6 704 läst ·
80 svar
7k läst
80 svar
55-åring stal el från fastighet – kopplade in egna kablar
Enligt den artikel som Svenska Dagbladet publicerade 20/2-25 finns åtminstone fyrtio kriminella klaner i Sverige varav samtliga har utländska rötter, det är med andra ord ett importerat problem. Vi har sett hur medlemmar av dessa klaner infiltrerat myndigheter som senast i Södertälje.L lat skrev:Om vi med "klaner" menar stora släkter/familjer så måste jag nog erkänna att jag tillhör en hyffsat stor?
På jularna så kan vi bli runt 40 pers och då talar vi ändå bara om de av oss som umgås ofta, drar vi ut det till kusiner och sånt så kommer vi nog upp i ett 80-tal.
Vet inte om vi är "punktmarkerade" av polisen på grund av storleken, men mig veterligen så är ingen i släkten mer "kriminell" än medelsvensson.
Jo just det, runt ⅓ är ju "söderifrån". Ni vet smålänningar och sånt där.
De har även ett betydande våldskapital och har inte tvekat att använda det då myndigheterna gått emot dem.
I fallet med de tvångsomhändertagna kurdiska barnen som avhandlats i artiklar på Samnytt ledde det till flera brända bilar och byggnader så myndigheterna drar sig numera för att ingripa då det leder till våld mot dem i deras hem.
.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Låter som du vet ganska lite om klanstrukturer, och mest rapar upp saker som du tror kan hjälpa dig att förstärka kopplingen mellan kriminell och invadrare.B Bitterhetsakademin skrev:Enligt den artikel som Svenska Dagbladet publicerade 20/2-25 finns åtminstone fyrtio kriminella klaner i Sverige varav samtliga har utländska rötter, det är med andra ord ett importerat problem. Vi har sett hur medlemmar av dessa klaner infiltrerat myndigheter som senast i Södertälje.
De har även ett betydande våldskapital och har inte tvekat att använda det då myndigheterna gått emot dem.
I fallet med de tvångsomhändertagna kurdiska barnen som avhandlats i artiklar på Samnytt ledde det till flera brända bilar och byggnader så myndigheterna drar sig numera för att ingripa då det leder till våld mot dem i deras hem.
.
Var det något i artiklarna som du hade att invända mot?Dan_Johansson skrev:
Att tro att personer som växt upp i länder där staten är din fiende plötsligt skulle överge klanmentaliteten från sina hemländer bara för att de korsat gränsen till Sverige är mer än lovligt naivt. Det är ett reellt problem med släktbaserade kriminella nätverk och det har lyckligtvis börjat uppmärksammas av politikerna som vidtagit åtgärder.
Dan_Johansson skrev:
Intressant. Här har vi två experter på kriminella klaners vara eller inte vara. Trots det har de inget vettigt att tillföra diskussion. Inte ens ett litet obegåvat invektiv.Mikael_L skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Klaner existerar såklart. Klaner med individer som begår brottslighet finns också. Kriminella klaner? Om du ersätter "klan" med "släkt" kanske du förstår hur dumt det låter. Om du begår ett brott är din kusin inte kriminell. Om du och din kusin begår brott tillsammans är inte din bror kriminell.Intet skrev:
Det ursprungliga syftet med klanen är inte att begå brottslighet.
Du resonerar utifrån ett modernt västerländskt sätt men inom en klan gäller en för alla, alla för en.Dan_Johansson skrev:
Klaner existerar såklart. Klaner med individer som begår brottslighet finns också. Kriminella klaner? Om du ersätter "klan" med "släkt" kanske du förstår hur dumt det låter. Om du begår ett brott är din kusin inte kriminell. Om du och din kusin begår brott tillsammans är inte din bror kriminell.
Det brukar bli det vanliga snacket när de inte får sin vilja fram, jag hämtar mina "bruschor" och gör kaoz.
Nu är problemet om både jag, min bror, vår pappa och några av mina barn och ett antal kusiner är kriminella. Klanen underlättar brottsligheten genom lojalitet. Inget nytt, italiensk maffia är också släktbaserad.Dan_Johansson skrev:
Klaner existerar såklart. Klaner med individer som begår brottslighet finns också. Kriminella klaner? Om du ersätter "klan" med "släkt" kanske du förstår hur dumt det låter. Om du begår ett brott är din kusin inte kriminell. Om du och din kusin begår brott tillsammans är inte din bror kriminell.
https://ecpr.eu/Events/Event/PaperDetails/66168
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Så hur stor är då sannolikheten att din mamma begår brott?P Pin skrev:
Jag säger inte att de inte existerar, jag säger att klaner är ett trubbigt verktyg för att avgöra om någon är kriminell eller inte.
Det är därför man lägger till "kriminella". Hade du tänkt på det, kanske du förstå hur dumt du resonerar.😁Dan_Johansson skrev: