Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 5 andra personer (62%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"

Första 10/10 för mig :)
Plättlätta frågor om ett ämne som ligger varmt om hjärtat....

En bra fråga vore:

"Varför blev det så omfattande spridning av radioaktivitet från Tjornobyl-olyckan?

På grund av ...

A. brand
B. explosion
C. härdsmälta
"

Man kan också använda den ukrainska transkriberingen av Чорнобиль istället för den ryska, så som IAEA gör (där har ni förresten en till bra fråga om vad IAEA är).

B byabin skrev:
En bra fråga vore:

"Varför blev det så omfattande spridning av radioaktivitet från Tjornobyl-olyckan?

På grund av ...

A. brand
B. explosion
C. härdsmälta
"

Man kan också använda den ukrainska transkriberingen av Чорнобиль istället för den ryska, så som IAEA gör (där har ni förresten en till bra fråga om vad IAEA är).
Jag anser även att det hade varit på sin plats med nån fråga om olycksförloppet, samt besluten och agerandet som ledde fram till det.

Även frågor ang de olika reaktortyperna som var i drift i den eran, för att belysa vilken roll reaktorns konstruktion spelade i katastrofen.

Sen hade jag även välkomnat frågor kring den "nya generation" reaktorer som det arbetas med idag.

tommib
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 120 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"

Kul test av sin allmänbildning

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 127 andra personer (76%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"

Det var väl tur när man arbetar på ett kärnkraftverk

• Haha
Intet
  • Laddar…
Z
O
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.