men om man bor i tex ett 70-talsområde där alla hus är lika i planlösning, utseende etc så hade jag ju bara väntat in ett hus med fiber. Dvs huset utan fiber hade inte dragit mitt intresse. Däremot om hela området saknar fiber hade jag sannolikt inte tittat på annat område utan fått ta ett hus utan fiber.
Min gata var en sån gata utan fiber (men med ADSL). Så i våras så lessnade jag och gick runt hos grannarna och bad dem skicka in intresseanmälan om fiber. Och nu under hösten så grävde energibolaget upp halva gatan, la ner fiber och bytte lite elkabel och gatubelysning samtidigt. Anslutningsgraden på fiber blev 100%. Det var några grannar som hade tänkt säga nej, men de ändrade sig i slutändan.gäst skrev:
Det man kan säga generellt sett, är att flera som genom åren uttalat sig om att den nya tekniken inte kommer att behövas, sett ganska dumma ut i efterhand. T.ex att det aldrig skulle behövas mer än 640 kb i internminne i en dator, att det inte skulle behövas några datorer i hemmen utan högst 3-5 sammanlagt i hela världen, att färgskärmar inte skulle vara något som behövdes, att internet är en fluga (dock förvanskat citat), etc.ion skrev:
Man kan inte jämföra det här generationsskiftet inom infrastruktur med någon enskild uppfinning såsom Minidisc, Zip-drive, HD-DVD eller något annat som aldrig fick fäste. Fibernätverk är snarare jämförbart med att vara uppkopplad till elnätet i stället för att bara ha en dieselbrännare i källaren, eller att ha fast telefon och inte bara walkie talkies. I framtiden kommer det inte att vara någon diskussion huruvida man behöver en fiberuppkoppling eller ej, det kommer att vara en självklarhet för i princip alla (med undantag för sådana som idag använder utedass, lever utan elektricitet etc). Frågan är bara om det är om 5, 15 eller 35 år. Och vad är vitsen med att vänta med att göra den investeringen, i stället för att göra den nu och ta del av den infrastrukturen direkt?
Du vet exakt vad du riskerar genom att beställa fiber, det kostar en fast engångssumma pengar. Däremot vet du inte vad du riskerar genom att låta bli.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Säljer inget överhuvudtaget, det gör operatörerna som sedan skickar beställningen vidare till oss entreprenörer som utför enligt beställning.ion skrev:
Jag personligen jobbar till 90% med företagsinstallationer och transportnätet för fiber. Andra på företaget gör bara ftth (fiber to the home) projekt. De säljer inget heller utan utför på beställning ifrån operatörer.
Mig kvittar det om några få inte vill ha fiber, jag har mitt jobb tryggat med företag, transportnät och underhåll.
Jag berättar bara hur det ser ut, det kommer inte bli billigare med efterbeställningar då vi fortfarande Hr alla kostnader för att göra en sådan och det är knappast så att det blir billigare att gräva eller att mina tekniker kommer gå ner i lön.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg
-98 hade jag trådlöst bredband 11Mb, gick hur bra som helst- blixtsnabbt men eftersom det hängde sig på helgerna (ingen support röda dagar) gick jag över till adsl 8Mb som upplevdes lite segt....
Med tiden har allt på nätet blivit mer krävande och förra året klev jag på fibertåget (från 30Mb vdsl) och nu går det som tåget igen
Troligen kommer de flesta till en punkt då de upplever adsl som segt , förlorade bitpaket mm beroende på den gamla kopparens svagheter och kopplingpunkter som oxiderar samt brist på reservdelar till kopparnätets elektronik
Jag hade gärna haft kvar telefon på kopparlina eftersom den fungerar vid strömavbrott men det blir för dyrt (alla ringer på mobilen )
Med tiden har allt på nätet blivit mer krävande och förra året klev jag på fibertåget (från 30Mb vdsl) och nu går det som tåget igen
Troligen kommer de flesta till en punkt då de upplever adsl som segt , förlorade bitpaket mm beroende på den gamla kopparens svagheter och kopplingpunkter som oxiderar samt brist på reservdelar till kopparnätets elektronik
Jag hade gärna haft kvar telefon på kopparlina eftersom den fungerar vid strömavbrott men det blir för dyrt (alla ringer på mobilen )
För många handlar det om prioriteringar. Ifall man inte har en ekonomi som tillåter en att betala +20k utan att det påverkar något annat så innebär valet att ansluta sig till fiber att något annat måste prioriteras ned. Så finns det andra behov den summan kan täcka, som är viktigare än bättre bredband så är det antagligen logiskt att prioritera bort fibern. Många i tråden har antagligen hyfsat bra ekonomi så de behöver kanske inte göra denna prioritering, men det finns många i detta land som inte kan betala +20k utan att de måste prioritera bort något annat. Då blir kanske inte valet lika enkelt längre.